Švedska je za favorita veljala že od začetka leta, še preden se je sploh izvedelo, da jo bo zastopala Loreen, oz. preden je ta predstavila svojo skladbo Tattoo, ki je prepričala velik del gledalcev (a še zdaleč ne največ), predvsem pa zajeten delež nacionalnih strokovnih žirij.
Zakaj je bila Loreen skoraj vnaprej izbrana za zmagovalko, je zdaj podvrženo številnim špekulacijam, med njimi pa izstopa prepričanje, da je Švedska "morala" zmagati, saj bo prihodnje leto 50 let od zmage najprepoznavnejšega evrovizijskega produkta, ABBE, in se pač spodobi, da bo obletnica praznovana prav na Švedskem.
Dejstvo je, da so za letošnjo švedsko zmago zaslužne predvsem nacionalne žirije, ki so Loreenino do potankosti izdelano predstavo, opravo (vključno z nohti) in njen vokal nagradile z zajetnim kupčkom točk (340). Kar 15 žirij (albanska, irska, izraelska, španska, ciprska, litovska, ukrajinska, danska, malteška, britanska, estonska, nizozemska, moldavska, finska in nemška) je Tattooju podelilo najvišje število točk, še dodatnih osem držav ji je namenilo 10 točk itd.
Njen neposredni konkurent za zmago, Finec Käärijä, je, za primerjavo, dobil le dve žirantski dvanajstici (od sosed Norveške in Švedske) ter tri desetice (od Estonije, Islandije in Nizozemske).
Ne gre spregledati podatka, da je imela skladba Tattoo že pred evrovizijsko predstavo več kot 50 milijonov predvajanj na Spotifyu in skupno približno 15 milijonov na YouTubu, tako da povsem nepriljubljena pri gledalcih le ni. Tudi glas ljudstva je pesem tako v polfinalu kot v finalu postavil visoko – a le na drugo, ne pa na prvo mesto.
Glas ljudstva je bil jasen: Käärijä in Cha Cha Cha
Morda jih prav zato ni malo, ki menijo, da bi morala na koncu zmagati drugouvrščena skladba, Cha Cha Cha, ki jo je v svojem strupeno zelenem boleru odpel finski glasbenik Käärijä. Ta je prepričljivo slavil tako v prvem polfinalu (kjer so odločali zgolj glasovi ljudstva), požel pa je tudi simpatije gledalcev v finalu in si nabral zavidljivo število "ljudskih" točk. V kar 18 državah so gledalci skladbo Cha Cha Cha postavili najvišje, v še dodatnih osmih so gledalci Fincu podelili 10 točk, Käärijä pa je desetico dobil tudi od "preostanka sveta". Za primerjavo: Loreen med gledalci ni dobila niti ene dvanajstice, 10 točk pa v zgolj osmih od 38 (37 sodelujočih in "preostali svet") držav.
Žirije zadržane tudi pri Norvežanki in Hrvatih
V oči bode tudi dejstvo, da so strokovne žirije skoraj spregledale v Italiji rojeno norveško predstavnico Alessandro, ki bi ji težko očitali šibek vokal ali nedodelan nastop. A kljub temu je skladba Queen of Kings dobila le 52 točk od strokovnih komisij – in nobene dvanajstice, zgolj dvakrat po 10 točk (od Dancev in Izraelcev). Po drugi strani pa je na TikToku izjemno priljubljena izvajalka (sledi ji dobrih 800.000 ljudi) med gledalci požela precej več simpatij kot pri strokovnjakih in skupaj zbrala 216 točk, s čimer se je uvrstila na tretje mesto po izboru gledalcev, tik za Loreen.
Podobna usoda je doletela tudi naše južne sosede Hrvate oz. njihovo zasedbo Let 3, ki je od strokovnih žirij prejela komaj 11 točk (8 iz Srbije in 3 iz Portugalske), gledalci pa so ji jih namenili kar desetkrat več (112). Kot smo že poročali, je na prvo mesto skladbo Mama ŠČ! postavilo tudi slovensko občinstvo.
Težave pri glasovanju?
Nekatere uporabnike družbenih omrežij pa je razburilo dejstvo, da so se pri glasovanju prek aplikacije in prek uradne spletne strani Evrovizije pojavljale težave – kot poročajo nekateri britanski mediji, se je to dogajalo pretežno na Otoku, kjer številni v prvih minutah glasovanja svojega glasu niso mogli oddati.
Britanci (znova) obupani: "Le zakaj nas Evropa sovraži?"
No, Britanci imajo ob tem še dodatne razloge za jezo: njihova predstavnica Mae Muller se je namreč s svojo skladbo I Wrote A Song uvrstila na predzadnje mesto, kar je na Otoku znova obudilo razprave v slogu: "Le zakaj nas Evropa sovraži?" Lanska odlična uvrstitev Sama Ryderja, ki je s skladbo Space Man končal na drugem mestu in zaradi vojne v Ukrajini Združenemu kraljestvu prvič po letu 1998 (Birmingham) znova omogočil organizacijo tekmovanja, je bila očitno le anomalija v siceršnji britanski evrovizijski statistiki, ki je zadnja desetletja – milo rečeno – slaba.
BBC se tako sprašuje, zakaj je čisto solidna popevka, z dobrim vokalom (in žensko izvajalko, ki navadno predstavlja majhno prednost) pri žirijah dobila komaj 15 točk (po štiri iz Ukrajine, Švedske in Finske, dve iz sosednje Irske in eno iz Danske), še 9 pa so jim jih namenili gledalci v Ukrajini (5) in na Malti (4). V članku avtor, pričakovano, odgovora na večno vprašanje, zakaj Britancem na Evroviziji (praviloma) ne gre, ne najde.
Splet naključij Evrovizijo znova pripeljal na Otok – in zagotovil velik skok gledanosti
A ravno dejstvo, da je Evrovizija letos znova potekala na Otoku, je blagodejno vplivalo na tamkajšnjo gledanost: prvič v zgodovini je namreč evrovizijski finale pred male zaslone prikoval rekordnih 11 milijonov gledalcev, se je pohvalil BBC in dodal, da je bil siceršnji delež gledalcev kar 63-odstotni. Skupno je Evrovizijo po svetu spremljalo približno 160 milijonov ljudi, ocenjuje britanska nacionalna radiotelevizija, kar je podobno kot leto prej, ko je bila evrovizijska karavana v Torinu.
Gledanost Evrovizije na Otoku je sicer v zadnjih desetletjih postopoma upadala, tako da je bil splet naključij (da je bila Ukrajina zaradi vojne nezmožna gostiti prireditev in da je lani drugo mesto osvojil ravno Britanec) dobrodošel tudi za BBC – ki je, mimogrede, za organizacijo dogodka porabil od 10 do 20 milijonov evrov, pri čemer mu bo del stroškov povrnila britanska vlada.
Čisto zadnji tokrat Nemci, dve državi brez točk v polfinalu
A če se vrnemo k evrovizijskim rezultatom. Slabo letos ni šlo zgolj Britancem, čisto zadnji so namreč končali še eni iz t. i. velike peterice, ki v proračun Evrovizije prispevajo največ denarja, Nemci. Težkometalna zasedba Lord of the Lost je s skladbo Blood & Glitter od nacionalnih žirij dobila komaj tri točke (dve iz Islandije in eno iz Češke), nekaj več "drobiža" pa so jim namenili gledalci, pretežno sosedje: šest točk so dobili od gledalcev v Avstriji, 5 od Fincev in 4 iz Švice.
Kljub vsemu pa so se vsi sodelujoči v finalu izognili tistemu najhujšemu scenariju: končni ničli. Take sreče pa nista imela dva izvajalca v drugem (torej, slovenskem) polfinalu: San Marino z zasedbo Piqued Jacks in Romun Theodor Andrei sta Evrovizijo 2023 končala z ničlo. Ne da bi se hvalili, a Sloveniji je bila vsaj ta usoda v 30 letih, kolikor časa sodeluje na tekmovanju, prihranjena.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje