"Surovina za pridelavo aditiva za živila, ki je sicer dovoljen za živila in varen, je bila rožičeva moka, ki je bila onesnažena z etilenoksidom," je za TV Slovenija povedala Urška Blaznik iz NIJZ-ja.
Torej vsak aditiv E410 ni sporen, ampak le ta serija, izdelana iz rožičeve moke, ki je bila očiščena z etilenoksidom. In tako se je tudi znašel v toliko izdelkih, med drugim v radlerju, veganskih palčkah in krofih.
Sporne izdelke vrnite v trgovine
Uprava za varno hrano čaka na še več kot 50 izdelkov, tako da se bo seznam odpoklicanih živil še dopolnjeval. Če imate katerega od izdelkov doma, ga ne vrzite proč, ampak ga vrnite v trgovino, kjer vam bodo povrnili denar. Izdelek lahko vrnete, tudi če je že bil odprt in delno porabljen.
Z Nadjo Škrk, inšpektorico z Uprave za varno hrano, se je v Odmevih pogovarjala voditeljica Tanja Starič.
Za kakšno nevarno snov gre? So potrošniki, ki so že zaužili ta sladoled in druge izdelke, zaskrbljeni?
Snov zagotovo nima pozitivnega učinka na zdravje, je pa dejstvo, da je problematična dolgotrajnejša izpostavljenost, zaradi tega je tudi prišlo do ukrepa, ki je relativno strog, kar pomeni umik, odpoklic kakršnega koli proizvoda, v katerega je bila vgrajena neskladna surovina. To pomeni onesnažen aditiv, v katerem je bila ugotovljena vsebnost etilenoksida v najnižji možni koncentraciji, ki jo laboratorijska analitika omogoča.
Če smo prav razumeli, tisti, ki so nekaj pojedli, niso v nevarnosti, če bi pa uživali to dlje časa, bi lahko bile posledice?
Tako je.
Koliko časa so bili ti izdelki v uporabi?
Natančnega podatka nimamo. Preverjamo podatke sledljivosti. Iz podatkov, ki smo jih že prejeli, smo prve pošiljke zaznali, da so bile distribuirane v letu 2020.
Seznam je dolg kar 14 strani. So vsi ti izdelki odstranjeni? Kako je z nadzorom?
Tako je, informacijo o neskladnih proizvodih prejmemo kot uprava preko evropskega sistema obveščanja, preko katerega se organi držav članic obveščamo o neskladnih proizvodih. Prav tako prejmemo informacije od odgovornih izvajalcev dejavnosti, ki so prejeli to informacijo. To so vsi tisti, ki so odgovorni za proizvod živilske dejavnosti, ki so dali na trg nevarne proizvode. Ko dobimo to informacijo, jo povzamemo na spletni strani. Dejstvo je, da želimo biti pri tem čim bolj transparentni, pregledni. Zato smo na isti spletni strani želeli navesti tudi vse neskladne proizvode, ki pa so združeni, bodisi glede na trgovsko verigo bodisi glede na proizvajalca, ravno zato, da potrošnik, ko želi priti do podatka, to informacijo najde. Napisani so tudi vsi podatki, ki omogočajo identifikacijo spornega lota. Napisana je količina, ime izdelka, serija 'lot', tudi drugi ustrezni podatki. Kar pomeni, če smo mi ta podatek dobili, da je sporna izključno ta serija, in ne tudi vse drugo. Dejstvo je, da tudi mi prejemamo informacije različnih potrošnikov, ki sprašujejo, da imajo doma druge serije in kaj to pomeni. Glede na prejete podatke smo na seznam uvrstili samo tiste serije živil, v katere je vgrajen neskladen lot. Je pa dejstvo, da je ta aditiv zelo široko prisoten, se pravi v množici različnih živil, kar pomeni, da se množično uporablja pri proizvodnji različnih serij, niso pa vse serije aditivov onesnažene. Treba je biti pozoren na vse podatke, ki so na seznamu.
Največ kritik leti prav na to, da se potrošniki ne znajdemo. Ta seznam je res zelo dolg in dostopen samo na spletni strani. Je mogoče ljudi obveščati še kako drugače? V trgovini?
V resnici, če pogledamo zahteve zakonodaje, je primarno za obveščanje o neskladnih proizvodih odgovoren izvajalec dejavnosti. Se pravi Hofer ima to objavljeno na svoji spletni strani, ob vhodu v samo trgovino, enako je z drugimi trgovci. Proizvajalci živil, distributerji pošljejo to na Slovensko tiskovno agencijo (STA) in vi povzamete kot mediji tovrstne informacije. Da pa je zadeva transparentna, se je naša uprava odločila, da bo zbrala podatke na enem mestu. To je med obvestili za potrošnike. Nam kot pristojnemu organu glede na zakonodajo tega ne bi bilo treba početi. Vendar od naše ustanovitve dalje to ves čas počnemo za čim večjo preglednost in da se izognemo očitkom, kakršni trenutno padajo.
Približno 50 vzorcev še analizirajo, seznam se lahko podaljša. Kaj to pomeni za potrošnike?
Poziv potrošnikom je, da spremljajo informacije, ko vstopajo v trgovine. Da se lahko obrnejo na nas in pregledajo našo spletno stran in spremljajo, kateri podatki so novi. Dejstvo je, da ko pride do odpoklica novega proizvoda, je ta označen na drugačen način, zato da pade v oči. Se pravi, proizvodi so razvrščeni po abecedi, pri čemer so novouvrščeni označeni odebeljeno. Zato da jih potrošnik hitro najde. Seveda informacijo dobijo tudi preko odgovornega izvajalca dejavnosti bodisi trgovca ali proizvajalca. Takšnega živila potrošnik ne zavrže, pač pa ga vrne na mesto nakupa.
Bistveno je, da teh živil ni več na policah …
Tako. Ideja odpoklica je, da ko pride do ukrepa, odgovorni sprožijo vse postopke, da pride do umika proizvoda s polic. Nam kot inšpekcijski službi so dolžni predložiti vse podatke, inšpekcijske službe pa naključno preverjajo, ali je bilo to izvedeno na učinkovit način.
Vabljeni k ogledu celotnega prispevka v videu spodaj.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje