Obvestila

Ni obvestil.

Obvestila so izklopljena . Vklopi.

Kazalo

Predlogi

Ni najdenih zadetkov.


Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

MMC RTV 365 Radio Televizija mojRTV × Menu

Spletno oglaševanje

02.06.2015


Internetno oglaševanje je nadležno, inovativno, skrito, transparentno, neučinkovito in učinkovito hkrati. Tako kot oglaševanje v resničnem svetu. Vendar v nasprotju s fizičnim digitalni svet ponuja izjemno natančne meritve vedenja uporabnikov. Oglaševalci to s pridom izkoriščajo. O spletnem oglaševanju smo se za radijsko oddajo Intelekta pogovarjali s predsednico inštituta za raziskovanje trga in medijev Mediana Janjo Božič Marolt, lastnikom oglaševalske agencije Arih Igorjem Arihom ter partnerjem, izvršnim kreativnim direktorjem agencije Pristop Creativa in predavateljem na ljubljanski fakulteti za družbene vede Aljošem Bagolo.

Internet je medij, katerega uporaba najbolj narašča.

Mediana je pred letom 2000 izmerila, da ima 3-odstotni doseg. V prejšnjih desetih letih je doseg poskočil z 29 na 65 odstotkov. To pomeni, da 65 odstotkov odraslih prebivalcev redno uporablja internet. Po dosegu je na tretjem mestu, za televizijo in radiem. Na Mediani merijo tudi število ur uporabe. Internetu namenimo povprečno dve uri in pol na dan – toliko kot radiu, televiziji malo manj. Je pa uporaba interneta na prvem mestu ob devetih zjutraj in ob treh, štirih popoldne. Takrat mu ljudje namenjajo 50 odstotkov časa. Sicer pa v Sloveniji že 70 odstotkov časa, ki ga posvečajo medijem, porabijo za internet.

Vsi ti podatki so zanimivi za oglaševalce. Da bi bil oglas učinkovit, mora najprej biti opazen. Janja Božič Marolt pravi, da je po raziskavah Mediane v Sloveniji skoraj 18 odstotkov anketirancev odgovorilo, da na internetu vedno opazijo oglase. Ti so še opaznejši na socialnih omrežjih. Kar 22-im odstotkom vprašanih oglaševanje pomaga sprejemati dobre nakupne odločitve. Na socialnih omrežjih se ta odstotek skoraj podvoji.

Kar 60 odstotkov ljudi pa pravi, da jih oglasi na internetu, ki prekrivajo vsebino, motijo.

Moteče internetne pasice oziroma »bannerje« poznamo že od leta 1994. Nekatere spletne strani so z njimi tako močno prekrite, da je vsebina skoraj nevidna. V minulih letih je postal izjemno priljubljen dodatek brskalnika adblock, ki prekrije vse opazne oglase. Ima ga že več kot 200 milijonov naprav. Brskanje po spletu je tako vsaj navidezno očiščeno oglasov. To pa ne pomeni, da bo oglaševanja na internetu v prihodnosti manj.

Aljoša Bagola: »Za oglaševanje že dolgo velja, da je nasilna mehanska prekinitev. Spletno okolje ne bo tako kmalu odporno proti mehanskim prekinitvam. Se pa morajo oglaševalci temu tekmovanju prilagajati s kakovostno vsebino. Tekmujemo namreč z vsemi vsebinami, ki je na internetu priljubljena.«

V zadnjih petih letih se je vrednost spletnega oglaševanja v Evropi podvojila, letna rast v tem obdobju pa je bila ves čas dvomestna. Spletno oglaševanje je bilo lani tudi največji generator rasti celotnega trga oglaševanja v Evropi, saj se je oglaševanje v vseh drugih medijih skupaj zmanjšalo. Kaj kažejo številke za Slovenijo? Janja Božič Marolt pojasnjuje, da so le 4 odstotki bruto vrednosti oglaševanja namenjenega slovenskim internetnim stranem. Podatkov o tem, koliko oglaševanja pripade tujim internetnim ponudnikom, ni. Predsednica Mediane ocenjuje, da se od 50 do 75 odstotkov sredstev, ki jih oglaševalci pri nas namenjajo oglaševanju na internetu, vlaga v tuje spletne medije, torej na Google, Facebook, Youtube. Ti mediji namreč omogočajo ciljano oglaševanje.

Vse, kar počnete na spletu, pušča sledi. Zato se oglaševanje vse bolj obrača k podatkom ali, kot je pred leti napovedal doktor Jure Leskovec, ki raziskuje in predava na Stanfordu, podatki so nova nafta.

Zagotovo ste že opazili, da vaše vedenje na spletu ni neopaženo. Da nekdo ali nekaj opazuje, spremlja, beleži, katere spletne strani obiščete, kaj iščete in celo, o čem pišete v elektronski pošti. Veliko z deljenjem in všečkanjem vsebin na spletnih družabnih omrežjih razkrijete tudi sami. Oblikuje se vaša spletna identiteta, skupek podatkov, ki lahko marsikaj pove o vaših navadah, zanimanjih, željah in potrebah.

Ameriški trgovec Target je na primer izdelal natančen porabniški profil nosečnice glede na njeno brskanje in opravljene nakupe. Njihov algoritem je dojel celo, v katerem mesecu nosečnosti je, in ji glede na to po pošti pošiljal kupone za ugodne nakupe. V skladu s svojo prakso so torej kupone poslali ženski v Minneapolis. Tamkajšnjo trgovino je potem obiskal neki ogorčen oče, ki je zahteval pojasnilo, zakaj je njegova najstniška hči po pošti prejela kupone za izdelke za nosečnice in dojenčke. Nekaj dni pozneje je poklical v trgovino in se opravičil. Izvedel je, da je hči noseča.

Janja Božič Marolt: »Tega ne moremo šteti za slabo prakso. Dejstvo je, da se ponudniki izdelkov in storitev na različne načine trudijo prodati svoje izdelke in storitve.«

V Targetu so ugotovili, da je ciljano oglaševanje in pospeševanje prodaje s kuponi učinkovito, če porabniki ne dobijo občutka, da jih trgovec ves čas opazuje. Zato oglase in ponudbe spretno zavijejo v paket različnih oglasov.

Na internetu poteka trgovina s podatki.

Omogočajo jo uporabniki sami, kadar kliknejo »strinjam se s pogoji uporabe« – agree.

Igor Arih: »Trgovina s podatki je po mojih moralnih in etičnih principih kriminal. To je na robu hekerstva, takim ljudem rečemo beli hekerji. Zato trdim, da je internet še vedno v rokah peščice ljudi, je v fazi mistifikacije, črnega srednjega veka oziroma celo v kameni dobi.«

Oglaševalci lahko tudi zakupijo prostor na brskalnikih. Tako imenovano oglaševanje search engine omogoča, da brskalnik spletno stran, ki ponuja izdelke ali storitve, ki jih uporabnik išče, uvrsti visoko na prvo stran zadetkov iskanja. Tudi socialna omrežja so prostor, v katerem je marsikatero podjetje s pametno navzočnostjo dobilo veliko prepoznavnost, povpraševanje po storitvah in izdelkih se je povečalo. Na Facebooku, Twitterju, Instagramu, Snapchatu itn. uporabniki delijo svoje vsakdanje življenje. Marsikdo tudi z veseljem objavi fotografije novih izdelkov, ki jih uporablja, ali dogodkov, ki jih je obiskal. Tega se zavedajo tudi oglaševalci.

Aljoša Bagola: »Dandanes je vsak svoj medij, vsak svoj ambasador, vsak svoj PR-ovec. To ustreza marsikateri korporaciji. Vendar je vse skupaj uravnoteženo. Če imamo na eni strani na primer na Twitterju ljudi, ki hočejo narediti porabniške pravice bolj transparentne, imamo na drugi strani svetovno občinstvo, ki množično objavlja ne samo svoje življenje, ampak tudi izdelke, ki jih kupuje. Na eni strani je to zelo kaotično, na drugi pa velik potencial za marsikatero domislico. Kaotični novi svet.«


Intelekta

894 epizod


Torkovo dopoldne je rezervirano za soočenje različnih pogledov na aktualne dogodke, ki iz tedna v teden spreminjajo svet, pa tega velikokrat sploh ne opazimo. Gostje Intelekte so ugledni strokovnjaki iz gospodarstva, znanosti, kulture, politike in drugih področij. Oddaja skuša širokemu občinstvu ponuditi kritično mnenje o ključnih dejavnikih globalnega in lokalnega okolja.

Spletno oglaševanje

02.06.2015


Internetno oglaševanje je nadležno, inovativno, skrito, transparentno, neučinkovito in učinkovito hkrati. Tako kot oglaševanje v resničnem svetu. Vendar v nasprotju s fizičnim digitalni svet ponuja izjemno natančne meritve vedenja uporabnikov. Oglaševalci to s pridom izkoriščajo. O spletnem oglaševanju smo se za radijsko oddajo Intelekta pogovarjali s predsednico inštituta za raziskovanje trga in medijev Mediana Janjo Božič Marolt, lastnikom oglaševalske agencije Arih Igorjem Arihom ter partnerjem, izvršnim kreativnim direktorjem agencije Pristop Creativa in predavateljem na ljubljanski fakulteti za družbene vede Aljošem Bagolo.

Internet je medij, katerega uporaba najbolj narašča.

Mediana je pred letom 2000 izmerila, da ima 3-odstotni doseg. V prejšnjih desetih letih je doseg poskočil z 29 na 65 odstotkov. To pomeni, da 65 odstotkov odraslih prebivalcev redno uporablja internet. Po dosegu je na tretjem mestu, za televizijo in radiem. Na Mediani merijo tudi število ur uporabe. Internetu namenimo povprečno dve uri in pol na dan – toliko kot radiu, televiziji malo manj. Je pa uporaba interneta na prvem mestu ob devetih zjutraj in ob treh, štirih popoldne. Takrat mu ljudje namenjajo 50 odstotkov časa. Sicer pa v Sloveniji že 70 odstotkov časa, ki ga posvečajo medijem, porabijo za internet.

Vsi ti podatki so zanimivi za oglaševalce. Da bi bil oglas učinkovit, mora najprej biti opazen. Janja Božič Marolt pravi, da je po raziskavah Mediane v Sloveniji skoraj 18 odstotkov anketirancev odgovorilo, da na internetu vedno opazijo oglase. Ti so še opaznejši na socialnih omrežjih. Kar 22-im odstotkom vprašanih oglaševanje pomaga sprejemati dobre nakupne odločitve. Na socialnih omrežjih se ta odstotek skoraj podvoji.

Kar 60 odstotkov ljudi pa pravi, da jih oglasi na internetu, ki prekrivajo vsebino, motijo.

Moteče internetne pasice oziroma »bannerje« poznamo že od leta 1994. Nekatere spletne strani so z njimi tako močno prekrite, da je vsebina skoraj nevidna. V minulih letih je postal izjemno priljubljen dodatek brskalnika adblock, ki prekrije vse opazne oglase. Ima ga že več kot 200 milijonov naprav. Brskanje po spletu je tako vsaj navidezno očiščeno oglasov. To pa ne pomeni, da bo oglaševanja na internetu v prihodnosti manj.

Aljoša Bagola: »Za oglaševanje že dolgo velja, da je nasilna mehanska prekinitev. Spletno okolje ne bo tako kmalu odporno proti mehanskim prekinitvam. Se pa morajo oglaševalci temu tekmovanju prilagajati s kakovostno vsebino. Tekmujemo namreč z vsemi vsebinami, ki je na internetu priljubljena.«

V zadnjih petih letih se je vrednost spletnega oglaševanja v Evropi podvojila, letna rast v tem obdobju pa je bila ves čas dvomestna. Spletno oglaševanje je bilo lani tudi največji generator rasti celotnega trga oglaševanja v Evropi, saj se je oglaševanje v vseh drugih medijih skupaj zmanjšalo. Kaj kažejo številke za Slovenijo? Janja Božič Marolt pojasnjuje, da so le 4 odstotki bruto vrednosti oglaševanja namenjenega slovenskim internetnim stranem. Podatkov o tem, koliko oglaševanja pripade tujim internetnim ponudnikom, ni. Predsednica Mediane ocenjuje, da se od 50 do 75 odstotkov sredstev, ki jih oglaševalci pri nas namenjajo oglaševanju na internetu, vlaga v tuje spletne medije, torej na Google, Facebook, Youtube. Ti mediji namreč omogočajo ciljano oglaševanje.

Vse, kar počnete na spletu, pušča sledi. Zato se oglaševanje vse bolj obrača k podatkom ali, kot je pred leti napovedal doktor Jure Leskovec, ki raziskuje in predava na Stanfordu, podatki so nova nafta.

Zagotovo ste že opazili, da vaše vedenje na spletu ni neopaženo. Da nekdo ali nekaj opazuje, spremlja, beleži, katere spletne strani obiščete, kaj iščete in celo, o čem pišete v elektronski pošti. Veliko z deljenjem in všečkanjem vsebin na spletnih družabnih omrežjih razkrijete tudi sami. Oblikuje se vaša spletna identiteta, skupek podatkov, ki lahko marsikaj pove o vaših navadah, zanimanjih, željah in potrebah.

Ameriški trgovec Target je na primer izdelal natančen porabniški profil nosečnice glede na njeno brskanje in opravljene nakupe. Njihov algoritem je dojel celo, v katerem mesecu nosečnosti je, in ji glede na to po pošti pošiljal kupone za ugodne nakupe. V skladu s svojo prakso so torej kupone poslali ženski v Minneapolis. Tamkajšnjo trgovino je potem obiskal neki ogorčen oče, ki je zahteval pojasnilo, zakaj je njegova najstniška hči po pošti prejela kupone za izdelke za nosečnice in dojenčke. Nekaj dni pozneje je poklical v trgovino in se opravičil. Izvedel je, da je hči noseča.

Janja Božič Marolt: »Tega ne moremo šteti za slabo prakso. Dejstvo je, da se ponudniki izdelkov in storitev na različne načine trudijo prodati svoje izdelke in storitve.«

V Targetu so ugotovili, da je ciljano oglaševanje in pospeševanje prodaje s kuponi učinkovito, če porabniki ne dobijo občutka, da jih trgovec ves čas opazuje. Zato oglase in ponudbe spretno zavijejo v paket različnih oglasov.

Na internetu poteka trgovina s podatki.

Omogočajo jo uporabniki sami, kadar kliknejo »strinjam se s pogoji uporabe« – agree.

Igor Arih: »Trgovina s podatki je po mojih moralnih in etičnih principih kriminal. To je na robu hekerstva, takim ljudem rečemo beli hekerji. Zato trdim, da je internet še vedno v rokah peščice ljudi, je v fazi mistifikacije, črnega srednjega veka oziroma celo v kameni dobi.«

Oglaševalci lahko tudi zakupijo prostor na brskalnikih. Tako imenovano oglaševanje search engine omogoča, da brskalnik spletno stran, ki ponuja izdelke ali storitve, ki jih uporabnik išče, uvrsti visoko na prvo stran zadetkov iskanja. Tudi socialna omrežja so prostor, v katerem je marsikatero podjetje s pametno navzočnostjo dobilo veliko prepoznavnost, povpraševanje po storitvah in izdelkih se je povečalo. Na Facebooku, Twitterju, Instagramu, Snapchatu itn. uporabniki delijo svoje vsakdanje življenje. Marsikdo tudi z veseljem objavi fotografije novih izdelkov, ki jih uporablja, ali dogodkov, ki jih je obiskal. Tega se zavedajo tudi oglaševalci.

Aljoša Bagola: »Dandanes je vsak svoj medij, vsak svoj ambasador, vsak svoj PR-ovec. To ustreza marsikateri korporaciji. Vendar je vse skupaj uravnoteženo. Če imamo na eni strani na primer na Twitterju ljudi, ki hočejo narediti porabniške pravice bolj transparentne, imamo na drugi strani svetovno občinstvo, ki množično objavlja ne samo svoje življenje, ampak tudi izdelke, ki jih kupuje. Na eni strani je to zelo kaotično, na drugi pa velik potencial za marsikatero domislico. Kaotični novi svet.«


05.07.2024

Javni prostor - javni interes

Zadnje tedne je javnost razburjalo dogajanje okrog napovedanega koncerta Magnifica v ljubljanskem parku Tivoli. Zavod RS za varstvo narave ni izdal soglasja za izvedbo koncerta na izbrani lokaciji, koncertu pa ostro nasprotuje tudi več kot 130 krajinskih arhitektov, urbanistov in biologov. Kot navajajo v javnem pismu, bo večtisočglava množica ljudi skupaj z vozili in ureditvami, potrebnimi za izvedbo koncerta, poškodovala življenjsko okolje rastlin, živali in gliv ter nepovratno prizadela tudi nekatere od naravnih prvin na tem območju. Ti dogodki jasno kažejo, da bi morali upravljanju z javnim prostorom nameniti več pozornosti, časa in premisleka. Demokratičnost procesa, usklajevanje različnih pogledov ter vključujoče sprejemanje odločitev bi morale biti osnove urejanja prostora. Intelekto pripravlja Miha Žorž.


01.07.2024

Lepi časi za vrhunski šport, a ni nujno, da bo vedno tako

V letu, ko mineva 100 let od prve zlate olimpijske medalje, ki jo je Leon Štukelj dosegel v mnogoboju, bo na poletne olimpijske igre v Pariz odpotovalo največ slovenskih športnikov do sedaj. S svojimi uspehi nas razveseljujejo v številnih, tudi ekipnih športih. Slovenci smo ponosni na to, da smo glede na število prebivalcev v samem vrhu osvojenih kolajn, tudi sicer pa smo Slovenci športno precej aktiven narod. Kje so razlogi za uvrstitve naših športnikov na velika tekmovanja, na zmagovalne odre in olimpijske igre? Kakšna je povezava med organiziranostjo športa v šolah in klubih ter vrhunskimi dosežki športnikov? Kakšen odnos ima do športa in športnikov država? In zakaj strokovnjaki s Fakultete za šport opozarjajo, da brez sistemskih sprememb na področju športa v šolah čez deset let ne bomo več imeli za koga navijati?


24.06.2024

140 let od rojstva arhitekta Ivana Vurnika: "Zdi se mi, da pri nas velja največ to, kar je kičasto ... bistvo problemov pa ostane nedotaknjeno."

»Smisel arhitekture ni samo sebi namen, zato mora v vseh obdobjih izražati duhovno stremljenje ljudi ter njihovo stopnjo kulturne zavesti.« To modrost in hkrati svoj modus operandi je izrekel, zapisal Ivan Vurnik, eden naših največjih arhitektov, ki pa ne glede na to, da je izhajal iz prve generacije visokošolsko izobraženih slovenskih arhitektov, ki so se šolali na Dunaju, ne glede na to, da je bil leta 1919 soustanovitelj oddelka za arhitekturo na ljubljanski univerzi, da je pionirsko vpeljal nacionalni slog v arhitekturo pri nas, človek raznolikih sposobnosti in vsestranski tudi kot urbanist, oblikovalec, pedagog, raziskovalec, ne glede na vse to, vse, kar je Vurnik zapustil materialno in simbolno, duhovno, še vedno živi v senci njegovih prav tako velikih kolegov arhitektov kot so Plečnik, Fabiani, Ravnikar. V tokratni Intelekti, ob 140. obletnici Vurnikovega rojstva, smo zato osvetlili življenje in delo tega arhitekta, ki je tako vsestransko, tudi z ukvarjanjem in preizpraševanjem socialne gradnje, zaznamoval slovensko arhitekturo in urbanizem. Avtorica in voditejica oddaje je v studio 1. programa nacionalnega radia povabila sogovornike : Barbaro Viki Šubic, arhitektko, vodjo Centra arhitekture Slovenije, dr. Boga Zupančiča, arhitekturnega zgodovinarja, muzejskega svetnika v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO) in Katarino Čakš, arhitektko, raziskovalko in asistentko na Fakulteti za arhitekturo, Univerze v Ljubljani.


18.06.2024

Obraz, šarenica, način drsanja po zaslonu: naši biometrični podatki v službi nadzora

Medtem ko vse večji delež naših življenj poteka prek spleta in je tehnologija kos vse bolj zahtevnim nalogam, postaja vprašanje uporabe biometričnih podatkov vse bolj relevanten del širše zgodbe današnjega zbiranja in obdelave digitalnih podatkov. Konec koncev svojega obraza, prstnih odtisov, šarenice, pa tudi načina tipkanja ali hoje ne moremo kar spremeniti, zato utegne prav biometrija v dobi umetne inteligence postaviti temelje novih oblik nadzora.


10.06.2024

Kako je zdravilo za sladkorno povzročilo revolucijo pri zdravljenju debelosti

Zdravilo Ozempic s pozitivnimi učinki preseneča na vedno novih in novih področjih


04.06.2024

Pred strašno odprtimi vrati Postave - Kafka in sodobni človek

Albert Camus: »Usoda in mogoče tudi veličina Kafkovega dela je v tem, da pušča odprte vse možnosti in nobene ne potrjuje.«


28.05.2024

Enigma centralnih bank: kaj počnejo in čemu služijo?

Še na začetku 20. stoletja naj bi imela centralno banko le ena tretjina svetovnih držav. Danes si države brez institucije, ki bi imela monopol nad tiskanjem denarja, na take in drugačne načine uravnavala količino denarja v obtoku ter, kot bomo videli, počela še marsikaj drugega, verjetno sploh ne moremo predstavljati. Čeprav so centralne banke danes nepogrešljiva institucija vsake države, špekulacije okrog njihove vloge pa so tudi nadvse priljubljena tema v teorijah zarot, pa v resnici le malo vemo o tem, kaj vse dejansko počnejo, kako se je njihova vloga skozi preteklost spreminjala in kako se utegne preoblikovati v današnjem času, ko smo priča velikim ekonomskim in geopolitičnim spremembam, ki so skozi vso zgodovine vplivale tudi na delovanje teh institucij. Prav teh vprašanj se bomo lotili v tokratni Intelekti, in sicer s pomočjo dr. ekonomskih znanosti in dr. znanosti s področja zgodovine Nevena Boraka, dr. ekonomske zgodovine Jureta Stojana z Inštituta za strateške rešitve ter ekonomista dr. Urbana Sušnika z NLB Lease&Go. Oddajo je pripravila Alja Zore. Foto: Evropska centralna banka, Wikipedija


20.05.2024

Arhitektura: besedo naj imajo uporabniki

V Ljubljani je pretekli teden potekal festival Big Arhitektura, ki je na enem mestu povezal arhitekte, notranje oblikovalce, inženirje, urbaniste, pa tudi odločevalce, investitorje in študente arhitekture. Edinstvena priložnost na enem mestu slišati različne poglede na grajeni prostor in oblikovanje, preveriti odnos politike do prostora ter se seznaniti z inovacijami: tehnološkimi, pa tudi tistimi v razmišljanju. V tokratni Intelekti govorimo o arhitekturnih zgodbah onkraj ustaljenih okvirov, s poudarkom na praksah, ki že v zgodnjih fazah načrtovanja vključujejo končne uporabnike arhitekture in prostora. Intelekto pripravlja Miha Žorž. Gostja in gostje Intelekte so: - arhitekta Blaž Budja in Rok Jereb, Jereb Budja arhitekti - Borbála Marosán, raziskovalka na Centru za inovacije MOME z Univerze za umetnost in oblikovanje Moholy-Nagy v Budimpešti - arhitekt Gregor Mljač, Zavod Big


13.05.2024

Kako je v naši domovini biti mlad?

Mladost je življenjsko obdobje, za katerega so značilne velike spremembe. Odraščanje prinaša nove družbene vloge in burno fizično in psihično dogajanje. Kakšno je danes poslavljanje od otroštva in kako poteka stopanje v odraslost? Koliko je negotovosti? Kaj radosti mlade in kaj jih skrbi? Kakšen je pogled na svet prek zaslonov in aplikacij? Kakšna so tvegana vedenja? Kaj pa duševno zdravje? So mladi v redu ali bi nas moralo skrbeti?


06.05.2024

Katere so največje ovire za ženske v znanosti?

Čeprav so ženske v Sloveniji bolje izobražene kot moški, so še vedno težje zaposljive, zasedajo slabše plačana delovna mesta in težje napredujejo. Tako je skoraj na vseh področjih, tudi v znanosti in v tako imenovanih STEM poklicih. Na STEM študije, STEM je kratica za naravoslovje, tehnologijo, inženirstvo in matematiko, se namreč vpisuje vedno več študentk, delež žensk v teh poklicih in na trgu dela pa je še vedno zelo majhen. O tem, zakaj ženske na svoji poklicni poti ne ostanejo v poklicih, povezanih z naravoslovjem, tehnologijo, inženirstvom in matematiko, s katerimi preprekami se soočajo, kakšne so neformalne ovire za napredovanje žensk, kakšno vlogo imajo družbeno pristranska pričakovanja in spolni stereotipi ter o tem, kaj lahko naredimo za podporo ženskam v znanosti, bodo spregovorile tokratne gostje oddaje prof. dr. Saša Novak, znanstvena svetnica na Odseku za nanostrukturne materiale na Inštitutu Jožef Stefan, svetovalka za komuniciranje znanosti, redna profesorica na Mednarodni podiplomski šoli Jožefa Stefana, prof. dr. Andreja Gomboc iz Centra za astrofiziko in kozmologijo, redna profesorica za astronomijo na Fakulteti za naravoslovje Univerze v Novi Gorici, in dr. Majda Pavlin, raziskovalka na Zavodu za gradbeništvo ter članica društva Mlada akademija.


30.04.2024

Od črnih lukenj do temne energije: kaj vemo o velikih neznankah vesolja

Vesolje je polno vznemirljivih ugank; samo v naši galaksiji bi, na primer, utegnilo biti okoli 100 milijonov črnih lukenj. Problem je seveda v tem, da jih neposredno ne moremo videti. Izdaja jih predvsem vpliv, ki ga imajo na zvezde, ki so dovolj blizu, da se znajdejo v njihovem gravitacijskem objemu, iz katerega, kot vemo, ni moč pobegniti. A črne luknje še zdaleč niso edini fenomen v vesolju, katerega obstoj lahko zaznamo, izmerimo in izračunamo, ne da bi pri tem imeli kakšne zelo jasne predstave, za kaj pravzaprav gre. Nove in nove raziskave že desetletja potrjujejo, da je običajne snovi, iz katere smo ljudje in Zemlja in planeti pa sonce in vse druge zvezde v vseh stotinah milijard galaksij v vesolju … za pičlih 5 odstotkov. Kar je za nas običajno, je v vesolju tako rekoč izjema. Večino zavzemata t. i. temna snov in temna energija.


23.04.2024

Izpod pepela Vezuva se kot feniks dvigujejo izgubljene velike knjige grško-rimske antike

Znanstveniki so razvili revolucionarno metodo, kako naposled prebrati zoglenele papirusne zvitke iz knjižnice v starorimskem Herculaneumu, na katerih bi se utegnila skrivati velika izgubljena dela antičnega sveta


15.04.2024

Konoplja: Pasti in prednosti legalnega samozdravljenja in rekreativne rabe

Ali naj gre Slovenija po poti Nemčije, Nizozemske, Kanade ...


09.04.2024

Zakaj zahodne sankcije niso uničile ruske ekonomije?

Po dobrih dveh letih od ruskega napada na Ukrajino se sprašujemo, v kakšem stanju je ruska ekonomija, kako se je Moskva spopadla z obsežnimi zahodnimi sankcijami ter kako vse to vpliva ne le za rusko zmožnost nadaljnjega vojskovanja, ampak tudi na širše preoblikovanje odnosov v svetovnem gospodarstvu


02.04.2024

Geoinženiring: nevarno igranje s podnebjem ali nujna preživetvena strategija

Zemlja se vztrajno segreva in številnim negativnim učinkom podnebnih sprememb se ne da več izogniti. Bi jih bilo mogoče vsaj načrtno upočasniti? Bi morda lahko s podvodnimi pregradami zaščitili ledenike na Antarktiki ali pa s pomočjo delcev žvepla, ki bi jih spustili v atmosfero, odbili del sončeve toplote? To so le nekatere izmed idej, ki so se v zadnjem času porodile v polju tako imenovanega geoinženirina. Ta po eni strani skuša nasloviti nekatere pomembne probleme, ki jih prinašajo podnebne spremembe, in nam takó pridobiti nekaj časa za razogljičenje, po drugi pa strani pa zbuja nelagodnost in številne zadržke.


26.03.2024

Etični razvoj tehnologije

Evropski parlament je nedavno sprejel Akt o umetni inteligenci, s katerim želi zagotoviti zanesljiv in varen razvoj umetne inteligence, ki bo spoštoval temeljne pravice, hkrati pa podpiral inovacije in zagotovil, da bo Evropa postala vodilna na tem področju. Pa je podjetniško mislenost, ki vodi tehnološki razvoj v okviru podatkovne ekonomije, mogoče uokviriti z načeli pravične, strpne, okoljsko vzdržne in demokratične družbe? Odgovori v tokratni Intelekti, ki jo je pripravila Urška Henigman.


19.03.2024

Zdravilne rastline v primežu mitov, stereotipov in reševanja življenj

Odnos zdravilnih rastlin in človeka je res starodaven. Rastline so že od samega nastanka človeka predstavljale prva zdravila. In hrano. Osrednjo vlogo med zdravili so rastline ohranile vse do sredine 20. stoletja, ko so jih začela izpodrivati zdravila pridobljena s kemijsko sintezo. Čeprav jih neposredno, za svoje zdravje in dobro počutje uporabljamo manj kot naši predniki, so čedalje bolj zastopane v številnih farmacevtskih in kozmetičnih izdelkih, trg prehranskih dopolnil raste in prinaša enormne zaslužke. Pa tudi, raziskave kažejo, da je uporaba zdravilnih rastlin med ljudmi še vedno precej razširjena, v Sloveniji naj bi jih uporabljalo kar 72 % prebivalcev. A narava je, tako kot človek, polna protislovij. Lahko oživlja ali pa mori. In tudi zdravil rastlinskega izvora se držita vsaj dva stereotipa – da za resne težave z zdravjem so to prenedolžna zdravila, neučinkovita, »blažev žegen« in pa stereotip, da naravno je edino zdravilno in varno. Tokrat se bomo v Intelekti ukvarjali z zdravilnimi rastlinami v primežu mitov, stereotipov in reševanja življenj. V studio 1. programa Radia Slovenija je avtorica in voidteljica oddaje Liana Buršič zato povabila strokovnjake, ki se vsak na svoj način ukvarjajo z rastlinami: mag. Kaja Kastner Yadav - medn. certif. svetovalka ajurvede, učiteljica joge, ustanoviteljica centra Ajurjoga, predavateljica izobraževanja iz uporabne ajurvede, pisateljica, prof. dr. Samo Kreft - mag. farmacije, redni profesor na Fakulteti za farmacijo, urednik spletnih platform "Lačna Bučka" in "Sodobna fitoterapija", publicist in dr. Tina Mele - doktorica veterinarske medicine, doktorica medicinskih znanosti, zeliščarka, ustanoviteljica spletne šole Zelena čarovnica.


12.03.2024

Položaj žensk v medijih

V slovenskih medijih en ženski glas še vedno preglasijo štirje moški. Po izsledkih raziskave, ki so jo izvedli združenje ONA VE, Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani in Univerza v Stirlingu, kar 73 odstotkov virov informacij v medijih predstavljajo moški, le 27 odstotkov pa ženske, kar kaže na to, da so v slovenskih medijih močno prisotni neenakost in škodljivi spolni stereotipi. O tem, zakaj nam v slovenskih medijih svet in družbo v njem še vedno razlagajo pretežno moški in zakaj je to narobe, bomo spregovorili v tokratni Intelekti. Voditeljica Tita Mayer je pred mikrofon povabila mag. Marto Kos, Matejo Malnar Štembal iz združenja ONA VE in dr. Alenko Jelen z Univerze Stirling.


04.03.2024

Evropa med Putinovim kladivom in Trumpovim nakovalom

Nad staro celino so črni oblaki: Trump poziva Ruse k napadu na članice Nata, ki plačujejo premalo za ameriško zaščito, Macron razmišlja o napotitvi evropskih vojakov v Ukrajino, Putin pa svari pred jedrsko eskalacijo


26.02.2024

Vsaka množična manifestacija je lahko dinamit - o psihologiji množic

Zakaj se posameznik aktivira, zapusti varnost ter udobje svojih štirih sten, udobje svojega kavča, se aktivira in se priključi protestirajoči množici


Stran 1 od 45
Prijavite se na e-novice

Prijavite se na e-novice

Neveljaven email naslov