V nakup učnih materialov se stekajo tudi izdatna javna sredstva. Letos namerava država za učbeniške sklade zagotoviti 1,5 mio. evrov, lani nekaj manj kot 3,5 mio. evrov. Na MŠŠ-ju so letos šole pozvali, naj ne menjajo učbenikov, če ti niso uničeni. Foto: MMC RTV SLO
V nakup učnih materialov se stekajo tudi izdatna javna sredstva. Letos namerava država za učbeniške sklade zagotoviti 1,5 mio. evrov, lani nekaj manj kot 3,5 mio. evrov. Na MŠŠ-ju so letos šole pozvali, naj ne menjajo učbenikov, če ti niso uničeni. Foto: MMC RTV SLO

Obseg (in s tem strošek) učbeniškega kompleta je tako odvisen od učiteljevega izbora. Pri izbiri je učitelj strokovno avtonomen, zato je njegov izbor tudi odgovornost, ki se nanaša na višino stroškov šolanja in težo šolskih torbic; kar med drugim pomeni, da morajo biti izbrana učna gradiva take narave, da jih bodo učenci redno uporabljali.
Ana Jakše
Ana Jakšič, predsednica Aktiva sveta staršev ljubljanskih osnovnih šol: Starše zanima predvsem kvaliteta, teža in cena delovnih zvezkov. Foto: MMC RTV SLO/Arhiv Ane Jakšič

Naj ministrstvo naredi analizo, za koliko so šole zmanjšale obseg delovnih zvezkov. Tisti, ki jih bolj uporabljajo, so gotovo kvalitetnejši, saj so učitelji prišli do izbora po strokovnem delu.

Ana Jakšič, Aktiv sveta staršev ljubljanskih osnovnih šol
Šolska torba
Navodilo Inštituta za varovanje zdravja RS in Sekcije za šolsko in visokošolsko medicino pri Slovenskem zdravniškem društvu: ''Šolska torbica ali nahrbtnik ne sme nikoli presegati 10 odstotkov telesne teže otroka/mladostnika.'' Foto: EPA

http://www.rtvslo.si/zaotroke/starost.php?backlink=index.php
Vroči mikrofon: Novi ali stari učbeniki?

Medtem ko država vsako leto pripravi katalog učbenikov, ki ga potrdi Strokovni svet za splošno izobraževanje, slednji delovnih zvezkov (tudi delovnih učbenikov, v katerih sta združeni snov in vaje) ne potrjuje. Ministrstvo za šolstvo in šport (MŠŠ) vsako leto pošlje okrožnico šolam in jih prosi, da se o izboru učbenikov, delovnih zvezkov in preostalih gradiv dogovorijo v okviru strokovnih aktivov in izbor predstavijo staršem. Ob tem moramo povedati, da so učitelji suvereni pri izboru delovnih zvezkov.

Stroški učbenikov prešli na delovne zvezke
Tudi na MŠŠ-ju so že lani zaznali, da se stroški učbenikov prenašajo na delovne zvezke. Minister Lukšič je oktobra 2009 napovedal ukrepe za zmanjšanje teh stroškov. Posledica ukrepov je Pravilnik o upravljanju učbeniških skladov, ki uvaja pisno soglasje svetov staršev k skupni ceni delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv za posamezni razred. Na ta način se želijo na MŠŠ izogniti številnim in večkrat tudi javno izraženim očitkom, da je učno gradivo predrago in da se delovni zvezki večinoma sploh ne uporabljajo, ter povečati vlogo staršev pri upravljanju šole.

A na Aktivu svetov staršev ljubljanskih osnovnih šol (ta je v Sloveniji najštevilčnejši in najstarejši) so opozorili, da obstajajo tudi drugi vidiki reševanja tega vprašanja. Predsednica Aktiva Ana Jakšič je povedala, da so se starši v preteklih letih že večkrat zavzeli in ministrstvu predlagali, da bi se število delovnih zvezkov zmanjšalo, obenem pa se zavzemajo tudi za to, da bi strokovni svet potrjeval tudi delovne zvezke, in ne samo učbenikov. Njihovi predlogi niso bili sprejeti.

Učbeniški skladi in njihova vloga
Učbeniške sklade je ministrstvo za šolstvo vzpostavilo predvsem zato, da bodo ublažili finančno breme staršev in zmanjšali težo šolskih torb. Učbenike si tako učenci v osnovnih šolah lahko izposojajo brezplačno, v srednjih šolah dijak plača izposojevalnino, ki ne sme biti višja od tretjine nabavne cene učbenika.


Imajo starši rešitve?

Čeprav finančni vidik pri tej zgodbi ni zanemarljiv, pa Aktiv sveta staršev opozarja tudi na druge težave. Jakšičeva se tako strinja, da so delovni zvezki smiselni do neke mere – predvsem za glavne predmete – in seveda, če so izkoriščeni. Mnogi starši namreč povedo, da so ob koncu šolskega leta nekateri delovni zvezki, ki so jih plačali, napol prazni. Na Aktivu so ministrstvu za šolstvo predlagali, da naj pripravijo in javno objavijo analizo, za koliko so osnovne šole zmanjšale uporabo delovnih zvezkov. Ti podatki, ki jih vpisujejo tudi v elektronsko aplikacijo Trubar, bi lahko bili za vpogled, kateri delovni zvezki so kakovostni, saj se za njih odločajo strokovni aktivi.

Aktiv pa opozarja tudi na težo šolskih gradiv in posledično šolskih torb. Ministrstvu so predlagali, da naj se v pravilnik o potrjevanju učnih materialov doda določilo, da se lahko potrdijo le učbeniki, težki do 400 gramov, in delovni zvezki pod 150 gramov. Za predmete z bistveno obsežnejšim gradivom predlagajo, da se lahko izdajo v dveh ali več zvezkih.

Kdo ima torej dobiček?
Delovni zvezki in učbeniki tako postajajo nova tržna niša založnikov. S pojavom učbeniškega sklada so bili na največji izgubi prav založniki, saj so prodali manj učbenikov. Delovni zvezki se tako kažejo kot rešitev za založbe.

Na Aktivu staršev so opozorili, da so mnogi delovni zvezki tiskani na razkošnem in dragem papirju, ki je tudi težji. Glede na to, da so namenjeni izključno vajam in se ob koncu šolskega leta zavržejo, bi bili lahko tiskani na drugem, manj težkem in cenejšem papirju.

Slabša raven samostojnega dela učencev
Če zanemarimo finančni in zdravstveni vidik pri izdajanju učbenikov in delovnih zvezkov, je pri izobraževanju prav gotovo najpomembneje, da se učenci čim več naučijo. Gotovo je družbi v interesu, da bodo otroci, ki bodo nekoč stopili na naša mesta, imeli čim boljše znanje. Ne samo podatkov, temveč uporabnega znanja, ki so ga sposobni povezovati pri različnih predmetih. Žal letno poročilo o izvedbi nacionalnega preverjanja znanja (NPZ) v šolskem letu 2007/08 kaže, da je znanje učencev 9. razredov osnovnih šol sicer dobro, ko gre za rutinske operacije, vendar pa se učenci slabše znajdejo v novih situacijah, ki zahtevajo samostojni način dela. Rezultati kažejo, da imajo učenci težave s kritičnostjo, saj vse preveč razmišljajo enostransko in premalo poglobljeno.

Ugotovitve NPZ:
Pri slovenščini imajo učenci težave pri samostojnem oblikovanju besedila, prav tako pa so se kot zahtevne pokazale naloge, ki zahtevajo spraševanje po podatkih v besedilu. Pri matematiki so imeli učenci težave, če se je naloga izkazala za kompleksnejšo in ni vnaprej nakazovala rešitve. Pri zgodovini in geografiji so učenci manj uspešni pri razmišljanju o problemih iz različnih zornih kotov ter pri samostojnem oblikovanju misli.


Mnogi starši menijo, da so delovni zvezki usmerjeni k obkroževanju že podanih odgovorov in s tem prispevajo k slabši pismenosti otrok.

Brezplačno šolanje zagotavlja ustava?
57. člen Ustave Republike Slovenije pravi: "Izobraževanje je svobodno. Osnovnošolsko izobraževanje je obvezno in se financira iz javnih sredstev. Država ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo ustrezno izobrazbo.".

Da je naše šolanje daleč od brezplačnega, so pokazale ugotovitve v članku: Šoloobvezni otrok "stane" polovico minimalne plače. Na naše vprašanje ministrstvu za šolstvo o tem, ali je že čas, da minister Lukšič pri delitvi proračuna uveljavi ustavno obvezo države do svojih državljanov in zahteva tudi nakup delovnih zvezkov iz javnih sredstev, so nam odgovorili, da so to skušali doseči z zgoraj opisanim ukrepom (soglasje staršev k ceni učnih gradiv, op. p.) in da skušajo zagotavljati brezplačno izposojo učbenikov za vse osnovnošolce. Mi dodajamo, da so soglasje k ceni še ne pomeni brezplačnega delovnega zvezka.

Meta Trampuš


Obseg (in s tem strošek) učbeniškega kompleta je tako odvisen od učiteljevega izbora. Pri izbiri je učitelj strokovno avtonomen, zato je njegov izbor tudi odgovornost, ki se nanaša na višino stroškov šolanja in težo šolskih torbic; kar med drugim pomeni, da morajo biti izbrana učna gradiva take narave, da jih bodo učenci redno uporabljali.

Naj ministrstvo naredi analizo, za koliko so šole zmanjšale obseg delovnih zvezkov. Tisti, ki jih bolj uporabljajo, so gotovo kvalitetnejši, saj so učitelji prišli do izbora po strokovnem delu.

Ana Jakšič, Aktiv sveta staršev ljubljanskih osnovnih šol

http://www.rtvslo.si/zaotroke/starost.php?backlink=index.php
Vroči mikrofon: Novi ali stari učbeniki?