Foto: BoBo/Borut Živulović
Foto: BoBo/Borut Živulović

Na MMC se je obrnila uporabnica, ki je v preteklih dneh želela priti iz Ajdovščine v Ljubljano z avtobusom. Na spletni strani Avtobusne postaje Ljubljana je kupila vozovnico ponudnika Arriva in jo, v skladu s priporočili tudi natisnila. Ob vstopu na avtobus pa jo je voznik zavrnil, ker da na svojem prevozu pri sebi nima bralnika kod. Predlagal ji je, da se na pot odpravi z naslednjim avtobusom, ki vozi v Ljubljano, ki ga ponuja ponudnik Nomago. A bi tako na želeno lokacijo prišla 45 minut pozneje, kar pomeni, da bi zamudila na vse obveznosti, ki jih je imela v načrtu. Druga ponujena opcija je bila, da vozovnico ponovno kupi pri vozniku.

Pri ponudniku prevozov Arriva sicer poudarjajo, da se tak primer ne bi smel zgoditi. Vozniki naj bi namreč sprejemali tako potnike z vozovnicami, kupljenimi na spletu, kot s tistimi, kupljenimi na avtobusnih postajah. Vprašali smo jih, zakaj torej niso zagotovili bralnikov kod tudi za vozovnice, ki jih potniki natisnejo, in kako je mogoče, da se uporabnik kljub veljavni vozovnici zavrne, a odgovora nismo dobili. Prav tako niso želeli odgovoriti na vprašanje, ali imajo vozniki navodila, da potnike s takšnimi vozovnicami zavrnejo.

Z avtobusne postaje Ljubljana so sicer sporočili, da je pri njih mogoče osebno kupiti vozovnice za vse avtobusne prevoznike, in poudarjajo, da "vozniki potnikov z vozovnicami AP-ja ne bi smeli zavračati. Potniki lahko natisnejo spletne vozovnice pri prodajno-informacijskih mestih AP-ja Ljubljana in tako izročijo vozniku vozovnico v obliki, kot jo pridobijo pri nakupu na prodajno-informacijskih mestih."

Arriva kot glavno obliko vozovnice sicer ponuja prodajo prek sistema kartice IJPP. Vozovnica IJPP je enotna elektronska vozovnica, ki jo lahko upravičenec uporablja za prevoz z vlakom in medkrajevnim avtobusom. "Ob nakupu IJPP-vozovnice preko naše spletne prodaje se vozovnica potniku naloži na IJPP-kartico, ki jo potnik ob vstopu na avtobus validira na validatorju. S tem vozovnica postane veljavna," so sporočili. Niso pa odgovorili na vprašanje, kako je z vozovnicami, kupljenimi v spletni prodaji, ki ni v okviru IJPP-ja.

Foto:BoBo
Foto:BoBo

Zasedenost avtobusov postaja sistemska težava

Težave pa ne nastajajo samo zaradi različnih vozovnic, ampak tudi zaradi čedalje večje zasedenosti avtobusov. Dogaja se namreč, da potnikom kljub kupljenim vozovnicam ne uspe priti na avtobus, saj so vsi sedeži že zasedeni. To je pogosteje ob vrhuncih turistične sezone na bolj turistično zanimivih lokacijah.

"Eden najpomembnejših vidikov trajnostne mobilnosti je delujoč, učinkovit in cenovno dostopen javni potniški promet. Cilj države je prebivalstvu zagotoviti čim boljšo mobilnost, gospodarstvu pa čim boljšo oskrbo," so zapisali na ministrstvu za infrastrukturo. Projekt izboljšanja javnega prevoza se je v Sloveniji začel že leta 2007.

Na Avtobusni postaji Ljubljana se problematike zavedajo. "Že več let opozarjamo pristojno ministrstvo, da na linijah, kjer se pojavlja prezasedenost, uvede rezervacijski sistem oz. sistem vnaprejšnje izbire sedeža. Gre za znano rešitev v vseh panogah, kjer želi "neomejeno" število ljudi uporabiti produkt z omejenim številom kapacitete (gledališče, kino, letalo itn.) – vozil v tem primeru," so dejali.

V družbi Arriva pa so dejali, da redno spremljajo zasedenost njihovih avtobusov in temu prilagajajo storitve. "V dogovoru z naročnikom v skladu s povpraševanjem in našimi zmožnostmi dodajamo dodatne odhode in/ali dodatne avtobuse," so zapisali.

Sorodna novica Javni potniški promet bi oplemenitili s skupnimi kombiji in "kapilarnim napajanjem"

S 1. julijem se bo standard dostopnosti povečal za 20 odstotkov

Sistem javnega potniškega prometa do zdaj ni imel enotnega upravljavca, ki bi področje celovito urejal in upravljal. Kljub različnim poskusom ustanovitve upravljavca javnega potniškega prometa na nacionalni ravni je področje vse do zdaj ostalo neurejeno.

Z ministrstva za okolje, podnebje in energijo so sporočili, da so ukrepali tako, da so povečali število odhodov ter število avtobusov na najbolj obremenjenih linijah, "predvsem na/z Obale in Bleda/Bohinja. Tako smo npr. v oktobru 2023 odobrili 96 dodatnih odhodov na teden," so dejali in poudarili, da se bo s 1. julijem letos standard dostopnosti povečal za 20 odstotkov. "Največ na račun jutranjih in popoldanskih konic, nekaj pa tudi za povečanje dostopnosti oddaljenejših krajev in za potrebe turizma," so še dodali.

Kot so povedali, se uporaba javnega potniškega prometa sicer povečuje. "Potem ko je v času covida uporaba JPP-ja strmo padla (v letu 2020 kar za 57 odstotkov), se je v letu 2023 ne samo vrnila na raven pred covidom, pač pa je število uporabnikov celo večje, kot je bilo npr. v letu 2019," so pojasnili na ministrstvu.