Uprava Darsa je 17. aprila prejela dopis, v katerem so vsi trije reprezentativni sindikati (Sindikat delavcev avtocest Darsa, Sindikat železniškega transporta Slovenije SE Dars in Sindikat delavcev Darsa) zahtevali 22-odstotni dvig plač.
Po besedah Klemna Brenka, vodje službe za upravljanje kadrov in odgovorne osebe za komunikacijo s socialnimi partnerji v Darsu, so v zadnjih dveh mesecih sledili štirje sestanki, na katerih je bilo dogovorjeno, da uprava delno ugodi zahtevam sindikatov. V upravi so namreč poudarjali, da 22-odstotni dvig ni upravičen, saj se je od leta 2021 do 2024 povprečna plača v družbi dvignila za 32 odstotkov, regres pa za 22 odstotkov.
Doseženi dogovor je, da se bodo s 1. julijem osnovne plače dvignile za en plačni razred, kar pomeni od štiri do pet odstotkov višje plače. Ob tem naj bi po Brenkovih pojasnilih v naslednjih treh mesecih maso za delovno uspešnost dvignili s 13 na 16 odstotkov skupne mase plač, obenem pa naj bi nemudoma pristopili k dejavnostim za pripravo nove sistemizacije delovnih mest ter se do konca leta dogovorili o novi lestvici za usklajevanje plač z inflacijo.
Bo podpisal tudi tretji sindikat?
Dogovor sta podpisala dva reprezentativna sindikata, tretji, Sindikat delavcev Darsa, pa ne. V upravi pričakujejo, da bodo dogovor, ki skupaj po ocenah prinaša okoli sedemodstotni dvig plač, srednjeročno pa bo pomenil še dodatne dvige, podpisali vsi trije sindikati.
Brenk je povedal, da Darsovi prihodki v zadnjih letih res rastejo, a ob tem še bolj rastejo stroški, predvsem na postavki stroškov dela. Doseženi dogovor je tako po njegovi oceni največ, kar je sprejemljivo v tem trenutku za zdravo nadaljnje poslovanje podjetja.
Na očitke Sindikata delavcev Darsa – med temi so, da število zaposlenih že leta stagnira, delovne obremenitve pa naraščajo, da prihaja do političnega kadrovanja v vodstvu in da se zmanjšuje varnost na delovnem mestu – je Brenk odgovoril, da je bila pripravljenost uprave na pogovore vedno velika in vedno tudi bo. Očitke sindikata si težko razlaga.
Trenutno je po Brenkovih besedah v Darsu približno 1250 zaposlenih, od tega so največja skupina zaposlenih vozniki strojniki oziroma z drugimi besedami vzdrževalci ter njihove vodje skupin. Povprečna bruto plača z vsemi dodatki v celotni družbi je v prvih štirih mesecih znašala 2900 evrov, povprečna plača voznika strojnika na delovnem mestu, za katerega je zahtevana četrta stopnja izobrazbe, pa je v Darsu po Brenkovih navedbah 2500 evrov.
Glede očitkov, da zaradi nekonkurenčnih plač v Darsu ne pridejo do novih zaposlenih, je Brenk priznal, da jim lani ni uspelo izpolniti celotnega kadrovskega načrta. Letos so k zaposlovanju pristopili bolj strukturirano in bodo število zaposlenih do konca leta po načrtih dvignili za tri odstotke.
O nekonkurenčnosti plač je dejal, da lahko glede na številke sami ocenimo, ali so plače konkurenčne ali ne. Trg dela je v Sloveniji, tako Brenk, zelo nasičen in vsi delodajalci se spopadajo s pomanjkanjem delovne sile. Ob tem v Darsu ocenjujejo, da je trenutno težje najti kadre za režijske zaposlene kot pa za druga delovna mesta.
Protestiralo 200 delavcev Darsa
Da bi izrazili nezadovoljstvo s postopkom in vsebino pogajanj za dvig plač v državnem upravljavcu avtocest in hitrih cest, je približno 200 delavcev Darsa v Ljubljani pred upravno stavbo podjetja organiziralo protestni shod. Protest je potekal pod okriljem Sindikata delavcev Darsa, ki ta teden z upravo ni podpisal dogovora o novem dvigu plač.
Kot so na današnjem shodu pred upravno stavbo Darsa bučno opozorili predstavniki sindikata, sami v nasprotju z dvema drugima reprezentativnima sindikatoma – Sindikatom delavcev avtocest Darsa in Sindikatom železniškega transporta Slovenije SE Dars – z izkupičkom pogajanj, ki so potekala v zadnjih mesecih, ne morejo biti zadovoljni.
Prvotni predlog, ki so ga naslovili na upravo, je predvideval 22-odstotno zvišanje plač. Na koncu sta dva sindikata od treh z upravo dosegla dogovor, da se bodo s 1. julijem osnovne plače dvignile za en plačni razred, kar pomeni zvišanje od štiri do pet odstotkov. "Kar je na koncu ponudila uprava, je res premalo, predvsem se dvigajo plače tistim, ki že imajo dovolj visoke," je ob robu shoda za STA razloge za protest pojasnil predsednik Sindikata delavcev Darsa, ki deluje pod okriljem Konfederacije sindikatov Slovenije (KSS) Pergam, Damir Lišić.
Kot je dejal, med zaposlenimi vlada veliko nezadovoljstvo zaradi prenizkih plač in odnosov uprave do zaposlenih. "V zadnjih 15 letih se je promet močno povečal, premo sorazmerno pa je zraslo število incidentov, nesreč in drugih dogodkov, kar povečuje količino dela, ki ga moramo opraviti, več je tudi izrednih dogodkov zaradi nepredvidljivega vremena /.../ Ljudje so čezmerno obremenjeni in ne dovolj plačani," je poudaril Lišić.
Po njegovih besedah v sindikatu večinoma zastopajo zaposlene, uvrščene od 25. do 28. plačnega razreda, med njimi pa so vzdrževalci, strojniki, cestninski nadzorniki, nadzorniki prometa in operaterji v prometnoinformacijskem centru. "Plača voznika strojnika je približno 1400 evrov neto, kar vključuje tudi dodatke za nevarnost, nedeljsko nedelo, delo za praznike in nočne, kar je danes krepko premalo za tako nevarno in odgovorno delo," je dejal.
"Upam, da so vas v upravah Darsa in Slovenskega državnega holdinga slišali ter da boste uspeli z vašimi zahtevami. Vztrajajte, mi bomo z vami, bodite enotni, ker samo tako lahko dosežete več," pa je pred zbranimi delavci na protestnem shodu povedal predsednik KSS-ja Pergam Jakob Počivavšek.
Delavski direktor je razočaran
Razočaranje, da dogovor glede višjih plač ni bil sklenjen, je izrazil delavski direktor v upravi Darsa Rožle Podboršek. "Rekli ste, da niste slišani, kar ni še čisto res. Ste, ampak še ne povsem do konca. Socialni dialog poteka in prepričan sem, da bomo na koncu sklenili dogovor," je poudaril.
Med delavci, ki so se opogumili nagovoriti zbrane protestnike, je bilo mogoče slišati tudi opozorila glede povečevanja delovnih nevarnosti za zaposlene zaradi gostejšega prometa in sočasnega primanjkljaja ustreznih novih kadrov. Iz zbrane množice so odmevali tudi pozivi k umiku politike iz uprave Darsa.
Lišić je za STA opozoril tudi na manevre, ki jih v boju za nove zaposlene uporablja uprava. "Ustvarili so delovno mesto voznika strojnika pripravnika, ki ne potrebuje določenih izpitov, zato da lahko zaposlijo več ljudi. Ampak s tem, ko zaposlujemo slabši kader, tudi znižujemo kakovost storitev, ki jih mora nuditi Dars. Kot vidite, se število nesreč povečuje, po cestah so zastoji, mislim, da je prometna slika očitna. Verjetno je to tudi posledica tega, da se v upravo kadruje politične kadre," je orisal sindikalist.
Glede prihodnjih korakov je dejal, da nameravajo zaostrovati sindikalne dejavnosti. Sprva bodo začeli "mehko stavko". "Začeli bomo delati po pravilnikih. Imamo pravilnike o varnosti in zdravju pri delu, ki pa jih zaradi trenutnega kadrovskega stanja sploh ne moremo upoštevati," je dodal.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje