Nekdanji minister za javno upravo, strokovni sodelavec SDS-a in vodja Zbora za republiko je bil gost MMC-jeve spletne klepetalnice, nato pa je v MMC-jevem intervjuju komentiral aktualne dogodke na slovenskem političnem prizorišču.
RTV-zakon: spreminjanje statusa je neumnost
Prav danes poteka predstavitev javnih mnenj o osnutku zakona o RTV-ju. Kakšno je vaše stališče do osnutka, posebej v tistem delu, ki govori o spremembi iz statusa javnega zavoda v status osebe javnega prava, in delu, ki pravi, da naj novinarji ne bi bili več javni uslužbenci?
Mislim, da bi bila preobrazba RTV Slovenija v pravno osebo popolnoma zgrešena. RTV je javna institucija, izvaja javne storitve, izvaja javno službo in po mojem mnenju je edina "normalna" izbira, da ostane javni zavod in da zaposleni ostanejo zaposleni v javnem sektorju. Kakor koli obračamo zadeve, RTV je del javnega sektorja, ker opravlja svoje delo, svoje storitve za javnost, za vse državljane; navsezadnje vsi plačujemo obvezni RTV-prispevek. Torej ni neka klasična tržna dejavnost. Poleg tega je bilo ogromno truda vloženega prav v to, da se je uredil plačni sistem tudi v RTV Slovenija, da so vsi trije sindikati z vodstvom podpisali kolektivno pogodbo. Zdaj, ko bi bilo treba odpraviti anomalije pri izvedbi tega sistema, vse skupaj spet postaviti na glavo in iti v neko čisto drugo smer pa se mi zdi neumno in ne razumem, zakaj bi sploh v to šli.
Izbrisani: koalicija bi rada preprečila voljo ljudi
Ali se mora o zakonu o izbrisanih res nujno odločati na referendumu?
Po mojem mnenju da. Gre za izrazito ideološko napihovanje neke problematike, ki v resnici ni taka, kot jo vladajoča koalicija prikazuje. Moje že večkrat predstavljeno stališče je, da je treba ljudem, ki niso vzeli slovenskega državljanstva, a so želeli ostati stalni prebivalci Slovenije in so želeli tudi to pravico uveljaviti tako, da so vložili neko vlogo, potem pa te pravice niso dobili, ker jih je državna uprava šikanirala ipd., to krivico popraviti. V teh primerih sem za popravo krivice, tudi za plačilo kakšne odškodnine, če je treba. Ampak reči, da je bila tisočem in tisočem storjena krivica samo zaradi tega, ker je zakon velel, da morajo zaprositi za pravico za stalno bivanje, je gromozansko pretiravanje in v tej množici ljudi, ki bodo zdaj dobili pravico za stalno bivanje tudi za nazaj, je ogromno tistih, ki so špekulirali in so zapustili Slovenijo, ker niso verjeli v projekt samostojne države. Med njimi so tudi takšni, ki so aktivno sodelovali v agresiji na Slovenijo, zato sem osebno zelo proti takšni obravnavi in mislim, da bi bila potrebna obravnava od primera do primera.
Koalicija se referenduma o izbrisanih brani s predlogom, da naj o tem presoja ustavno sodišče.
Tu iščejo rešilno bilko, ker vedo, da bi ljudje, če bi šel zakon na referendum, verjetno z 80-90 odstotki glasov zakon zavrnili. Najbrž iščejo rešilno bilko v ustavnem sodišču in ni izključeno, da ustavno sodišče, glede na zdajšnjo sestavo, vladajoči koaliciji tudi ne bo ugodilo, prepovedalo referendum in s tem onemogočilo ljudstvu, da se izjasni.
Javna uprava: Koalicija je zaspala
Glede na to, da ste dolgo delovali na področju javne uprave, me zanima, kako bi jo ocenili danes in ali se strinjate z očitki, da je prenapihnjena, neučinkovita in da je nujno njeno zmanjševanje?
Če omejim odgovor na javno upravo, samo na birokracijo, ne da bi govoril o šolstvu, zdravstvu, kulturi in drugih delih javnega sektorja, osebno mislim, da je javna uprava solidna, a daleč od tega, da bi bila idealna. Torej ima veliko manevrskega prostora za zmanjševanje števila zaposlenih. Mislim, da bi se dalo nadaljevati neko politiko zmernega, postopnega zmanjševanja zaposlenih za dva odstotka na leto, predvsem pa je treba veliko več energije vlagati v poenostavljanje postopkov, v debirokratizacijo. Mi smo to zelo intenzivno počeli štiri leta. Poenostavili smo množico postopkov za državljane, za podjetja, ukinili dohodninske napovedi, ukinili nalepke, ukinili obrtna dovoljenja za kakšnih 60 gospodarskih dejavnosti, omogočili registracijo podjetja v eni uri na enem mestu in tu je zdajšnja vlada zaspala.
Vabljeni k ogledu videointervjuja z Gregorjem Virantom na desni, klepet, v katerem je odgovarjal tudi na vprašanja o malem delu, veliki koaliciji in drugem, pa si lahko preberete tukaj.
Jelinčič in Pogačnik: Tanka meja med korupcijo in lobiranjem
V povezavi z zadevo Jelinčič se kot ključno vprašanje pojavlja dilema, ali je šlo v tem primeru za podkupovanje ali ne. Kje je po vašem mnenju meja med lobiranjem in podkupovanjem v državnem zboru?
Meja je, ko nastopi osebna korist, torej ko nekdo nekaj stori za to, da bi dobil osebno korist. Zadeva Jelinčič je glede tega po mojem mnenju nekje na meji. Pri Jelinčiču je zelo težko reči, ali je v tem primeru, ko se je zavzemal za letalski muzej, šlo za osebne koristi, razen če gre še za kakšne dodatne "malverzacije", o katerih nič ne vemo. Po drugi strani pa je pri ministru Pogačniku šlo za osebno korist, ker je bilo glasovanje o njegovi interpelaciji stvar njegove osebne koristi, torej tega, ali bo ostal na ministrskem položaju ali ne. Menim, da je zadeva v tem primeru zelo mejna, in verjetno se pravniki tukaj delijo na dva dela. Če bo prišlo tudi do sodnega epiloga, do sodne odločbe, bo pač sodišče imelo zadnjo besedo. Prav gotovo pa je to čisto druga raven korupcije, kot velja pri klasičnem dajanju ali jemanju podkupnine.
Primer Baričevič: zveze in poznanstva premagala pravno državo
Ali slovenska država deluje po pravnih kriterijih ali so v ospredju t. i. kriteriji vez in poznanstev, kar naj bi kazala afera Baričevič?
Očitno so veze in poznanstva še vedno zelo močan kriterij. Zadevo Baričević sem zelo natančno kronološko spremljal in vidim eno veliko razliko, veliko prelomnico med prejšnjo in trenutno vlado. Veterinarska uprava je bila ves čas korektna. Odredila je usmrtitev psov, Senica (Miro Senica, odvetnik Saša Baričeviča op. a.) se je pritožil in ministrstvo za kmetijstvo pod ministrom Jarcem je potrdilo odločbo veterinarske uprave. Potem se je Senica obrnil na upravno sodišče - tam je sodeloval gospod Zalar (brat pravosodnega ministra) -, ki je razveljavilo to odločbo. Veterinarska uprava je spet odločala o tej zadevi in je imela toliko vesti, da je celo mimo upravnega sodišča še enkrat odločila o usmrtitvi, ker niso hoteli prevzeti odgovornosti za vse, kar se lahko zgodi. Spet se je Senica pritožil in spet je minister Jarc zavrnil njegovo pritožbo. Spet so šli na sodišče in spet so na sodišču zmagali. In potem se je zadeva vrnila na ministrstvo za kmetijstvo, ki ga je takrat že prevzel minister Pogačnik in on je bil prvi, ki je odločbo Vursa odpravil in pse vrnil Baričeviču. Prepričan sem, da je gospod Baričevič prek svojih zvez pritiskal v prejšnjem in zdajšnjem mandatu, velika razlika pa je bila v tem, da v prejšnjem mandatu s pritiski ni uspel, pri ministru Pogačniku pa je.
Kopičenje afer, odsotnost vodenja in čisti Pahor
Zdi se, kot da smo zasuti z aferami v zadnjem času. Je za to kakšen razlog?
Ne vem. Afere so zelo različne, tako da je težko z enim stavkom odgovoriti, ali obstaja kakšen poseben razlog, zakaj so se te afere nakopičile. Jaz ga težko vidim. Če bi že poskušal najti neki razlog, bi rekel, da gre za neko krizo vodenja. Ta politična struktura, ki je zdaj na oblasti, zlasti LDS in Zares, ki sta nastala iz starega LDS-a, sta bila že v preteklosti znana po tem, da je bilo veliko spornih zadev pri privatizaciji, takih napol legalnih ali legalnih. V času, ko je slovensko levico vodil Janez Drnovšek, ki je imel neko avtoriteto, ki jih je znal "pošlihtat", spravit v red, le niso tako zbezljali, divjali. Zdaj pa, ko tega vodenja ni, levica pravzaprav nima neke avtoritete, ki bi držala stvari skupaj in vendarle nekako krotila te silne apetite po bogatenju in privilegijih. Zdaj se mi zdi, da so kar zbezljali. Tak je moj občutek. Pa ne da bi bil premier Pahor v teh zgodbah kakor koli umazan. Ni. Jaz mislim, da je on popolnoma čist in da težko njemu osebno kar koli očitamo, vendar on je vodja in kot vodja ne opravi svojega dela tako, kot bi ga moral.
Strankarsko delovanje: Janša ni brez napak
Kaj je za vas na prvem mestu, Zbor za republiko ali SDS?
Prva je moja družina. V politiki pa je stvar taka, da sicer nisem član stranke SDS, a mi je od vseh strank najbljižja. Sodelujem z njo po strokovni liniji, torej v strokovnem svetu, ki je neka vlada v senci. To, da nisem član, mi vendarle daje možnost neke kritične distance tudi do te stranke, saj sem lahko bolj objektiven in bolj svoboden pri izražanju, kar mi ustreza. Zbor za republiko pa je neki civilnodružbeni prostor, kjer lahko ljudje, ki imamo podobne poglede na javne zadeve, na simpatičen način izražamo svoja mnenja, organiziramo tribune, dajemo javne izjave itd. Nič ni prvo in nič ni drugo, ampak se oboje povezuje in dopolnjuje in je kompatibilno.
Je mogoče, da iz Zbora za republiko nastane nova stranka?
Mislim, da ne, čeprav me kar veliko ljudi v to prepričuje, ker mislijo, da bi ta projekt lahko uspel. Morda bi, če bi se ga lotili, lahko uspel in postal parlamentarna stranka. Ta trenutek nimam takšnih osebnih ambicij oziroma me, ravno nasprotno, to sploh ne zanima. Če bi šel v to, bi to pomenilo, da bi me politika preplavila čez glavo, takšne spremembe pa si v življenju zdaj ne želim. Gre za osebne razloga, sicer pa mislim, da je SDS dovolj kakovosten. Seveda ima ta stranka svoje napake in Janez Janša ni brez napak, ampak po mojem mnenju je ta stranka še vedno najboljša, zato sem na njihovi strani in jih podpiram.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje