Obvestila

Ni obvestil.

Obvestila so izklopljena . Vklopi.

Kazalo

Predlogi

Ni najdenih zadetkov.


Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

MMC RTV 365 Radio Televizija mojRTV × Menu

Pippa Bailey - "Koristna" tujka

07.04.2022

V okviru festivala Trigger, ki je v Ljubljani in Mariboru potekal prejšnji teden, je gostovala tudi producentka, umetnica in okolijska aktivistka Pippa Bailey. V svojem delu, ki je razpeto med Združeno kraljestvo in Avstralijo, raziskuje možnost povezovanja različnih delov družbe z namenom reševanja družbenih problemov in kriz. Predvsem jo zanimata okolijska problematika in enakost spolov. Pri reševanju teh problemov je treba pustiti ob strani svoj ego, pravi, se sprijazniti s stvarmi, ki jih ne vemo ter se hkrati zanašati na znanja, ki jih imamo. Z njo se je pogovarjal Miha Žorž.

Umetnost naj bo nosilka družbenih sprememb

V okviru festivala Trigger, ki je v Ljubljani in Mariboru potekal prejšnji teden, je gostovala tudi producentka, umetnica in okolijska aktivistka Pippa Bailey. V svojem delu, ki je razpeto med Združeno kraljestvo in Avstralijo, raziskuje možnost povezovanja različnih delov družbe z namenom reševanja družbenih problemov in kriz. Predvsem jo zanimata okolijska problematika in enakost spolov. Pri reševanju teh problemov je treba pustiti ob strani svoj ego, pravi, se sprijazniti s stvarmi, ki jih ne vemo ter se hkrati zanašati na znanja, ki jih imamo. Z njo se je pogovarjal Miha Žorž.

Pippa Bailey se na svojih delavnicah med drugim ukvarja z dinamiko moči na uprizoritveni sceni v kontekstu hitro spreminjajočega se sveta.  Njen namen je izmenjava idej in spodbujanje lokalne umetniške scene k razmisleku o teh temah. Pippa Bailey se vidi kot "koristno tujko", saj, kot pravi, tujci omogočijo drugačen pogled, pogled od zunaj, pogled, ki ni obremenjen z značilnostmi lokalnega prostora. Tako vsaj upa.

Tradicionalno gledališče je zelo hierarhično urejeno in prav zato se mi zdi zanimivo. Tudi zato, ker nihče noče govoriti o strukturah. Toda tudi skozi dramske zgodbe se učimo, saj poznate klasične zgodbe, to zelo strogo hierarhijo, učimo se o tem, kako je družba organizirana in kako deluje. Tako da je res treba začeti malo več govoriti o tem. No, sodobna uprizoritvena umetnosti je v veliki meri porušila tradicionalna razmerja, vsaj na odru, ne pa tudi v zakulisju. Torej je pomembno, da se pogovarjamo o strukturah, da se pogovarjamo, kako uporabiti orodja, ki jih ima ustvarjalni sektor na voljo. Imamo namreč orodja, s katerimi lahko zaženemo domišljijo oziroma predstavo o tem, kakšni bi lahko bili, kako bi lahko delovali. Dokler ne izvedemo domišljijskega procesa, ne moremo imeti idej o tem, kaj sledi. Ob svojem delu, ki sem ga opravljala v Avstraliji in v Združenem kraljestvu, sem začela opažati, da v širši skupnosti sploh ni več domišljije.

Odnosi v gledališču še vedno temeljijo na tradicionalnem razumevanju delitve moči. Ali bi moralo gledališče prekiniti tradicijo?

Da, tako mislim. V nekaj dneh bivanja v Sloveniji sem razbrala, da se prav neodvisna scena zelo trudi poigrati s temi strukturami. Zdi se mi, da pri vas, kjer ste imeli v nasprotju z Združenim kraljestvom in Avstralijo izkušnjo s socialističnim sistemom, ki je bil zamenjan s kapitalističnim, pravzaprav obstaja domišljija, ki nekako čepi med tema dvema sistemoma, med tema dvema paradigmama. Prihajam iz okolja z zelo malo domišljije zunaj kapitalizma, zato se mi zdi čudovito spoznanje, da imate tu izjemno priložnost iti naprej z dvema idejama.

Smo imeli o kapitalizmu idealizirano predstavo?

Morda.  A tudi o internacionalizaciji in neizogibnem izposojanjem in posnemanjem praks, ki se dogajajo drugje. Če ne storite sistemske analize in se ne pripravite, skoraj vedno udarijo različne kapitalske strukture, ki pa jih je težko prepoznati takoj. V zadnjih letih sem imela kar nekaj pogovorov s slovenskimi kolegi, ko sem jih svarila: "ne, ne delaj tega, ker ti lahko povem, kaj bo to povzročilo." Ampak seveda to navdušenje, ker je novo ... Ne krivim kulturnega sektorja, v bistvu smo se pogovarjali na način, da se iz izkušenj iz tujine učimo, da drugim ne bo treba trpeti. (smeh).

Pipa Bailey velikokrat poudari, da bi družbene spremembe moral voditi kreativni sektor. Predvsem se mora umetniška sfera v javnosti postaviti kot nosilec sprememb.

V Združenem kraljestvu sem delala 15 let, vodila sem umetniški center in ob tem bila seveda vpeta v pogovore s pravniki, pedagoškimi delavci in drugimi. V teh pogovorih sem zastopala kulturni sektor, kar pa je zdaj skoraj izginilo. Kulturni sektor ne sedi več za isto mizo, ko se razpravlja o razdeljevanju finančnih sredstev.  Vsi se torej borijo za denar, a ni nujno, da se ukvarjajo s tem, kakšna je vloga kulturnih akterjev v spremembah, o katerih bi morali razmišljati. Sem okolijska aktivistka in zame je na primer prehod, ki ga moramo narediti, oziroma zaveza, da na globalni ravni ne bi dosegli segrevanja ozračja za dve stopinji Celzija nekaj,  za kar je potrebno veliko domišljije, in kjer si lahko pomagamo tudi z ustvarjalnimi procesi. Na našem področju imamo torej veliko orodij, a nismo vedno navajeni razmišljati o njih na tak način.

Pa se ne bi mogli učiti iz zgodovine? Umetnost je včasih bila poglavitni motor sprememb. Umetniki so razmišljali  tudi o tehnološkem napredku, o političnih idejah, skoraj vedno so bili pred svojim časom.

Menim, da je nevarno misliti, da smo še vedno. Mislim, da je v kulturi še vedno močno navzoča predstava, da smo na čelu, vendar moja izkušnja pravi, da je povsem nasprotno. Tehnološki napredek, ki je bil v veliki meri gnan zaradi komercialnih razlogov, največkrat prihaja iz ZDA, s strani velikih tehnoloških korporacij. Poglejte samo obdobje pandemije. Vsi smo bili na Zoomu. Nismo pravočasno opazili teh sprememb. Zakaj? Preveč smo se zaprli v svoje kroge. To zdaj pomeni, da kulturni sektor ni vodil igre, temveč ji je sledil. Postal je del tega vzorca. Kar me zanima, je torej način, kako bomo to opazili, kako bomo to premislili in  kakšno vlogo bomo zavzeli v teh novih odnosih. Kako se bomo začeli pogovarjati in dogovarjati z drugimi, kako bomo sodelovali. O tem razmišljam tudi, ko se o vlogi kulture pogovarjam z ljudmi iz vojske.

Pippa BAiley za razmere ne krivi zgolj kulturnega sektorja. Zaveda se, da so številne desnosredinske vlade po svetu močno napadle kulturo, sploh neodvisno umetniško produkcijo in z odtegovanjem sredstev otežile njen razvoj. A ob vsem tem bi morali tudi ustvarjalci sami prevrednotiti nekatere vzorce, ki so trdno zakoreninjeni v družbi in s tem tudi v kulturi. In tako sva se dotaknila tudi odmevnih primerov spolnega nadlegovanja v gledališčih in umetniških izobraževalnih ustanovah. Govorila sva o zlorabah s pozicije moči, celo v študijskem procesu, kar je izjemno slab signal za mlade umetnice in umetnike, ki šele stopajo na poklicno pot.

O tem je seveda treba govoriti. Mladim ženskam, ki vstopajo v ta izrazito tekmovalni svet, v katerem so starejši moški, ki lahko ponudijo svoje nasvete in omrežja, je zelo težko. Saj vemo, kako to izgleda. In zato na svojih delavnicah ta vprašanja postavljam v okvir ustvarjalnega procesa in prostora. Da bi o tem lahko odkrito govorili na načelni ravni, da bi preslikali svoje poklicno življenje in ob pomoči ustvarjalnosti našli predloge, kako ga spremeniti, izboljšati. Namen tega pristopa je, da dokler se o tem ne moremo odkrito pogovarjati in dokler ne bomo imeli velikih idej, kako to spremeniti, se ne bo zgodilo nič. Vprašali so me, kako to, da prevzemam odgovornost in se zavzemam za napredek na tem področju. Bila sem žrtev ustrahovanja, sem tudi žrtev posilstva, vendar se je to zgodilo že tako dolgo nazaj, da sem sposobna o tem odkrito govoriti. Name ti dogodki ne vplivajo več, zato lahko tiste med nami, ki se počutimo dovolj samozavestne, da o tem govorimo, ponudimo podporo drugim. Mislim, da je to tudi zelo pomembno.

Seveda se spremembe ne morejo zgoditi brez sodelovanja javnosti in tudi medijev. Če želimo doseči, da bo umetniški prostor nosilec sprememb, je nujno zavezništvo med ustvarjalci, mediji in publiko.

Izgleda, da je javnost izrazito usmerjena v produkt. Publiko zanima samo izdelek, predstava. Ali jim je všeč ali ne, ozadje pa ni pomembno. A prav ustvarjalni proces je najbolj pomemben. Zato bi morali še bolj napeti sile, da bi s svojimi ustvarjalnimi orodji, ki jih imamo na voljo, publiko spustili bližje. Javnosti je treba predstaviti ustvarjalne procese in orodja. Javnost to potrebuje. V delavnicah, ki sem jih oblikovala v okoljih zunaj umetniškega ustvarjanja, sem počela natanko to. Ko sem ugotovila, da ljudem primanjkuje domišljije, sem jim pomagala, da ob pomoči ustvarjalnosti postanejo močnejši. Spustiti jih je treba čisto blizu in jih opremiti s primernim orodjem, da lahko postanejo del teh vznemirljivih procesov, da se vključijo vanje.

Podnebne spremembe bodo največja zgodba enaindvajsetega stoletja. V veliki meri bodo zaznamovale vsa področja družbe, gospodarstvo, promet, izobraževanje. Kako je nanje pripravljena uprizoritvena umetnost?

Seveda si ne želimo, da bi vse gledališke predstave govorile o podnebnih spremembah. Celoten družbeni ustroj se internacionalizira, vendar nihče ne razmišlja o posledicah za okolje, zato morajo biti naši cilji bolj odločni, kot si jih je zastavila politika. Da bi bil kulturni sektor do leta 2034 emisijsko nevtralen, je seveda velik izziv, vendar ga moramo sprejeti. Tudi zato, ker imamo poseben odnos z javnostjo, pri kateri je treba spodbuditi razmislek o spremembah. In tu je naša priložnost, zlasti v uprizoritvenih umetnostih, da vadimo nove načine dela in pred javnostjo to zagovarjamo. Odličen primer je družina iz Melbourna, ki se je poimenovala »Umetnik kot družina«. S kolesi so prepotovali celo Avstralijo od svojega doma na jugu do Cape Yorka, 4 tisoč kilometrov. Vso pot so dokumentirali. To se mi zdi odličen primer tega, lahko bi rekli radikalnega ustvarjalnega procesa, ki pa je pri javnosti sprožil temeljit razmislek o uporabi virov o tem, kako potovati počasneje, kako resnično biti navzoč. Tako kot avstralski staroselci, za katere je izjemnega pomena, v kakšen okolju živijo. Kolonizirane umetniške oblike v Avstraliji so pretrgale to povezavo z okoljem, a občinstvo to potrebuje. Prav tako to potrebujejo umetniki. Čist zrak, da lahko govorimo, zaščiteno zemljo, na kateri lahko plešemo. Torej, to so te ideje.

Pogovor o teh temah je nujen, umetnost pa nam lahko razmislek o njih približa na bolj neposreden način. Lahko nam povejo zgodbo.

Umetniki so res odlični povezovalci. Izobraževalni sistem nas je prisilil, da se oddaljimo od različnih področij, da postanemo specializirani in nekako odmaknjeni drug od drugega. To je dobra priložnost tudi za vas, medije. Poglejte, ko pripravljam projekte, razmišljam o treh stvareh hkrati. Torej: denar, družbene posledice, okoljske posledice. Le če razmišljam o vsem hkrati, lahko povežem navidezno različne ideje. Ne vem, je to smiselno?


Aktualna tema

4507 epizod


Aktualne oddaje, ki jih v programu Prvega lahko slišite izven terminov rednih oddaj. Terenska oglašanja, reportaže, pogovori, utrinki od tam, kjer je aktualno!

Pippa Bailey - "Koristna" tujka

07.04.2022

V okviru festivala Trigger, ki je v Ljubljani in Mariboru potekal prejšnji teden, je gostovala tudi producentka, umetnica in okolijska aktivistka Pippa Bailey. V svojem delu, ki je razpeto med Združeno kraljestvo in Avstralijo, raziskuje možnost povezovanja različnih delov družbe z namenom reševanja družbenih problemov in kriz. Predvsem jo zanimata okolijska problematika in enakost spolov. Pri reševanju teh problemov je treba pustiti ob strani svoj ego, pravi, se sprijazniti s stvarmi, ki jih ne vemo ter se hkrati zanašati na znanja, ki jih imamo. Z njo se je pogovarjal Miha Žorž.

Umetnost naj bo nosilka družbenih sprememb

V okviru festivala Trigger, ki je v Ljubljani in Mariboru potekal prejšnji teden, je gostovala tudi producentka, umetnica in okolijska aktivistka Pippa Bailey. V svojem delu, ki je razpeto med Združeno kraljestvo in Avstralijo, raziskuje možnost povezovanja različnih delov družbe z namenom reševanja družbenih problemov in kriz. Predvsem jo zanimata okolijska problematika in enakost spolov. Pri reševanju teh problemov je treba pustiti ob strani svoj ego, pravi, se sprijazniti s stvarmi, ki jih ne vemo ter se hkrati zanašati na znanja, ki jih imamo. Z njo se je pogovarjal Miha Žorž.

Pippa Bailey se na svojih delavnicah med drugim ukvarja z dinamiko moči na uprizoritveni sceni v kontekstu hitro spreminjajočega se sveta.  Njen namen je izmenjava idej in spodbujanje lokalne umetniške scene k razmisleku o teh temah. Pippa Bailey se vidi kot "koristno tujko", saj, kot pravi, tujci omogočijo drugačen pogled, pogled od zunaj, pogled, ki ni obremenjen z značilnostmi lokalnega prostora. Tako vsaj upa.

Tradicionalno gledališče je zelo hierarhično urejeno in prav zato se mi zdi zanimivo. Tudi zato, ker nihče noče govoriti o strukturah. Toda tudi skozi dramske zgodbe se učimo, saj poznate klasične zgodbe, to zelo strogo hierarhijo, učimo se o tem, kako je družba organizirana in kako deluje. Tako da je res treba začeti malo več govoriti o tem. No, sodobna uprizoritvena umetnosti je v veliki meri porušila tradicionalna razmerja, vsaj na odru, ne pa tudi v zakulisju. Torej je pomembno, da se pogovarjamo o strukturah, da se pogovarjamo, kako uporabiti orodja, ki jih ima ustvarjalni sektor na voljo. Imamo namreč orodja, s katerimi lahko zaženemo domišljijo oziroma predstavo o tem, kakšni bi lahko bili, kako bi lahko delovali. Dokler ne izvedemo domišljijskega procesa, ne moremo imeti idej o tem, kaj sledi. Ob svojem delu, ki sem ga opravljala v Avstraliji in v Združenem kraljestvu, sem začela opažati, da v širši skupnosti sploh ni več domišljije.

Odnosi v gledališču še vedno temeljijo na tradicionalnem razumevanju delitve moči. Ali bi moralo gledališče prekiniti tradicijo?

Da, tako mislim. V nekaj dneh bivanja v Sloveniji sem razbrala, da se prav neodvisna scena zelo trudi poigrati s temi strukturami. Zdi se mi, da pri vas, kjer ste imeli v nasprotju z Združenim kraljestvom in Avstralijo izkušnjo s socialističnim sistemom, ki je bil zamenjan s kapitalističnim, pravzaprav obstaja domišljija, ki nekako čepi med tema dvema sistemoma, med tema dvema paradigmama. Prihajam iz okolja z zelo malo domišljije zunaj kapitalizma, zato se mi zdi čudovito spoznanje, da imate tu izjemno priložnost iti naprej z dvema idejama.

Smo imeli o kapitalizmu idealizirano predstavo?

Morda.  A tudi o internacionalizaciji in neizogibnem izposojanjem in posnemanjem praks, ki se dogajajo drugje. Če ne storite sistemske analize in se ne pripravite, skoraj vedno udarijo različne kapitalske strukture, ki pa jih je težko prepoznati takoj. V zadnjih letih sem imela kar nekaj pogovorov s slovenskimi kolegi, ko sem jih svarila: "ne, ne delaj tega, ker ti lahko povem, kaj bo to povzročilo." Ampak seveda to navdušenje, ker je novo ... Ne krivim kulturnega sektorja, v bistvu smo se pogovarjali na način, da se iz izkušenj iz tujine učimo, da drugim ne bo treba trpeti. (smeh).

Pipa Bailey velikokrat poudari, da bi družbene spremembe moral voditi kreativni sektor. Predvsem se mora umetniška sfera v javnosti postaviti kot nosilec sprememb.

V Združenem kraljestvu sem delala 15 let, vodila sem umetniški center in ob tem bila seveda vpeta v pogovore s pravniki, pedagoškimi delavci in drugimi. V teh pogovorih sem zastopala kulturni sektor, kar pa je zdaj skoraj izginilo. Kulturni sektor ne sedi več za isto mizo, ko se razpravlja o razdeljevanju finančnih sredstev.  Vsi se torej borijo za denar, a ni nujno, da se ukvarjajo s tem, kakšna je vloga kulturnih akterjev v spremembah, o katerih bi morali razmišljati. Sem okolijska aktivistka in zame je na primer prehod, ki ga moramo narediti, oziroma zaveza, da na globalni ravni ne bi dosegli segrevanja ozračja za dve stopinji Celzija nekaj,  za kar je potrebno veliko domišljije, in kjer si lahko pomagamo tudi z ustvarjalnimi procesi. Na našem področju imamo torej veliko orodij, a nismo vedno navajeni razmišljati o njih na tak način.

Pa se ne bi mogli učiti iz zgodovine? Umetnost je včasih bila poglavitni motor sprememb. Umetniki so razmišljali  tudi o tehnološkem napredku, o političnih idejah, skoraj vedno so bili pred svojim časom.

Menim, da je nevarno misliti, da smo še vedno. Mislim, da je v kulturi še vedno močno navzoča predstava, da smo na čelu, vendar moja izkušnja pravi, da je povsem nasprotno. Tehnološki napredek, ki je bil v veliki meri gnan zaradi komercialnih razlogov, največkrat prihaja iz ZDA, s strani velikih tehnoloških korporacij. Poglejte samo obdobje pandemije. Vsi smo bili na Zoomu. Nismo pravočasno opazili teh sprememb. Zakaj? Preveč smo se zaprli v svoje kroge. To zdaj pomeni, da kulturni sektor ni vodil igre, temveč ji je sledil. Postal je del tega vzorca. Kar me zanima, je torej način, kako bomo to opazili, kako bomo to premislili in  kakšno vlogo bomo zavzeli v teh novih odnosih. Kako se bomo začeli pogovarjati in dogovarjati z drugimi, kako bomo sodelovali. O tem razmišljam tudi, ko se o vlogi kulture pogovarjam z ljudmi iz vojske.

Pippa BAiley za razmere ne krivi zgolj kulturnega sektorja. Zaveda se, da so številne desnosredinske vlade po svetu močno napadle kulturo, sploh neodvisno umetniško produkcijo in z odtegovanjem sredstev otežile njen razvoj. A ob vsem tem bi morali tudi ustvarjalci sami prevrednotiti nekatere vzorce, ki so trdno zakoreninjeni v družbi in s tem tudi v kulturi. In tako sva se dotaknila tudi odmevnih primerov spolnega nadlegovanja v gledališčih in umetniških izobraževalnih ustanovah. Govorila sva o zlorabah s pozicije moči, celo v študijskem procesu, kar je izjemno slab signal za mlade umetnice in umetnike, ki šele stopajo na poklicno pot.

O tem je seveda treba govoriti. Mladim ženskam, ki vstopajo v ta izrazito tekmovalni svet, v katerem so starejši moški, ki lahko ponudijo svoje nasvete in omrežja, je zelo težko. Saj vemo, kako to izgleda. In zato na svojih delavnicah ta vprašanja postavljam v okvir ustvarjalnega procesa in prostora. Da bi o tem lahko odkrito govorili na načelni ravni, da bi preslikali svoje poklicno življenje in ob pomoči ustvarjalnosti našli predloge, kako ga spremeniti, izboljšati. Namen tega pristopa je, da dokler se o tem ne moremo odkrito pogovarjati in dokler ne bomo imeli velikih idej, kako to spremeniti, se ne bo zgodilo nič. Vprašali so me, kako to, da prevzemam odgovornost in se zavzemam za napredek na tem področju. Bila sem žrtev ustrahovanja, sem tudi žrtev posilstva, vendar se je to zgodilo že tako dolgo nazaj, da sem sposobna o tem odkrito govoriti. Name ti dogodki ne vplivajo več, zato lahko tiste med nami, ki se počutimo dovolj samozavestne, da o tem govorimo, ponudimo podporo drugim. Mislim, da je to tudi zelo pomembno.

Seveda se spremembe ne morejo zgoditi brez sodelovanja javnosti in tudi medijev. Če želimo doseči, da bo umetniški prostor nosilec sprememb, je nujno zavezništvo med ustvarjalci, mediji in publiko.

Izgleda, da je javnost izrazito usmerjena v produkt. Publiko zanima samo izdelek, predstava. Ali jim je všeč ali ne, ozadje pa ni pomembno. A prav ustvarjalni proces je najbolj pomemben. Zato bi morali še bolj napeti sile, da bi s svojimi ustvarjalnimi orodji, ki jih imamo na voljo, publiko spustili bližje. Javnosti je treba predstaviti ustvarjalne procese in orodja. Javnost to potrebuje. V delavnicah, ki sem jih oblikovala v okoljih zunaj umetniškega ustvarjanja, sem počela natanko to. Ko sem ugotovila, da ljudem primanjkuje domišljije, sem jim pomagala, da ob pomoči ustvarjalnosti postanejo močnejši. Spustiti jih je treba čisto blizu in jih opremiti s primernim orodjem, da lahko postanejo del teh vznemirljivih procesov, da se vključijo vanje.

Podnebne spremembe bodo največja zgodba enaindvajsetega stoletja. V veliki meri bodo zaznamovale vsa področja družbe, gospodarstvo, promet, izobraževanje. Kako je nanje pripravljena uprizoritvena umetnost?

Seveda si ne želimo, da bi vse gledališke predstave govorile o podnebnih spremembah. Celoten družbeni ustroj se internacionalizira, vendar nihče ne razmišlja o posledicah za okolje, zato morajo biti naši cilji bolj odločni, kot si jih je zastavila politika. Da bi bil kulturni sektor do leta 2034 emisijsko nevtralen, je seveda velik izziv, vendar ga moramo sprejeti. Tudi zato, ker imamo poseben odnos z javnostjo, pri kateri je treba spodbuditi razmislek o spremembah. In tu je naša priložnost, zlasti v uprizoritvenih umetnostih, da vadimo nove načine dela in pred javnostjo to zagovarjamo. Odličen primer je družina iz Melbourna, ki se je poimenovala »Umetnik kot družina«. S kolesi so prepotovali celo Avstralijo od svojega doma na jugu do Cape Yorka, 4 tisoč kilometrov. Vso pot so dokumentirali. To se mi zdi odličen primer tega, lahko bi rekli radikalnega ustvarjalnega procesa, ki pa je pri javnosti sprožil temeljit razmislek o uporabi virov o tem, kako potovati počasneje, kako resnično biti navzoč. Tako kot avstralski staroselci, za katere je izjemnega pomena, v kakšen okolju živijo. Kolonizirane umetniške oblike v Avstraliji so pretrgale to povezavo z okoljem, a občinstvo to potrebuje. Prav tako to potrebujejo umetniki. Čist zrak, da lahko govorimo, zaščiteno zemljo, na kateri lahko plešemo. Torej, to so te ideje.

Pogovor o teh temah je nujen, umetnost pa nam lahko razmislek o njih približa na bolj neposreden način. Lahko nam povejo zgodbo.

Umetniki so res odlični povezovalci. Izobraževalni sistem nas je prisilil, da se oddaljimo od različnih področij, da postanemo specializirani in nekako odmaknjeni drug od drugega. To je dobra priložnost tudi za vas, medije. Poglejte, ko pripravljam projekte, razmišljam o treh stvareh hkrati. Torej: denar, družbene posledice, okoljske posledice. Le če razmišljam o vsem hkrati, lahko povežem navidezno različne ideje. Ne vem, je to smiselno?


18.10.2024

Festival Hokus Pokus

Že 17. leto Festival znanosti in umetnosti Hokus Pokus mlade znanstvenike privabi v prestolnico, natančneje v Pionirski dom. Letos v ospredje postavlja temo lastnosti snovi, vključuje pa interaktivne delavnice, izobraževalne vsebine in spremljevalni program. Hokus Pokus je danes popoldne namenjen tudi širši javnosti, vstop na festival pa je prost. Kaj se je v Pionirskem domu dogajalo včeraj, je preverila Lana Furlan.


17.10.2024

10-letnica portala Dostopno.si

Danes poteka zaključna konferenca evropskega projekta SELSI (Spoken Easy Language for Social Inclusion) z naslovom Tako lahko – Govorjeni lahki jezik za družbeno vključevanje, ki jo organizirata RTV Slovenija in Zavod RISA. Projekt združuje 7 organizacij partneric iz 5 držav – Italije, Litve, Latvije, Švedske in Slovenije ter spada na področje izobraževanja odraslih, v program Erasmus+. Sodelujoče organizacije so dve leti raziskovale in preizkušale načela lahkega govorjenega jezika ter pripravile smernice za strokovnjake, ki se z jezikovno komunikacijo ukvarjajo poklicno kot izobraževalci odraslih, novinarji in terapevti. Na RTV Slovenija informacije prilagajamo v dostopno obliko z namenom, da nas lahko spremlja čim širši krog poslušalcev, gledalcev in bralcev. Tako v teh dneh praznujemo tudi 10-letnico obstoja portala Dostopno.si. V več pa v prispevku Petre Medved.


17.10.2024

V mestni občini Krško projekt JEK2 povezujejo z miroljubno rabo jedrske energije

V Posavju sobivajo z jedrsko elektrarno in zavedanjem o jedrski energiji že pet desetletij, ko so 1. decembra leta 1974 postavili temeljni kamen za Nuklearno elektrarno Krško. Ob jedrski elektrarni zadnje desetletje Posavci živijo tudi z zavedanjem, da bo tu še en jedrski objekt, odlagališče NSRAO, nizko- in srednjeradioaktivnih odpadkov, ki se trenutno gradi. Jek 2 bi bil naslednji tak objekt, zato v Posavju to sobivanje z jedrskimi objekti doživljajo nekoliko drugače kot na primer v Ljubljani.


17.10.2024

Na Hrvaškem za zdaj ni javne razprave o graditvi drugega bloka nuklearke

Na Hrvaškem, ki je solastnica Jedrske elektrarne Krško, za zdaj sploh ni javne razprave o možni graditvi drugega bloka nuklearke. O posvetovalnem referendumu, na katerega se slovenski državljani odpravljamo novembra, se v tamkajšnjih medijih ne poroča. Zato pa razvoj dogodkov pozorno spremlja hrvaški strokovnjak za nuklearno energijo, znanstvenik Tonči Tadić, s katerim se je v Zagrebu pogovarjala naša dopisnica Tanja Borčić Bernard.


16.10.2024

Digitalizacija je koristila slovarjem

Jezikoslovci običajno ne pričakujejo, da bo njihovo delo uspešnica. Pri spletnem portalu Fran pa se je zgodilo ravno to. Pred desetimi leti njegovi snovalci niti približno niso pričakovali, da ga bo na dan obiskalo več kot 180.000 iskalcev besed s tako rekoč vsega sveta. Pred svetovnim dnevom slovarjev o Franovih uspehih z dr. Nino Ledinek in dr. Andrejem Perdihom, ki Frana spremljata od njegovih prvih korakov.


15.10.2024

Mednarodni dan bele palice

Današnji mednarodni dan bele palice je namenjen ozaveščanju o posebnih potrebah in željah ljudi, ki živijo s slepoto ali s slabovidnostjo. Slepi in slabovidni si pri vsakodnevnem življenju pomagajo z raznimi tehnikami in pripomočki, med katerimi je najbolj prepoznavna bela palica. Ta je poleg tega, da slepemu pomaga pri zaznavanju ovir med hojo, tudi simbol slepih in slabovidnih. Posebno pozornost danes namenjajo tudi brajevi pisavi oziroma brajici, saj slepi ob njeni pomoči berejo, zapisujejo in dostopajo do tiskanih virov. Prispevek Petre Medved.


14.10.2024

Nobelove nagrade za ekonomijo: Zakaj so nekatere države bogate in druge revne?

Na to vprašanje so odgovorili letošnji Nobelovi nagrajenci za ekonomijo, in sicer ameriški profesorji: Daron Acemoglu, Simon Johnson in James A Robinson. Konkretno so raziskovali kako družbene institucije vplivajo na gospodarski razvoj in posledično na neenakost med državami.


14.10.2024

Znani so prejemniki Zoisovih in Puhovih nagrad in priznanj

Danes so v Centru Rog razglasili letošnje prejemnike in prejemnice Zoisovih in Puhovih nagrad in priznanj, najvišjih državnih nagrad za znanost in inovacije. Izmed šestdesetih prispelih vlog je komisija za Zoisove nagrade in priznanja izbrala 15 najbolj izstopajočih dogodkov. Med nagrajenci je letos 14 moških in 4 ženske.


14.10.2024

ADHD: Ključno je sprejemanje in razumevanje otrokove drugačnosti

Oktober je mesec ozaveščanja o ADHD. Kratica, prevedena iz angleščine, pomeni primanjkljaj pozornosti in motnjo hiperaktivnosti. Za otroke z ADHD je značilno, da ne morejo biti dlje časa pri miru, se težko osredotočijo na dejavnosti, jih težje dokončajo in lahko imajo tudi vedenjske težave. Po ocenah strokovnjakov ima ADHD približno 8 do 10 odstotkov šoloobveznih otrok. Posamezniki z ADHD imajo lahko številne talente in so na posameznih področjih lahko zelo uspešni. To dokazujejo tudi znane osebnosti iz sveta umetnosti in športa.


14.10.2024

Izkušnja z mirovne misije v Libanonu: Velik varnostni in osebnostni izziv

Izraelska vojska je minuli teden večkrat napadla položaje mirovne misije Združenih narodov na jugu Libanona - UNIFIL, ki jo je OZN pred 46 leti ustanovila z namenom nadzorovanja izraelskega umika iz južnega dela Libanona in zagotavljanja miru in varnosti. Danes izraelski premier Benjamina Netanjahuja celo poziva Združene narode, naj umaknejo mirovne sile z območja spopadaov, češ da enote UNIFIL služijo kot živi ščit Hezbolahu. Med letoma 2006 in 2023 je v tej mirovni misiji Svetovne organizacije, ki se imenuje »začasna«, četudi na območju vztraja že skoraj pol stoletja, sodelovala tudi Slovenska vojska. O izkušnjah iz Libanona pred zadnjo eskalacijo sovražnosti med Izraelom in Hezbolahom se je Aleš Kocjan pogovarjal s polkovnikom Franjem Lipovcem in podpolkovnico Nino Raduha, ki sta poveljevala vsak svojemu kontingentu v Libanonu. Podpolkovnica Raduha je bila celo prva poveljnica kontingenta v skoraj pol stoletni zgodovini UNIFIL-a.


11.10.2024

Stereotipne igrače

V antičnih družbah in srednjem veku so bile igrače preproste in ročno izdelane. Večinoma so bile nevtralne in niso bile ločene glede na spol, čeprav so se pojavljale določene razlike. S pojavom masovne proizvodnje v času industrializacije so igrače postale bolj raznolike. V 20. stoletju so se te delitve še bolj utrdile. Danes so igrače večinoma strogo razdeljene po spolu ali pa so nevtralne. V naslednjih minutah o igračah in stereotipih, o aktualnem pop-up projektu, ki opozarja, da družba že v zgodnjem otroštvu usmerja deklice in dečke na področja, na katerih naj bi delali kot odrasli. Na kakšen način poteka predstavitev tega stanja v pogovoru z vodjo socialnega marketinga Iz principa Tanjo Rudolf Čenčič.


13.10.2024

Otroci iz Gaze na rehabilitaciji v Sloveniji

Na rehabilitacijo v Slovenijo je v organizaciji ustanove Pustimo jim sanje - Fundacije Danila Türka danes prispela skupina desetih otrok iz Gaze. Gre za prvo skupino otrok od začetka zadnje vojne, potem ko je v minulih letih v Slovenijo na rehabilitacijo prišlo skupno že več kot 200 otrok. Med katerimi pa vsi niso preživeli izraelskih napadov v zadnjih mesecih. Več v pogovoru s predsednico iprave Fundacije Mojco Seliškar Toš


11.10.2024

Nobelova nagrado za mir preživelim jedrskih napadov v Hiroshimi in Nagasakiju

Pogovor s strokovnjakom za jedrsko varnost Miroslavom Gregoričem


10.10.2024

Han Kang prejemnica Nobelove nagrade za književnost

Nobelovo nagrado za književnost je prejela južnokorejska pisateljica Han Kang, in sicer za napeto poetično prozo, ki se sooča z zgodovinskimi travmami in razkriva krhkost človekovega življenja,« so ob 13h sporočili na Švedski akademiji. V slovenščini jo poznamo po romanu Vegetarijanka, za katerega je prejela nagrado Mednarodni Booker.


10.10.2024

V Sloveniji živi kar 85 tisoč ljudi z depresivnimi motnjami

Ob svetovnem dnevu duševnega zdravja strokovnjaki opozarjajo, da v Sloveniji, po podatkih Eurostata, živi kar 85 tisoč ljudi z depresivnimi motnjami. Poudarjajo, da depresija pri velikem deležu bolnikov povzroči začarani krog, kar je še najbolj značilno za tiste, ki se ne odzivajo na zdravljenje in jim predpisujejo vedno nova zdravila. Letošnji dan duševnega zdravja sicer v ospredje daje duševne stiske na delovnem mestu. Kar tretjina Slovencev se na delovnem mestu počuti slabo, s stiskami pa se pogosteje kot drugi soočajo tisti, ki delajo kot prekarni delavci.


09.10.2024

Nobelova nagrada za kemijo za revolucijo v poznavanju proteinov

V Stockholmu so dopoldne razglasili letošnje prejemnike Nobelove nagrade v kemiji. Ta je tokrat namenjena razmeroma mlademu področju biokemije, ki pa je v zadnjih nekaj letih z uporabo metod strojnega učenja doseglo skokovit napredek. Prejeli jo bodo ameriški znanstvenik David Baker za računalniško načrtovanje proteinov ter britansko-ameriški raziskovalni dvojec Demis Hassabis in John Jumper iz podjetja Google DeepMind za napovedovanje njihove strukture z umetno inteligenco. Sogovornik: - dr. Ajasja Ljubetič s Kemijskega inštituta in nekdanji podoktorski raziskovalec v laboratoriju Davida Bakerja


08.10.2024

Dovolilnice za gobarjenje - da ali ne?

Letošnja sezona rasti gob, ki se je začela z januarjem in bo trajala do konca decembra, bo svoj vrhunec dosegla v drugi polovici oktobra. Vse pogosteje se dogaja, da glive naredijo zametek za gobo, vendar se njihova rast ustavi zaradi ekstremnih vremenskih pojavov in temperaturnih nihanj. Čeprav imamo Slovenci določeno zakonodajo na področju varstva narave, številni vanjo posegajo nepremišljeno. O pomenu gob za naš ekosistem se je Julija Kandare pogovarjala z Luko Šparlom, članom Gobarskega mikološkega društva Ljubljana. Kakšne so omejitve pri nabiranju gob in z njim povezane kršitve, pa se je pozanimala pri Urški Ahačič Pogačnik, direktorici Gozdarske inšpekcije. Foto: Julija Kandare


08.10.2024

Nevronske mreže so letos prepričale Nobelov odbor za fiziko

V tednu razglasitev Nobelovih nagrad je torek dan za fiziko. Toda letos morda le ni povsem tako. Letošnja nagrajenca sta namreč Američan John Hopfield in Britanec Geoffrey Hinton, ki sta Nobelovo nagrado prejela za razvoj umetnih nevronskih mrež. Te pa so temelj velike večine sodobnih aplikacij umetne inteligence.


08.10.2024

Praznujemo Teden otroka

Začel se je Teden otroka, ki se letos osredotoča na temo Otrok, nepopisan list. Osrednje sporočilo dogodka je: bodimo ustvarjalni, praznujmo otroštvo, bodimo otrokom vzor in jih vzgajajmo v odgovorne odrasle ljudi. Teden otroka že 70-o leto zapored organizira Zveza prijateljev mladine Slovenije. Otroštvo je danes drugačno, kot je bilo nekoč. Vendar pa so vrednote, kot so prijateljstvo, pomoč drugemu in spoštovanje, brezčasne. To je bila tudi tema posveta ob Tednu otroka, ki ga je pripravila Zveza prijateljev mladine Slovenija.


07.10.2024

Letošnja nobelovca odkrila molekulo, ki ustavlja prekomerno delovanje genov

Nobelova nagrada za medicino in fiziologijo letos v roke ameriškima znanstvenikoma Victorju Ambrosu in Garyu Ruvkunu


Stran 1 od 226
Prijavite se na e-novice

Prijavite se na e-novice

Neveljaven email naslov