Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ministrstvo za infrastrukturo je v sredo na portalu e-demokracija objavilo predlog novele zakona o pravilih v cestnem prometu, pripombe pa za zdaj sprejemajo le do petka.

Med najbolj pričakovanimi novostmi bo določitev pogojev za vožnjo s t. i. lahkimi motornimi vozili v cestnem prometu.

Medtem ko klasični mopedi, čeprav dosegajo hitrosti pod 25 km/h, sodijo v L-kategorijo motornih vozil, pa so glede na EU-uredbo o odobritvi in tržnem nadzoru dvo- ali trikolesnih vozil in štirikolesnikov iz te kategorije izvzeta kolesa s pedali, opremljena s pomožnim električnim motorjem, samouravnoteževalna vozila, kot so električne rolke, segwayi, hoverboardi, enokolesniki itd.,, ter vozila brez sedežev.

Novela zakona o cestnih predpisih, ki jo je predlagalo ministrstvo za infrastrukturo, za lahka motorna vozila navaja, da se z njimi lahko vozi po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Kjer jih ni, pa se jih lahko vozi ob desnem robu vozišča ceste v naselju, kjer je največja dovoljena hitrost vožnje omejena do 50 km/h. Vendar to velja le za tista vozila, ki imajo krmilo, saj bo vožnja z rolkami, hoverboardi ... po cestah prepovedana.

Kolesarske čelade le do 18. leta

Z zakonom o voznikih bo določeno, da lahka motorna vozila v cestnem prometu vozi le oseba, starejša od 14 let. Uporaba zaščitne kolesarske čelade pa bo za voznike in potnike na kolesu in na lahkem motornem vozilu obvezna do dopolnjenega 18. leta starosti.

Predlagana zakonska novela tudi določa, da imajo lahko vozniki koles, mopedov, lahkih električnih vozil največ do 0,50 grama alkohola na kilogram krvi ali do vključno 0,24 miligrama alkohola v litru izdihanega zraka, pod pogojem, da tudi pri nižji koncentraciji alkohola ne kažejo znakov motenj v vedenju, katerih posledica je lahko nezanesljivo ravnanje v cestnem prometu. Prav tako se jim ob morebitnem prekršku ne izrečejo kazenske točke.

Na omenjena vozila bodo morali biti pozornejši vozniki drugih motornih vozil, saj spremenjeni 51. člena ZPrCP določa najmanjšo primerno bočno razdaljo pri prehitevanju kolesarjev, voznikov lahkih motornih vozil in voznikov mopedov, in sicer 1,5 metra.

Krivda lastnika vozila

Med novostmi, ki jih je sicer napovedovala že zakonska novela, ki jo je pripravilo ministrstvo za infrastrukturo v času vlade Marjana Šarca, je uzakonitev domnevne odgovornosti lastnika za storjeni prekršek v primerih, ko ni mogoče ugotoviti, kdo je storilec. Lastnik avtomobila bo moral dokazati, da ga res ni vozil v času, ko je bil storjen prekršek.

250 evrov za telefoniranje med vožnjo

Novela povišuje tudi kazni za telefoniranje med vožnjo oz. za početje, kar bi vozniku zmanjševalo njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila, in sicer ne sme "uporabljati opreme ali naprav, gledati televizije, telefonirati, uživati hrane, se ličiti, reševati križanke, brati knjig in časopisov, izpolnjevati različnih obrazcev, uporabljati prenosnih računalnikov, pisati SMS-/MMS-sporočil ..."

Za telefoniranje med vožnjo se bo kazen dvignila s 40 evrov na 120 evrov za voznike, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesarji, lahka motorna vozila), za druge voznike pa se bo kazen za omenjeni prekršek dvignila s 120 evrov na 250 evrov in tri kazenske točke.

Skupni prometni prostor z vožnjo do 20 km/h

Zakonska novela tudi uvaja t. i. skupni prometni prostor, v katerem ni jasne delitve cestišča in pločnika. "V želji po zbliževanju tistih, ki pešačijo, in tistih, ki so mobilni na kolesih, se na določenem področju odstranijo talne označbe, robniki, prometni znaki in luči. Skupni prometni prostor se lahko pojavi v različnih oblikah. Med bistvenimi elementi pri urejanju vsakodnevnega prometa takega prostora je vizualna komunikacija, ki temelji na vzajemnem zaupanju in predvsem enakopravnosti. Namesto označb, ki določajo, kje lahko pelje motorizirano vozilo, kje kolesar in kje lahko hodi pešec, imajo vsi prosto izbiro, kako se bodo gibali. Vodila so torej enakopravnost, svoboda in spoštovanje – ki vodijo do višje kakovosti življenja v urbanem okolju, večje varnosti in izboljšanja prometne kulture vseh udeležencev," so navedli v predlogu novele.

Največja dovoljena hitrost v območju skupnega prometnega prostora bo 20 km/h oz. tudi 30 km/h, če bo to določeno s predpisanim prometnim znakom.

Foto: BoBo
Foto: BoBo

Več pooblastil mestnim in občinskim redarjem

Več pooblastil pa bodo predvidoma dobili tudi občinski redarji, in sicer bodo med drugim nadzorovali območje skupnega prometnega prostora, vožnjo z lahkimi motornimi vozili in kolesi, uporabo zaščitne čelade, uporabo prepovedanih naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje, hitrosti pa bodo še naprej merili le s samodejnimi napravami, s katerimi se prekrški slikovno dokumentirajo, pri tem pa nimajo pravice ustaviti voznika.