Urad predsednika v posameznih primerih s področja določanja in obračunavanja plač in drugih stroškov dela, zaposlovanja ter javnega naročanja gradenj, blaga in storitev ni posloval v skladu s predpisi, pravijo v Računskem sodišču. Foto: MMC RTV SLO
Urad predsednika v posameznih primerih s področja določanja in obračunavanja plač in drugih stroškov dela, zaposlovanja ter javnega naročanja gradenj, blaga in storitev ni posloval v skladu s predpisi, pravijo v Računskem sodišču. Foto: MMC RTV SLO

To je bila prva celovita zunanja revizija poslovanja urada, ki bo služila tudi kot podlaga za pregled določenih procesov urada ter izboljšanje sistema notranjih kontrol in internih aktov. Večina pomanjkljivosti v poslovanju je povezana s prvim letom mandata sedanjega predsednika republike, ko je urad prevzel prakso iz preteklih let.

Urad predsednika Republike Slovenije
Urad predsednika države
"Šestim javnim uslužbenkam je v letu 2008 oziroma v letu 2009 neupravičeno povrnil stroške za nakup protokolarnih oblačil v skupnem znesku 5.084 evrov; s tem je ravnal v nasprotju z s členi zakona, ki določajo obseg pravic, ki jih delodajalec lahko zagotovi javnim uslužbencem." Foto: MMC RTV SLO
Letalo
Najem letala za dvodnevni uradni obisk v Bosni in Hercegovini za 89.100 evrov je že leta 2009 povzročil vihar v javnosti. Foto: MMC RTV SLO
Računsko sodišče okrcalo Türkov urad

Računsko sodišče je revidiralo pravilnost poslovanja Urada predsednika Republike Slovenije Danila Türka v letih 2008 in 2009. Ker so našli nepravilnosti, so izdali mnenje s pridržkom, saj urad predsednika v posameznih primerih s področja določanja in obračunavanja plač in drugih stroškov dela, zaposlovanja ter javnega naročanja gradenj, blaga in storitev ni posloval v skladu s predpisi, pojasnjujejo na sodišču. Je pa po njihovih besedah urad nepravilnosti že odpravil.

Celotno poročilo je dostopno tukaj.

Razbijanje naročil
V uradu tako po ugotovitvah sodišča pogosto naročajo storitve in material z dobavnicami, tudi kadar bi morali zaradi skupne vrednosti naročil voditi postopke po pravilih javnega naročanja. Tako so razdelili naročila pisarniškega in stilnega pohištva na več delov in pogodbe sklenili neposredno z dobavitelji, ne da bi pred tem zbirali ponudbe. Skupna vrednost naročenega pisarniškea pohištva je v letu 2008 presegla 20.000 evrov, računi za stilno pohištvo pa so bili skupaj višji od 10.000 evrov.

Teraso dodali naknadno
Prav tako so pred tremi leti obnovili brunarico, in sicer so prenovili bivalne protore ter zgradili teraso. "Vzdrževalna in obnovitvena dela na objektu v skupnem znesku 56.013 evrov je urad predsednika razdelil v tri sklope in jih v dveh primerih oddal neposredno s sklenitvijo pogodbe in naročilnico," ugotavljajo na Računskem sodišču. Po zakonu pa bi za vsako naročilo nad 40.000 evrov morali izpeljati postopek zbiranja ponudb.

V uradu odgovarjajo, da izdelava terase ni bila predvidena, vendar se je po izvedenih investicijskih posegih v brunarico pokazalo, da bi morali "z vidika dobrega in skrbnega gospodarjenja izdelati teraso zaradi zaščite notranjosti pred vnosom zunanjih materialov ter zato, da bi bilo mogoče brunarico uporabiti v vseh letnih časih".

Podaljševanje okvirnih dogovorov
Prav tako je sodišče kot sporno navedlo naročanje letalskih prevozov. Predsednikov urad je imel namreč s Kompasom sklenjen okvirni sporazum za eno leto, nato pa so z aneksi ta sporazum podaljšali še za dve leti. V obdobju veljavnosti pogodbe je urad predsednika naročil in plačal letalske vozovnice v skupnem znesku 132.771 evrov. Računsko sodišče pa opozarja, da sklepanje okvirnih pogodb v zakonu sploh ni predvideno.

Postopku javnega naročanja so se izognili tudi pri oddaji 29 naročil najema letal, seštevek vseh stroškov pa znaša 836.297 evrov. Hkrati je sodišče odkrilo, da prav v vseh primerih ponudniki niso predložili formalno popolnih ponudb. Ponovno so opozorili na najem letala za pot v Bosno in Hercegovino, ko je urad izbrali ponudnika, ki jim je ponujal prevoz za 60.000 evrov, nato pa sporočil, da ponujeno letalo ni več na voljo in da jim lahko zagotovi drugega za 89.100 evrov. V uradu so to sprejeli, odločitev pa je nato v začetku leta 2009 razburila javnost in sprožila zavezo predsednika, da bo sam pregledoval večja naročila.

Zaposlovanje, čeprav ne izpolnjujejo pogojev
Nepravilnosti niso le pri oddajanju naročil, temveč tudi pri zaposlovanju v uradu. Kar v 15 primerih so bili na delovna mesta razporejeni javni uslužbenci, ki ne izpolnjujejo vseh pogojev, določenih v pravilniku o notranji organizaciji in sistemizaciji delovnih mestih. Kot zagovor so v predsednikovem uradu navedli, da so pri teh zaposlitvah oziroma prerazporeditvah upoštevali načelo, da se na posamezno uradniško delovno mesto lahko razporedi tudi tiste zaposlene, ki se na dan razporeditve že izobražujejo na svoje stroške ali stroške urada, a le če obstajajo realne možnosti, da bodo izobrazbo pridobili najkasneje v dveh letih po razporeditvi.

"Stroški zaradi službenih srečanj v apartmaju"
Podobno so kot gospodarno obnašanje v uradu označili porabo pijač in drugih stvari iz hotelskega minibara v vrednosti 516 evrov. To se je zgodilo med predsednikovim bivanjem v New Yorku. "Stroški sobne postrežbe so nastali zaradi službenih srečanj predsednika republike, ki so potekala v skladu s programom v predsednikovem apartmaju. S tem ko so v uradu predsednika organizirali srečanje v predsednikovem apartmaju, so ravnali gospodarno, saj bi drugače morali rezervirati posebno sobo in strežbo, pri čemer bi bili stroški bistveno višji. Pri izdajanju računa pa je hotel napačno razporedil stroške na člane delegacije oziroma njihove sobe," pravijo.

Nadaljnjih ukrepov ne bo
Očitno vse naštete nepravilnosti tudi po mnenju Računskega sodišča niso bistveno vplivale na poslovanje urada, saj so jim izdali le mnenje s pridržkom, ne pa negativnega mnenja, ki bi zahtevalo nadaljnje ukrepe. "Menimo, da je Urad predsednika Republike Slovenije v vseh pomembnih pogledih posloval v skladu s predpisi in usmeritvami," so zapisali ob koncu poročila.

To je bila prva celovita zunanja revizija poslovanja urada, ki bo služila tudi kot podlaga za pregled določenih procesov urada ter izboljšanje sistema notranjih kontrol in internih aktov. Večina pomanjkljivosti v poslovanju je povezana s prvim letom mandata sedanjega predsednika republike, ko je urad prevzel prakso iz preteklih let.

Urad predsednika Republike Slovenije
Računsko sodišče okrcalo Türkov urad