Charlie Chaplin je svojega Velikega diktatorja (The Great Dictator) zasnoval tik pred izbruhom druge svetovne vojne, ko so bili mehanizmi totalitarne Nemčije z Adolfom Hitlerjem na čelu že splošno razširjeno dejstvo. Chaplin je napisal scenarij, poskrbel za režijo in produkcijo. Odigral je tudi obe glavni vlogi – diktatorja Tomanie Adenoida Hynkla in skromnega brezimnega brivca judovskega rodu. Veliki diktator je znan tudi po tem, da je bilo v njem mogoče prvič slišati Chaplina govoriti na filmu.
"Dokument človeške ničevosti iz preteklosti"
V času nastanka filma, jeseni 1940, je svetovna vojna že divjala, ni se pa vedelo za vse dotlej izvedene in še načrtovane nacistične zločine. V avtobiografiji je Chaplin tudi zapisal, da če bi vedel za dejanske strahote nemških koncentracijskih taborišč, ne bi mogel posneti tega filma, je v gledališkem listu zapisal dramaturg, lektor in urednik tega gledališkega lista Arko.
Diego de Brea pa je zapisal, da si je Chaplin s snemanjem tega filma dovolil eno najdrznejših potez v filmski zgodovini, saj je v njem kritično obravnaval tedanji nemški nacistični teror, ki je zanetil travmatično situacijo svetovne vojne. Po njegovih besedah je Veliki diktator "dokument človeške ničevosti iz preteklosti, ki nas nagovarja in opozarja, da spet drvimo v tisto nekaj, čemur bi se morala normalna pamet in zdravo čustvo upirati z vso silo."
Uprizoritev upošteva vso tenkočutnost, nežnost in smešnost pa tudi elegantnost, krhkost in plastičnost karakterizacije likov. Klavirska spremljava v živo podpira burleskno interpretacijo, so zapisali v Drami. De Brea je pred premiero dejal, da je k filmu pristopil z velikim spoštovanjem. Žanr burleske in nemi film sam vidi kot temelj gledališča, lik, ki ga v filmu upodobi Chaplin, pa ob dejstvu, kako ikonična figura je Chaplin, predstavlja velik izziv. Takšna vloga ne zahteva le igralskih sposobnosti, temveč izjemno "lucidnega, bistrega igralca, ki obvlada vse".
Klavirska spremljava v živo za pravo burleskno interpretacijo
Pri oblikovanju gledališke uprizoritve se je De Brea namenoma izognil vsem hipnim aktualizacijam in skušnjavam sodobnosti. S postopkom upočasnjevanja ali celo zamrznitve gibljive filmske slike je iskal avtonomna gledališka izrazna sredstva, ironijo in sarkazem pa je razvijal z burlesknim ritmom. Klavirska spremljava v živo, ki jo izvaja pianist Joži Šalej, pa le še dodatno podpira burleskno interpretacijo, so zapisali v ljubljanski Drami. Šalej je tudi skladatelj glasbe z motivi Johannesa Brahmsa in drugih skladateljev.
Jurij Zrnec je pred premiero povedal, da se je bilo z velikim občudovanjem in spoštovanjem do Chaplina treba vloge lotiti zelo vestno in z velikim trudom. Vlogo je opisal kot "izjemno težko in poglobljeno", poleg tega zahteva veliko različnih veščin, saj besedila ni veliko in je treba uporabiti druga sredstva. Kot je še povedal, ni hotel biti Chaplin, ampak "Jurij Zrnec, ki tudi počne svoje stvari in v tem uživa".
Ob Zrncu igrajo še Boris Mihalj, Bojan Emeršič, Tina Vrbnjak, Eva Jesenovec, Valter Dragan, Vojko Zidar, Matija Rozman in Zvone Hribar. Za prevod je poskrbel Jure Škerl, za scenografijo skupaj z De Breo Iztok Vadnjal, za kostumografijo Blagoj Micevski, skladatelj Šalej, oblikovalec videa je Sandi Skok in oblikovalec svetlobe Metod Novak.
Premiera predstave Veliki diktator na Velikem odru SNG-ja Drama Ljubljana bo drevi ob 20. uri.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje