Z rutami pokrite ženske nekoč niso bile del vsakdanjika v BiH-u. Foto: EPA
Z rutami pokrite ženske nekoč niso bile del vsakdanjika v BiH-u. Foto: EPA
Mustafa Cerić
Cerić bo verski muslimanski voditelj v BiH-u do leta 2013. Foto: EPA
Mošeja v Sarajevu
V Sarajevu stoji mošeja, vredna kar 28 milijonov dolarjev. Foto: EPA
Mladi na koncertu v BiH-u
Cerić trdi, da so otroci bolj vzorni verniki kot njihovi starši. Foto: EPA
Srbski vojaki so leta 1995 tik pred koncem vojne v Srebrenici v nekaj dneh pobili okoli 8.000 muslimanov. Foto: EPA

V zadnjih letih je bilo zgrajenih več kot pol ducata madras - verskih šol, več deset mošej, vključno z mošejo kralja Fahda, vredno 28 milijonov dolarjev. Pred vojno z rutami prekritih žensk in bradatih moških praktično ni bilo, danes pa so povsem vsakdanji. Veliko prebivalcev BiH-a meni, da je obujanje islama dobro za potrditev identitete muslimanov, ki predstavljajo skoraj polovico prebivalstva v državi.

Nekateri pa opozarjajo, da vse bolj narašča kulturni konflikt med konservativnim islamom in sekularno opredelitvijo že tako zelo krhke države. Pred dvema mesecema so možje s kapucami na glavi napadli udeležence gejevskega festivala in jih nekaj pretepli, pri tem pa vpili: "Ubij geje!" in "Alah akbar!". Pri tem je bilo ranjenih osem ljudi. Muslimanski verski voditelji so prepričani, da je bil festival, ki je sovpadal z muslimanskim svetim mesecem ramazanom, provokacija. Organizatorji festivala pa so zatrdili, da niso želeli nikomur nič hudega in da so le promovirali pravice manjšine.

Islam tudi v vrtcih
Pred kratkim so islam predstavili tudi v sarajevskih državnih vrtcih, kar je mnoge starše 'vrglo' na noge, saj so prepričani, da je bila kršena ločitev vere od države. Sociologi in nekateri politični voditelji menijo, da je versko prebujanje delno posledica vojne in daytonskega sporazuma, s katerim je bila država razdeljena na muslimansko-hrvaško federacijo in Republiko srbsko.

"Srbi so nad nami izvršili genocid, posiljevali so naše ženske, v naši državi so nas naredili za begunce," je dejal Mustafa Cerić glavni verski muslimanski voditelj v BiH-u. "In zdaj imamo plemensko ustavo, ki pravi, da moramo politično oblast in zemljo deliti s krvniki. Bosanski muslimani se v Sarajevu še vedno počutimo oblegane," nadaljuje Cerić, ki se mu bo drugi sedemletni mandat na položaju iztekel leta 2013.

Preimenovanje sarajevskih ulic
V pretežno muslimanskem Sarajevu so veliko ulic, ki so nosile imena komunističnih voditeljev, preimenovali po muslimanskih herojih. Vse več podpore imajo tudi politiki, ki promovirajo muslimansko identiteto.

Katoliški Hrvati in pravoslavni Srbi pa se medtem oklepajo svoje vere in kulture. Tudi cerkve imajo vse več obiska, v Republiki srbski imajo ministrstva in policijske postaje svoje pravoslavne zavetnike.

Vahabizma se bojijo tudi muslimani
Namestnik urednika liberalnega časopsia Oslobodjenje Muharem Bazdulj pravi da se boji vahabizma, konservativnega sunitskega gibanja, ki izhaja iz Savdske Arabije in ostro zavrača vplive tujih kultur. Analitiki trdijo, da je Savdska Arabija v BiH od konca vojne vložila okoli 700 milijonov dolarjev. Veliko tega denarja je bilo namenjenega gradnji mošej.

Vahabizem so v državo prinesli tuji bojevniki iz arabskih držav in tudi arabske človekoljubne in dobrodelne organizacije, a večina bosanskih muslimanov še vedno verjame, da islam nima mesta v javnem življenju. Proti vahabizmu pa se bori tudi Cerić, ki pravi, da to gibanje v BiH-u nima prihodnosti.

Verski sociolog na sarajevski univerzi Dino Abazović, ki je pred kratkim končal podrobno raziskavo, v kateri je sodelovalo 600 bosanskih muslimanov, je dejal, da jih kar 60 odstotkov meni, da mora biti vera osebna stvar. Sicer pa jih le peščica med njimi moli petkrat dnevno.

Cerić pa pravi, da se otroci med ramazanom postijo in da mošeje obiskujejo bolj redno kot njihovi starši. "40 let smo v Titovih časih imeli deislamizacijo, zato je normalno, da se ljudje veselijo pravice, da izražajo svojo vero," dodaja mufti.

Do islama v vrtcih kritičen tudi Ovse
Nekateri kritiki muftija pa trdijo, da je dovolil, da se je vera zažrla v življenje. Vedrana Pinjo-Neuschul, ki prihaja iz mešanega muslimansko-srbskega zakona, se bori proti islamskemu pouku v državnih vrtcih po Sarajevu. Sama je iz javnega vrtca izpisala svoja otroka, hkrati pa zbrala 5.000 podpisov proti politiki, na katero se je kritično odzvala tudi Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi (Ovse). "Svojemu štiriletnemu sinu, ki je zaljubljen v muslimansko prijateljico Esmo ne želim pojasnjevati, zakaj morata kar naenkrat sedeti v ločenih sobah," pravi Pinjo-Neuschulova. Zaradi tega je bila napadena od islamskih radikalcev, prejela pa je tudi grozilno pismo, napisano v arabščini.

Mustafa Efendi Spahić, prominentni liberalni muslimanski intelektualec in profesor v eni izmed sarajevskih madras pa je še bolj kritičen do verskega pouka v vrtcih, ki ga je označil kot pravi zločin nad otroki.

Premier Republike srbske Milorad Dodik je Sarajevo že označil za novi Teheran. Take trditve muslimanski verski voditelji in tudi zahodni analitki zavračajo in menijo, da s tem srbski nacionalisti skušajo opravičiti brutalno podjarmljenje muslimanov v času vojne.

M. R.