Razmisliti bi bilo treba o načinu oziroma preprečitvi vlaganja vloge za vrtec v več vrtcev hkrati, o nalogah, ki čakajo novega ministra, med drugim pravijo na združenju vrtcev. Foto: EPA
Razmisliti bi bilo treba o načinu oziroma preprečitvi vlaganja vloge za vrtec v več vrtcev hkrati, o nalogah, ki čakajo novega ministra, med drugim pravijo na združenju vrtcev. Foto: EPA
Slovenski olimpijci
Na olimpijskem komiteju so prepričani, da je nadaljnji razvoj vrhunskega športa v Sloveniji precej odvisen od sistemskih ukrepov, pri katerih je dobra partnerska povezava med vlado in civilno športno sfero izjemno pomembna. Foto: MMC RTV SLO
Slovenija po stopnji izobraženosti, ki je odločilna za blaginjo prebivalstva, še vedno precej zaostaja za najbolj razvitimi evropskimi državami, opozarjajo na Svizu. Foto: RTV SLO
Koalicija ima v svoji pogodbi med drugim zapisano nadaljevanje gradnje dijaških in študentskih domov, ureditev področja javnih organizacij za izobraževanje odraslih, prilagajanje delovnega časa vrtcev evropskemu delovnemu času, povečanje deleža štiriletnega srednješolskega izobraževanja, zagotavljanje enakih možnosti Romov v izobraževanju, uvedbo fleksibilnega predmetnika v zadnjih 3 letih OŠ, povečanje količine športne vzgoje. Foto: MMC RTV SLO
Igor Lukšič
Minister Lukšič ima naporen mesec december. Srečati se namerava s kar nekaj predstavniki zaposlenih na svojem področju. Foto: MMC RTV SLO

Igor Lukšič, minister za šolstvo in šport, se bo torej moral najprej spopasti s plačnim sistemom v svojem sektorju. V preteklih dneh se je že srečal s predstavniki šolskih sindikatov Sviz in Vir, za sestanek z ministrom pa so dogovorjeni tudi v skupnosti vrtcev in Olimpijskem komiteju Slovenije.

Zaposleni v vzgoji in izobraževanju so nezadovoljni, ker je njihovo strokovno delo razvrednoteno glede na vrednotenje primerljivih delovnih mest in poklicnih skupin v drugih delih javnega sektorja, poleg tega pa tudi zaradi razvrednotenja posameznih nalog, kot sta razredniško delo in delo z otroki s posebnimi potrebami, ki so za izobraževalni proces pomembne, je za MMC dejal Branimir Štrukelj, glavni tajnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije.

Tudi Božena Bratuž, predsednica Skupnosti vrtcev Slovenije, je za MMC poudarila, da je z uveljavitvijo novega plačnega sistema nastala vrsto nepravilnosti, ki pa niso vse posledica samo uvedbe novega plačnega sistema, ampak mnogo let neurejenih in nedorečenih kadrovskih normativov in zahtevane izobrazbe, za skupino nepedagoških delavcev.

Pereča je problematika nasilja v šolah
Ministra pa seveda čakajo še druge naloge. Po besedah Štruklja je treba odpraviti zaposlovanje učiteljev za 10 mesecev, razčistiti vprašanje povečane tedenske učne obveznosti učiteljev in se čim prej sistematično lotiti problematike nasilja, ki je ni več mogoče odlagati v prihodnosti. "Ne moremo si privoščiti, da bi ostalo le pri obljubah o tem, da se bomo negativnega pojava lotili, kot se nam je to zgodilo v prejšnjem mandatu ministra Zvera," pojasnjuje Štrukelj.

V vrtce se ne vlaga dovolj
V skupnosti vrtcev od ministra želijo ureditev financiranja vrtcev, ki bi zagotavljala dokaj enotno, pregledno in pošteno financiranje, da bosta vsem vrtcem zagotavljena nemoteno delovanje in izpeljava dogovorjenega programa. Treba bo kaj postoriti tudi za zagotavljanje dodatnih zmogljivosti, saj se že vrsto let ne vlaga dovolj, čeprav v skoraj vseh občinah ugotavljamo povečano povpraševanje in je večina vrtcev starih, montažnih in dotrajanih, opozarja Bratuževa.

Topel obrok za vse dijake
Odprto pismo so ministru napisali tudi dijaki in izpostavili trenutno stanje v zvezi s subvencionirano dijaško prehrano. "Zakon, ki smo ga pozdravili, se na veliko šolah izvaja zelo dobro, obstaja pa tudi precejšnje število srednjih šol, ki imajo z implementacijo zakona velike težave. Pri tem prihaja do diskriminacije dijakov glede na to, katero šolo obiskujejo. Pozivamo Vas, da čim prej najdete ustrezne rešitve za šole, ki zakona ne morejo izvajati niti v najbolj osnovni obliki," so zapisali. Nakazali so še na nekatere druge težave, ki tarejo dijake, kot so na primer drag javni prevoz, neusklajena štipendijska zakonodaja, nedodelan sistem varovanja pravic dijakov in tudi preohlapne določbe v zvezi z dijaškim organiziranjem v Sloveniji.

MMC pripravlja serijo prispevkov z odzivi zainteresiranih javnosti na naloge, ki čakajo nove ministre.
Vabljeni k branju:

Odzivi na načrte ministrstva za visoko šolstvo

Izbrisani najbolj kislo jabolko Kresalove?

Česa se bo moral lotiti minister za zdravje?

Šolski sistem je v dobrem stanju
Da vse le ni tako črno, pa so prepričani v Svizu, kjer pravijo, da je slovenski izobraževalni sistem v dobri kondiciji, zato je treba vsako novost ali spremembo temeljito razmisliti pred njeno uveljavitvijo. V slovenskem šolstvu po mnenju predstavnika sindikata ni tako kritičnih točk, da jih bi jih bilo treba spreminjati na vrat na nos, saj to lahko le škodi. Je pa v sistemu niz elementov, katerih ustreznost je vredno ponovno premisliti, dodaja Štrukelj. Koalicija ima v svoji pogodbi zapisano tudi možnost uvedbe obveznega srednješolskega izobraževanja, kar se Štruklju zdi vredno tehtnega razmisleka.

Olimpijski komite ni za športne rente
Rešitev pa je treba najti tudi za status vrhunskih športnikov v Sloveniji, so za MMC dejali na Olimpijskem komiteju Slivenije. "Čeprav je po olimpijskih igrah v Pekingu popularna ideja o športni renti, menimo, da je potrebno najti druge rešitve, ki jih poznajo v razvitih državah in ki stimulativno vplivajo na športnike, da po končani športni karieri pridobijo ustrezno usposobljenost za vključitev v določene poklice," je pojasnil Brane Dmitrovič z OKS-ja.

Po mnenju komiteja bi bilo treba voditi model stimulativnega izobraževanja za športnike na vseh ravneh, uvesti pokojninsko zavarovanje vrhunskih športnikov preko posebnega sklada, v katerem bi dejavno sodelovali tudi športniki, realizirati program zaposlovanja, ki odpira dodatne možnosti zaposlovanja športnikov po končani karieri v gospodarstvu, in voditi sistem plačila finančnih nagrad za dosežke na največjih mednarodnih športnih tekmovanjih.

O najbolj perečih problematikah šolstva smo želeli povprašati tudi predsednika združenja ravnateljev, a odgovora nismo prejeli.

Ana Svenšek
ana.svensek@rtvslo.si