Predlogi
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Ep, v katerem se začenja Zahod
Mlad moški, sveže pečen oče pravzaprav, se odpravi na vojno. Čeprav družino zapusti le nerad, se nato v dolgem, deset let trajajočem bojevanju proslavi; prav po zaslugi njegove taktične zvitosti njegova stran celo doseže odločilno zmago in zavzame prestolnico nasprotnikov. Naš junak vojno srečno preživi in se, bogato otovorjen z vojnim plenom, naposled odpravi domov. Tu bi večina pisateljev pritisnila piko, kajne.
No, veliki Homer pa svojo zgodbo tu šele začne. V Odiseji namreč spremljamo napeto zgodbo o junaku, Odiseju, ki skupaj s tovariši po padcu Troje kar deset let blodi po morjih, zaman iščoč rodno Itako. Na svojih poteh iz realnega sveta stare Grčije Odisej zaide v nerealni, fantastični, pošastni svet Kirke, Scile in Karibde, Laistrigoncev in kiklopov, siren in Lotofagov. Vsaka nova postaja na poti prinese nove nevarnosti in Odisej velikokrat za las reši življenja tovarišev. Nazadnje – ko se vračajo iz podzemlja, kjer so iskali odgovorov, kako končno najti pot domov – Odisejeva ladja doživi brodolom, ki ga preživi le naš junak. Reši se na otok Ogigija, kjer živi nimfa Kalipso, ki mu ponuja lagodno življenje, nemara kar nesmrtnost, toda Odisej se na vsak način želi vrniti domov, k ženi Penelopi in sinu Telemahu. Zato na splavu zapusti Kalipso, doživi nov brodolom, a se reši še enkrat več. Tokrat prispe na otok Sherija, kjer živijo Fajaki, ki mu, potem ko jim izčrpno opiše svojo odisejado, priskočijo na pomoč in ga na svoji ladji končno prepeljejo do Itake.
Tu smo menda ponovno trčili ob mesto, kjer bi večina pisateljev postavila zaključno piko. Toda Homer še zdaleč ni povedal vsega; ko se Odisej vrne na domači otok, namreč ugotovi, da so njegovo dvajsetletno odsotnost izkoristili številni možje in fantje z Itake, ki se, prepričani, da je Odisej že dolgo mrtev, hočejo zdaj polastiti oblasti na otoku. Tako dvorijo sicer zvesti Penelopi, ki se jih vse težje otepa, in strežejo po življenju mlademu Telemahu, ki se odpravi v svet iskat izginulega očeta. Poleg tega ti snubci že dolgo brezsramno živijo na račun Odisejevega imetja. No, nazadnje jih vse doleti kazen: Odisej jih – vseh 108 – pobije in vzpostavi red na svojem otoku. In šele zdaj mu Homer pusti živeti srečno do konca njegovih dni.
Ta zgodba je danes stara več kakor 2700 let in velja za tisto literarno delo, ki je postavilo temelje ne le zahodni književnosti, ampak kar vsej civilizaciji; v njej naj bi bil podan, kakor ugotavljajo številni znanstveniki, odgovor Zahoda na tisto večno vprašanje: kaj pomeni biti človek? Kakšen je torej ta odgovor? – To bomo skušali ugotoviti v tokratnem Kulturnem fokusu. Pri tem nam bo v pomoč antropologinja antičnih svetov, dr. Svetlana Slapšak.
739 epizod
V oddaji se osredotočimo na določeno temo in jo obdelamo iz mnogih različnih zornih kotov, ali pa damo prostor relevantnim posameznikom in si privoščimo edinstven pogled na izbrano temo skozi njihove oči. Kulturni fokus je tudi analitičen pogovor z ustvarjalci z različnih področij. Zanima ga umetnik v celoti, pri tem pa izhaja iz njegove aktualne umetniške prakse.
Ep, v katerem se začenja Zahod
Mlad moški, sveže pečen oče pravzaprav, se odpravi na vojno. Čeprav družino zapusti le nerad, se nato v dolgem, deset let trajajočem bojevanju proslavi; prav po zaslugi njegove taktične zvitosti njegova stran celo doseže odločilno zmago in zavzame prestolnico nasprotnikov. Naš junak vojno srečno preživi in se, bogato otovorjen z vojnim plenom, naposled odpravi domov. Tu bi večina pisateljev pritisnila piko, kajne.
No, veliki Homer pa svojo zgodbo tu šele začne. V Odiseji namreč spremljamo napeto zgodbo o junaku, Odiseju, ki skupaj s tovariši po padcu Troje kar deset let blodi po morjih, zaman iščoč rodno Itako. Na svojih poteh iz realnega sveta stare Grčije Odisej zaide v nerealni, fantastični, pošastni svet Kirke, Scile in Karibde, Laistrigoncev in kiklopov, siren in Lotofagov. Vsaka nova postaja na poti prinese nove nevarnosti in Odisej velikokrat za las reši življenja tovarišev. Nazadnje – ko se vračajo iz podzemlja, kjer so iskali odgovorov, kako končno najti pot domov – Odisejeva ladja doživi brodolom, ki ga preživi le naš junak. Reši se na otok Ogigija, kjer živi nimfa Kalipso, ki mu ponuja lagodno življenje, nemara kar nesmrtnost, toda Odisej se na vsak način želi vrniti domov, k ženi Penelopi in sinu Telemahu. Zato na splavu zapusti Kalipso, doživi nov brodolom, a se reši še enkrat več. Tokrat prispe na otok Sherija, kjer živijo Fajaki, ki mu, potem ko jim izčrpno opiše svojo odisejado, priskočijo na pomoč in ga na svoji ladji končno prepeljejo do Itake.
Tu smo menda ponovno trčili ob mesto, kjer bi večina pisateljev postavila zaključno piko. Toda Homer še zdaleč ni povedal vsega; ko se Odisej vrne na domači otok, namreč ugotovi, da so njegovo dvajsetletno odsotnost izkoristili številni možje in fantje z Itake, ki se, prepričani, da je Odisej že dolgo mrtev, hočejo zdaj polastiti oblasti na otoku. Tako dvorijo sicer zvesti Penelopi, ki se jih vse težje otepa, in strežejo po življenju mlademu Telemahu, ki se odpravi v svet iskat izginulega očeta. Poleg tega ti snubci že dolgo brezsramno živijo na račun Odisejevega imetja. No, nazadnje jih vse doleti kazen: Odisej jih – vseh 108 – pobije in vzpostavi red na svojem otoku. In šele zdaj mu Homer pusti živeti srečno do konca njegovih dni.
Ta zgodba je danes stara več kakor 2700 let in velja za tisto literarno delo, ki je postavilo temelje ne le zahodni književnosti, ampak kar vsej civilizaciji; v njej naj bi bil podan, kakor ugotavljajo številni znanstveniki, odgovor Zahoda na tisto večno vprašanje: kaj pomeni biti človek? Kakšen je torej ta odgovor? – To bomo skušali ugotoviti v tokratnem Kulturnem fokusu. Pri tem nam bo v pomoč antropologinja antičnih svetov, dr. Svetlana Slapšak.
Antropologija vonja - pionirsko delo o vznemirljivih vohalnih temah, ki jih raziskuje dr. Mojca Ramšak
Je kralj Matjaž zgolj ime, v katerega so naši predniki enkrat v srednjem veku preoblekli kakega izmed predkrščanskih, mitoloških junakov, ali pa se za likom tega junaka slovenskega ljudskega slovstva vendarle skriva kak dejanski srednjeveški vladar?
Kaj neki se zgodi, ko v knjigi Tudi pesnik in kipar združita moči ter so- in zoper-postavita svoje stvaritve?
Vojna se je vklenila v človeško zgodovino, čeprav naj bi ljudi 20. stoletje dokončno spametovalo in napravilo stalnim konfliktom in nepredstavljivim grozotam, dokončni konec.
Ko pomislimo na renesanso, se nam pred očmi zarišejo predvsem znameniti slikarji, kiparji ter pisci iz Firenc in ostalih mest na severu današnje Italije. In vendar je to idejno in kulturno gibanje vplivalo na celotno evropsko intelektualno življenje v zgodnjem novem veku. V tokratnem Kulturnem fokusu bomo zato oči usmerili na drug konec naše celine in se posvetili znamenitemu mislecu tako imenovane severne renesanse, nizozemskemu pisatelju, teologu, filologu in filozofu Erazmu Rotterdamskemu, ki ga nedvomno lahko štejemo za enega največjih intelektualcev tistega časa in ki je danes najbolj znan po svojem satiričnem in družbenokritičnem delu Hvalnica norosti, prav pred kratkim pa so pri založbi Studia Humanitatis izdali prevod izbora iz njegovih Pogovorov. O Erazmovi misli in idejnem svetu prelomnega časa, v katerem je živel, se bomo ob novo izdanem delu pogovarjali s klasičnim filologom, podoktorskim raziskovalcem Univerze v Cambridgeu dr. Tomažem Potočnikom, ki je Pogovore prevedel in jim pripisal spremno besedo. Oddajo je pripravila Alja Zore.
Bil je zasužnjen, preživel je državljansko vojno ter prestal vladavino zakonov Jima Crowa. Zora Neale Hurston, antropologinja, etnografka, folkloristka in pisateljica, je poslušala in zapisala njegovo presunljivo in tragično zgodbo, ki se je dramatično odvijala v zadnjih izdihljajih prepovedane trgovine s sužnji.
Zgodovino Balkana so v bolj oddaljeni preteklosti, poleg drugih ljudstev, oblikovali tudi Iliri, o katerih pa vemo veliko manj, kot o recimo o tedaj močnih civilizacijah, s katerimi so trgovali, se vojskovali, in navsezadnje bili plen kolonialnih interesov.
Veliki nemško-ameriški režiser, ki verjame, da je človek v ljubezni kar najboljša verzija samega sebe
O zbirki esejev, v katerih sodobna japonsko-nemška pisateljica Yoko Tawada išče poti iz potuhe, lenobe in predvidljivosti, v katere lahko zapadejo književniki in književnice, ki ustvarjajo samo v svojem maternem jeziku
Poletje je čas, ko so ceste, ki od neznano kdaj vodijo na vse mogoče konce sveta, polne prometa ... Že zdavnaj so utonile v pozabo jantarne in rimske poti, vojaška konjenica in natovorjeni vozovi, izginil je ves staroveški turizem. Nekaj pa je le ostalo v spominu in zapisu kamna.
Budizem ni »le« religija; v pomembni meri je tudi filozofija. V pogovoru s filozofinjo dr. Nino Petek smo preverjali, kateri pravzaprav so ključni koncepti budistične filozofske misli pa tudi kako se je ta misel razvijala v zgodovinskem času ter geografskem prostoru.
Ob zborniku Vrt in prispodoba, za katerega sta njegovi urednici, krajinska arhitektka Ana Kučan in filozofinja Mateja Kurir, prejeli letošnjo Plečnikovo medaljo za strokovno publicistiko, skušamo natančneje določiti mesto, ki ga v človekovem bivanjskem izkustvu zasedajo vrtovi in parki
Velikokrat smo pred določeno sliko v galeriji nevedni, zbegani ali brez potrebnega orodja, ki bi nam pomagalo razumeti, interpretirati, ali bolje razbrati umetnino, ki nas je nagovorila.
Tokrat se podajamo v zlato obdobje mladinske književnosti, ki je nastajala skupaj z obnovo povojne države in njene mreže infrastrukture, v katero sta bila zajeta tudi šolstvo in kultura.
Verjetno je le malo reči, ki človeka zaznamujejo močneje kot dejstvo, da je minljiv. Da se skozi čas staramo in da nas na koncu tega staranja, ali pa - če bomo imeli nesrečo - še prej, neizogibno čaka smrt, je zato nekaj, do česar tak ali drugačen odnos vzpostavljajo vse kulture v vseh zgodovinskih obdobjih. Ker je človekov odnos do staranja in minljivosti vedno del širših pogledov neke družbe na svet in na posameznike, pa se gre vprašati, kdaj in kako so v zgodovini začele moč pridobivati ideje, ki so oblikovale poglede današnjega časa. Vneto čaščenje mladosti in obsedenost z množico pripravkov, ki naj bi skrbeli za naše zdravje in vitalnost ter pomlajevali naša telesa - ter na drugi strani naš nelagoden odnos do starosti in smrti - namreč, kot vemo, niso od nekdaj prevevali naše kulture. In vendar izvori teh pogledov segajo precej dlje v zgodovino, kot si praviloma predstavljamo. O tem, kako se je že nekje od 18. stoletja naprej v evropskih družbah začel spreminjati odnos do starosti in smrti ter skozi naslednje stoletje prinesel ne le veliko miselnih premikov na tem področju, ampak tudi celo množico včasih precej bizarnih pomlajevalnih metod, bomo v tokratnem Kulturnem fokusu govorili z dr. Meto Remec z Inštituta za novejšo zgodovino. Oddajo je pripravila Alja Zore. foto: plakat iz leta 1929 oglašuje film, ki prikazuje takrat zelo razvpito in zloglasno metodo pomlajevanje s pomočjo presajanja delov testisov ali jajčnikov iz opic v ljudi, ki jo je izvajal francoski zdravnik Serge Voronoff
Kako lahko povežemo posameznikovo in družbeno samozagledanost, arhaične in bolj sodobne mitološke ter umetniške različice, v katerih je naslovni lik Narcis, ter avtofikcijsko literaturo?
So naravoslovne znanosti res zaprte v nekakšnem slonokoščenem stolpu čiste vednosti in brez omembe vrednih povezav s človeško stvarnostjo, sredi katere znanstveniki živijo, raziskujejo ter postavljajo hipoteze?
V zadnjih dveh stoletjih se je ruska književnost uveljavila kot ena najvitalnejših, umetniško prebojnih in kulturno vplivnih nacionalnih literatur na svetu. Kako ji je to uspelo?
O velikem slovenskem umetniku, ki je menil, da imamo vsi v sebi potencial Leonarda ali Einsteina, vendar se mu le redki posvečajo.
Monumentalni Eseji velikega francoskega misleca in pisca 16. stoletja nam razkrivajo podobo novega, moderni dobi pripadajočega človeka, ki ne zaupa ne avtoriteti svetih ne avtoriteti filozofskih besedil, ampak hoče predvsem misliti s svojo glavo
Neveljaven email naslov