Podelitev oskarjev po "pandemičnem letu" je minila brez večjih presenečenj pri izbiri nagrajencev. Edini večji odmik od pričakovanj je bil sklepni kipec večera: najboljši igralec v glavni vlogi je postal Anthony Hopkins za svojo vlogo starostnika z demenco v drami Oče. (Vse stavnice so sicer napovedovale, da bo postumno nagrajen Chadwick Boseman za vlogo v drami o bluesu Ma Rainey's Black Bottom.) Hopkins, ki je oskarja prejel že pred tridesetimi leti, za psihološko srhljivko Ko jagenjčki obmolknejo, se podelitve ni udeležil niti v živo niti po povezavi na daljavo. Uradno je 83-letni igralec zdaj najstarejši dobitnik oskarja za glavno vlogo v zgodovini.
Najboljša igralka je postala Frances McDormand (Dežela nomadov), za stranski vlogi pa sta bila z oskarjem nagrajena Yuh-Jung Youn (Minari) in Daniel Kaluuya (Judež in črni mesija).
Dežela nomadov, skupni zmagovalec letošnjih oskarjev, je že lani osvojila zlatega leva na beneškem filmskem festivalu in od takrat naprej veljala za osrednjega favorita letošnje sezone nagrad. Kitajsko-ameriška ustvarjalka Chloé Zhao, ki je na začetku večera dobila že oskarja za najboljšo režijo, se je v imenu producentov filma zahvalila ljudem, ki živijo v svojih avtomobilih in so navdahnili knjižno predlogo filma. "Hvala, da ste nas spomnili, kako je videti resnična prijaznost."
Ob prvem prihodu na oder je 39-letnica z občinstvom delila anekdoto. "Ko sem odraščala na Kitajskem, sva se z očetom učila in recitirala klasične kitajske pesmi. Enega verza se spomnim: "Ljudje so ob rojstvu v sebi dobri". Tem besedam verjamem še danes, čeprav se včasih zdi, da velja ravno nasprotno. Vedno sem našla dobro v ljudeh, ki sem jih srečala po svetu. Nagrado posvečam ljudem, ki znajo prepoznati dobroto v sebi in drugih ter se je okleniti." Režiserke sicer Kitajska pred podelitvijo ni podprla, ker je bila v preteklosti kritična do tamkajšnjega režima.
Do današnjega dneva je bila prva in edina ženska z oskarjem za režijo v zgodovini Kathryn Bigelow (Bombna misija, 2010). Zhao je prva nebelka z oskarjem za režijo.
Frances McDormand, ki je v nekaj minutah prejela tretjega in četrtega oskarja v svoji karieri (kot glavna igralka in producentka Dežele nomadov), je maloštevilčnemu občinstvu položila na srce: "Glejte naš film na največjem zaslonu, kar jih je. In čim prej se odpravite s prijatelji v kino, z ramo ob rami, v temo, in poglejte vse filme, ki so bili danes tukaj zastopani." Štirje oskarji – prva dva ima za vlogi v filmih Fargo in Trije plakati pred mestom – so tako Frances McDormand izenačili s Katharine Hepburn (ki pa je vse štiri osvojila za glavno žensko vlogo). McDormand je ob svoji zmagi zmagoslavno po volčje zatulila v luno.
Igralska oskarja za stranski vlogi nista presenetila nikogar. Nagrado med moškimi je dobil Daniel Kaluuya, ki je v drami Judež in črni mesija upodobil Freda Hamptona, enega od vodij politične stranke Črni panterji. "Kakšen blagoslov, da smo živeli v istem času kot on," je v svojem govoru povedal o aktivistu, ki je bil umorjen pri 21 letih. "Pokazal mi je, kako naj imam rad samega sebe, in ta ljubezen se je razlila na celo temnopolto skupnost. Veliko dela moramo še opraviti, in to je naloga za vse v tem prostoru, ne samo za enega človeka. V torek zjutraj se vračam na delo – danes bo pa žur!"
Najboljša igralka v stranski vlogi je postala legendarna južnokorejska igralka Yuh-Jung Youn, ki je v drami Minari upodobila strogo, prepirljivo babico korejske priseljenske družine v Ameriki. Mednarodni skupnosti je v svojem – zdaj že zanjo značilno simpatičnem – govoru "oprostila", da njeno ime po navadi izgovarja narobe. Svojo zmago v močni kategoriji je (v šali) pripisala "ameriški gostoljubnosti do južnokorejske gostje" in se zahvalila svojima sinovoma, ki "jo silita delat". Našla je celo čas za kratko flirtanje z Bradom Pittom, ki je kot lanski nagrajenec podelil nagrado v njeni kategoriji.
Zmaga Yuh-Yung Youn sicer pomeni, da je Glenn Close z osmimi nominacijami izenačila rekord pokojnega Petra O'Toola za največkrat nominiranega igralca brez oskarja.
Mank: deset nominacij, dva oskarja
Eno od redkih presenečenj večera je postala podelitev oskarja za najboljšo fotografijo: Erik Messerschmidt (pod režijsko taktirko Davida Fincherja) je zmagal po zaslugi črno-bele drame Mank (čeprav so mnogi tudi tega oskarja napovedovali Deželi nomadov). Messerschmidt je bil doslej znan predvsem kot režiser televizijskih serij, kakršna je Fargo, v aprilu pa ga je za Manka nagradilo že Ameriško združenje kinematografov.
Na začetku večera je Mank, hvalnica zlati dobi Hollywooda, dobil tudi oskarja v kategoriji najboljše scenografije. Za največkrat nominirani film letošnje podelitve – Mank je šel v boj za deset oskarjev, tudi za najboljši film – to sicer ni bil sijajen izkupiček.
Oba scenaristična oskarja za prvenca
Zelo se trudim, da ne bi jokala – pa Angleži nikoli ne jočemo," je v prikupno zmedenem govoru med drugim pripomnila Emerald Fennell, dobitnica prvega oskarja večera – za najboljši izvirni scenarij. Zahvalila se je igralki Carey Mulligan in "svojemu sinu, ki je na srečo prišel šele nekaj tednov po koncu snemanja". V času snemanja satire Obetavna mladenka je bila namreč visoko noseča. "Ves čas sem držala noge skupaj."
V kategoriji najboljšega prirejenega scenarija sta s konkurenco pometla Christopher Hampton in Florian Zeller, ki je za film Oče priredil svojo lastno gledališko igro z istim naslovom. V svojem zahvalnem govoru se je Zeller poklonil velikemu Anthonyju Hopkinsu. "Scenarij sem napisal zanj. V mojih očeh je največji živeči igralec in delo z njim je bilo moja največja želja – težko uresničljiva, ker sem Francoz, kot slišite, in ker je bil to moj prvi film. A k sreči se je nemogoče izkazalo za mogoče."
Hvalnica alkoholu
Oskar za najboljši mednarodni film je po vseh pričakovanjih odpotoval na Dansko: Akademijo je prepričal Thomas Vinterberg z Nažganimi, črno komedijo o "štirih izprijenih belskih moških, ki učijo otroke piti," kot se je izrazil režiser. "To je film o izgubi nadzora nad lastnim življenjem, kot sem ga v nekem obdobju izgubil tudi sam." Film je opisal kot spomenik svoji hčerki Idi, ki je v času snemanja umrla v prometni nesreči.
Vsako leto nov oskar za studio Pixar
Oskarja za najboljši celovečerni animirani film skoraj brez izjeme vsako leto osvoji film izpod okrilja studia Pixar – in letošnje leto ni bilo nobena izjema. Duša (Soul) v režiji Peta Docterja je zgodba džezovskega skladatelja, ki odide v onstranstvo, preden mu uspe izpolniti svoje življenjsko poslanstvo. "Hoteli smo posneti film o džezu, nismo pa vedeli, da nas bo džez toliko naučil o življenju," je priznal Docter. "Tako kot pri džezu tudi v življenju ne moremo vedeti, kako se bodo stvari zasukale – ampak lahko pa iz situacije ustvarimo nekaj čudovitega."
Nobeno presenečenje ni, da je Soul, film o glasbeniku, dobil tudi oskarja za najboljšo izvirno glasbeno podlago. Nagrado so si razdelili Trent Reznor, Atticus Ross in Jon Batiste. (Reznor in Ross sta bila dvojno nominirana, poleg Duše tudi za Manka.) "Bog nam je dal 12 not ... istih 12 not, kot sta jih imela Duke Ellington in Nina Simone. Za to sem hvaležen Bogu," je povedal Batiste, ki je bil menda navdih za fizionomijo protagonista Duše, prvega temnopoltega glavnega junaka v Pixarjevih animacijah.
Najboljša izvirna pesem je postala Fight for You, kasično navdihujoča popevka iz zaključne špice Judeža in črnega mesije. Avtorica pesmi je kantavtorica H. E. R., ki je letos slavila tudi na podelitvi grammyjev.
My Octopus Teacher, južnoafriški film o dokumentaristu, ki se "spoprijatelji" s hobotnico v zalivu v bližini svojega doma, je postal najboljši dolgometražni dokumentarec. Režiserja Pippa Ehrlich in James Reed sta prek te dogodivščine načela problematiko onesnaženja oceanov. "Če se človek lahko spoprijatelji s hobotnico, se človek vpraša, kaj vse je še mogoče," je pripomnil Reed.
Igralski labodji spev Chadwicka Bosemana prepričal samo s kostumografijo in ličenjem
Glasbena drama Ma Rainey's Black Bottom je edinega oskarja prejela v tehničnih kategorijah kostumografije ter ličenja in pričesk: Akademijo je očitno navdušila dramatična preobrazba Viole Davis v glamurozno, a prepoteno in razmazano divo bluesa. 89-letna Ann Roth, ki je prejela oskarja za kostumografijo, je postala najstarejša ženska dobitnica oskarja v zgodovini.
Akademija je letos prvič podelila enega samega oskarja v kategoriji zvoka (doslej sta bili mojstrom zvoka posvečeni dve oskarjevski kategoriji). Nagrado je dobil edini film, v katerem ima zvok dejansko vsebinsko vlogo – drama Zvok metala, ki podaja izkušnjo izgube sluha.
Harrison Ford je po duhovitem govoru o poraznih kritikah industrije za Iztrebljevalca ("ta film je z vsakim predvajanjem slabši") podelil oskarja za najboljšo montažo. Akademija, ki nagradi za zvok in montažo pogosto pošlje na isti naslov, je tudi letos ostala zvesta tej tradiciji: oskarja je za Zvok metala dobil še en Danec, Mikkel E. G. Nielsen. Med drugim se je zahvalil domači filmski industriji, ki podpira mlade danske avtorje pri delu.
Tenet ima vendarle oskarja
Najbolj bombastična tehnična kategorija – oskar za najboljše vizualne učinke – je nagradila Tenet, znanstvenofantastični spektakel režiserja Christopherja Nolana, film, ki bi moral "rešiti filmsko industrijo" po pandemiji, a na koncu ni bil tako zelo komercialno uspešen.
Kratki, a močni: policijsko nasilje, strelski pohodi, holokavst
Oskarja za najboljši igrani kratki film je prejela ekipa filma Two Distant Strangers, ki tematizira problematiko rasizma v ameriški družbi (prikazuje neskončen dan, v katerem se vedno znova ponavlja smrt temnopoltega moža pod roko belskega policista – nekateri so film kritizirali kot "pornografijo mučenja"). "Danes bo policija ubila tri ljudi, jutri bo policija ubila tri ljudi in pojutrišnjem bo ubila tri. V povprečju dnevno ubije tri ljudi. Letno okoli 1000 ljudi. In med njimi je nesorazmerno več temnopoltih. Ne bodite brezbrižni do naše bolečine," je pozval režiser Travon Free.
Med animiranimi kratkimi filmi je oskarja osvojil še en favorit, globoko čustveni If Anything Happens I Love You. V njem spoznamo starša, ki žalujeta za hčerko, umorjeno v strelskem napadu na šoli.
V kategoriji dokumentarcev je najboljši kratkometražni film Colette, ganljiv portret 90-letnice, ki prvič v življenju obišče Nemčijo – nekdanje koncentracijsko taborišče v Nordhausenu, kjer je bil med drugo svetovno vojno umorjen njen brat. Avtorja sta film posvetila "vsem ženskam po svetu, ki se bojujejo proti nepravičnosti". Colette Marin-Catherine pra na dan podelitve oskarjev praznuje 92. rojstni dan.
Dobre tri ure trajajočo podelitev je odprla igralka in režiserka Regina King, ki je večer začela v politično angažiranem tonu; navezala se je na nedavno sojenje Dereku Chauvinu. "Če bi se stvari v Mineappolisu zgodile drugače, bi visoke pete morda zamenjala za protestniške škornje," je pripomnila. "Vem, da želite seči po daljincu, ko vam Hollywood pridiga, a kot mama temnopoltega sina vem, kako je živeti v strahu – denar in slava tega ne spremenita."
Večer je bil tudi sicer resen; govori so bili večinoma posvečeni vprašanjem družbene pravičnosti in enakopravnosti. Za enega od redkih lahkotnejših trenutkov je poskrbela Glenn Close, ki je (spontano?) zaplesala na pesem Da Butt iz filma School Daze Spika Leeja.
Leto velikih izgub za filmski svet
V tradicionalnem prispevku In memoriam, ki je posvečen umrlim članom filmske industrije v zadnjem letu, so se poklonili tudi umrlim za covidom in vsem žrtvam policijskega nasilja. V zadnjem letu so nas med drugim zapustili Cicely Tyson, Max von Sydow, Cloris Leachman, Joel Schumacher, Olivia de Havilland, Christopher Plummer, George Segal, Shirley Knight, Fred Willard, Kim Ki-duk, Carl Reiner, Brian Denehy, Jerry Stiller, Sean Connery in Chadwick Boseman. Številne gledalce je zmotilo, da sprevoda fotografij letos ni pospremila glasbena točka v živo – pa tudi, da so se fotografije pokojnikov zvrstile bliskovito hitro, brez kakršnih koli odlomkov iz filmov, niti za največje zvezde.
Pravzaprav je bila cela letošnja podelitev brez glasbe: vseh pet glasbenih točk – nastopov nominirancev za najboljšo pesem – so posneli v naprej in jih predvajali pred začetkom šova, ko so gostje še pozirali na rdeči preprogi.
"Filmska" podelitev?
Producenti s Stevenom Soderberghom na čelu so obljubljali, da bodo prireditev skušali ustvariti kar se da filmsko. V praksi je to pomenilo, da so letos veliko več prostora namenili zahvalnim govorom nagrajencev, ki so imeli proste roke, da z občinstvom delijo anekdote in svoje misli o filmskem ustvarjanju.
Glavna podelitev je potekala na lokaciji železniške postaje Union Station, del so jo deloma zaprli zaradi slavja. Pravila igre pa so bila "kot na snemanju filma": ko snemamo, ni mask, ko se snemanje konča, si jih spet nadenemo, je v uvodu pojasnila Regina King.
Letošnja podelitev oskarjev se bo sicer zelo verjetno izakazala za neuspeh po finančni plati oz. gledanosti. Ameriško filmsko akademijo namreč, kar se tiče prihodkov, "pokonci držijo" prav oskarji, a vse manjše številke ogledov nakazujejo razkorak med ljubljenci Akademije in gledalcev. Žrtvi nizke gledanosti v času pandemije sta bili tudi podelitvi nagrad bafta in zlati globusi.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje