Problem nedostopnosti Slovenskih železnic v Nacionalnem svetu invalidskih organizacij spremljajo (NSIOS) že leta. "V okviru normativne ureditve je odklonitev primerne prilagoditve jasno diskriminacija. Ena manjšina in to ne majhna manjšina, deset odstotkov prebivalcev ne more enakopravno dostopati do javnih storitev, ki so ključnega pomena. Tukaj ne gre le za gibalno ovirane, ampak tudi za slepe in slabovidne, gluhe in naglušne, gluho slepe. Negativna izkušnja pa se začne že na spletni strani Slovenskih železnic in se nadaljuje do poskusa uporabe te javne storitve. Slovenske železnice so primer, kjer ni videti nobenega napredka v zadnjih 10 letih," nam je povedal Goran Kustura iz NSIOS. Na Slovenskih železnicah večletnih opozoril NSIOS niso želeli komentirati. Pomočnik direktorja Slovenskih železnic Miloš Rovšnik pa je pojasnil, da so korak v smeri večje dostopnosti invalidom naredili s tem, ko so obdržali brezplačen prevoz spremljevalcev invalidov na vlakih. "Tu smo naredili korak naprej, vse drugo pa je stvar investicij, ki jih država pravkar izvaja. Celjska železniška postaja bo v kratkem končana in potem bomo tudi v praksi videli kako zadeva funkcionira,« je povedal Rovšnik.
Z invalidom nismo mogli na vlak
Kakšne so trenutno možnosti potovanja z železniške postaji v Celju smo preverili z Iztokom Mrakom, ki je zaradi mišične distrofije na invalidskem vozičku. Dobili smo se na parkirišču , kjer nismo opazili niti enega parkirnega prostora za invalide in se odpravili proti blagajni. Tam nam je prodajalka vozovnic prijazno pojasnila: "Ker imate električni voziček vas nikakor ne morejo naložiti na vlak." "Jaz kot državljan Republike Slovenije ne morem uporabljati javnega železniškega prometa tako kot ostali. Iz preprostega razloga, zato ker zame so vlaki oziroma peroni nedostopni. Sicer v Ljubljani, Kopru in Mariboru možnost dostopa obstaja, a le v določene vrste vlakov, v novejše modele, na drugih železniških postajah pa je to velik problem," je pojasnil Iztok Mrak, ki ima pri uporabi železniškega potniškega prometa precej slabih izkušenj. Za invalide in osebe z omejeno gibalno sposobnostjo je na spletni strani Slovenskih železnic navedena telefonska številka na katero morajo najmanj 48 ur pred potovanjem najaviti svoj prihod. »In tudi če bi se najavili za Celje, bi v okviru možnosti ta prevoz tudi organizirali,« je zagotovil Miloš Rovšnik. Na vprašanje ali se mu zdi, da je to, da se morajo gibalno ovirane osebe na potovanje najaviti najmanj 48 ur, do njih diskriminatorno pa je Rovšnik odgovoril, da je podobno organiziran prevoz z vlakom tudi v sosednji Avstriji in v drugih evropskih državah.
Država krši več zakonov in mednarodnih aktov
S tem ko onemogoča enake dostopnosti vsem svojim državljanom država po mnenju NSIOS krši Gradbeni zakon, Uredbo (ES) št. 1371/2007 Evropskega parlamenta in Sveta o pravicah in obveznostih potnikov v železniškem prometu in Konvencijo o pravicah invalidov iz katere izhaja tudi Zakon o izenačevanju možnosti invalidov. "Kar lahko storimo mi je to kar že počnemo: opozarjamo, apeliramo, rotimo. Druga možnost so individualne odškodninske tožbe zoper državo, kot mi je znano ni bila še nobena vložena in tudi ni nujno, da bi prinesla rešitev. Tretja rešitev pa je, da izpostavimo to kot problem v senčnem poročilu o uresničevanju Konvencije o pravicah invalidov odboru Organizacije združenih narodov (OZN), kar bomo čez dva tedna v Ženevi tudi storili," je povedal predstavnik NSIOS Kustura in dodal, da upajo, da bo, po tem, odbor OZN s svojimi priporočili državo prepričal, da bo zagotovila enakopravno dostopnost vsem. Mag. Dejan Jurkovič z Direkcije za infrastrukturo je pojasnil: "Res je, da predpisi določajo, da invalidom moramo omogočiti dostop na javne površine. Vsi ti predpisi pa imajo tudi svoje prehodne določbe in skladno s temi prehodnimi določbami bo tudi železniška infrastruktura pravočasno opremljena. Na osnovi evropskih predpisov za invalide smo naredili implementacijski načrt do leta 2030 za glavne proge, za ostale pa do leta 2040."
Po prenovi bo dostop omogočen vsem
Dejan Jurkovič z Direkcije za infrastrukturo nam je zagotovil, da bodo na železniški postaji Celje zgradili dvigalo s katerim se bodo lahko tako mamice z vozički, invalidi z invalidskimi vozički, kot tudi osebe ki težko hodijo vozili do peronov: "Prav tako bomo postajo opremili s taktilnimi oznakami z braillovo pisavo in upoštevali zakonodajo, kajti če tega ne bomo naredili, ne bomo dobili obratovalnega dovoljenje. Je pa treba vedeti, da je Celje v tem trenutku še gradbišče." Kot so nam naknadno pisno sporočili predvidevajo, da bodo zgradili tri dvigala za dostop do peronov, kar bo omogočilo dostop ne le gibalno oviranim osebam, temveč tudi družinam z vozički in starejšim osebam, ki težko hodijo po stopnicah. Ne bodo pa s tem rešili težav z nedostopnostjo samih vlakov. "Na glavnem železniškem križu, kjer prepeljemo največje število potnikov, imamo že 15 let vlake Siemens Desiro, ki so primerni za prevoz invalidov. V primeru drugih vlakov si pomagamo z dvigali za vstop invalidov. Gre za to, da se v mednarodnem železniškem prometu pojavljajo tudi vlaki iz tujine. Mi zato urejamo zadeve na podobne način, kot so urejene v drugih državah in bodo veliko bolje urejene po končanem investicijskem ciklusu v infrastrukturo,« je še zagotovil Rovšnik. Slovenske železnice so sicer v postopku nabave 25 novih vlakov, ki so po besedah Jurkoviča vsi primerni tudi za osebe na invalidskem vozičku.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje