A polno na račun znižanih cen vstopnic, nagradnih iger in potrošnikovega "razmetavanja" z osebnimi podatki.
V Sloveniji lahko že nekaj časa spremljamo pojav, ko se zmanjšuje tveganje slabe prodaje vstopnic na račun zniževanja cen vstopnic s prodajo cenovno ugodnejših kuponov, zaradi katerega so kupci pripravljeni deliti svoje osebne podatke in se podrediti načrtom organizatorja (ki določa cene vstopnic glede na prodajno obdobje, program nastopov, cene pijač na samem prizorišču ...).
Konkreten primer. Pretekli petek in soboto je na Gospodarskem razstavišču nastopila balkanska zvezdnica Ceca. Organizator koncertov AMC Studio (ki je v preteklosti organiziral koncerte, kot so bili Duran Duran v Križankah, Rock Fest in Balkan Fest na Gospodarskem razstavišču itd.), se je podobno kot v preteklosti tudi tokrat odločil za prodajo vstopnic prek spletnih portalov, ki svojim uporabnikom ponujajo najrazličnejše popuste na izbrane izdelke ali storitve. Tokrat so se odločili za sodelovanje le z enim spletnim portalom s ponudbo "cenovno ugodnih" kuponov.
Dva koncerta, dve priložnosti za "ugodnosti"
Zaradi velikega zanimanja, kot so oglaševali organizatorji, so se odločili za prodajo vstopnic še za dodatni koncert na Gospodarskem razstavišču. "Prodaja kuponov za sobotni koncert se je začela na koncu decembra 2013. Prodaja za petkov koncert pa v februarju 2014. Ker smo vstopnice prodajali ekskluzivno po znižani ceni, so bile vse znižane vstopnice prodane prek portala 1nadan.si," je za MMC povedal direktor Media Lab Holding (1nadan.si) Dino Ivan Tot.
Pet dni pred prvim koncertom je bila velika večina kuponov razprodanih, najcenejše (razprodane kupone) je bilo mogoče kupiti po 7,90 evra za stojišče (redna cena je bila 35 evrov), najdražji so znašali 139,90 evra za t. i. VIP-sedišče za štiri osebe z mizo (redna cena je bila 320 evrov).
Popust na vstopnice se je tako gibal od 50 do 77 odstotkov. Kot je povedal Tot, predloge za popuste pripravijo sami: "Ponudnikom povemo, katera ponudba se nam zdi zanimiva in mislimo, da bo zelo dobra prodaja. Svetovanje izvira iz naših izkušenj. Na trgu smo že štiri leta in vemo, kaj lahko ponudimo s kakšnim popustom."
Ponudnik – torej organizator koncerta – mora ob odločitvi, da bo svoje izdelke ali storitve ponujal na spletnem portalu, plačati provizijo. "Pri storitvah se provizija giblje od 25 do 30 odstotkov. Pri izdelkih je lahko provizija nižja, saj se zgodi, da ima sam izdelek nabavno ceno, pri kateri ne moremo postaviti višjega odstotka - glede na to, da je že popust visok in je zato provizija 20 odstotkov, kaj je v pravilu minimum," je svojo storitev pojasnil za MMC Tot.
Več prodanih kuponov = več uporabnikov
Tovrstni koncerti pa so tudi priložnost, da spletne strani, ki ponujajo popuste, povečajo svojo bazo registriranih uporabnikov. Tot je v pogovoru za MMC zagotovil, da v primerjavi z drugimi izdelki in storitvami, ki jih oglašujejo, številka novih uporabnikov ne izstopa bistveno več.
Z registracijo na tovrstne spletne strani, ki ponujajo ugodnosti, pa posameznik plača "davek" na račun osebnih podatkov, ki jih mora deliti s ponudnikom. "Vsako puščanje osebnih podatkov na spletu, vsaka nova registracija na spletu, vsak nov spletni račun, pomeni delček izgube nadzora nad osebnimi podatki. Pomeni, da smo svoje osebne podatke zaupali še eni družbi, ki mora sicer z njimi ravnati v skladu z zakonom oziroma z določbami, s katerimi smo se sami strinjali ob registraciji (splošni pogoji v zvezi z varstvom osebnih podatkov), vendar pa to v vsakem primeru pomeni, da smo osebne podatke dali še eni družbi," je opozorila državna nadzornica za varstvo osebnih podatkov iz Urada informacijskega pooblaščenca Republike Slovenije Eva Kalan.
Podjetje te podatke pozneje uporablja vsaj za izvajanje neposrednega trženja in najverjetneje tudi za profiliranje. "Profiliranje se morda na prvi pogled ne sliši nič slabega, vendar pa nam po mojem mnenju oži možnost izbire, poleg tega pa lahko vodi celo v cenovno profiliranje, kar pomeni, da bo neki produkt nekomu ponujen po ceni x, meni pa na podlagi mojega profila po ceni x + 1. Profiliranje ima lahko za posameznika torej tudi negativne posledice, vsekakor pa se posameznik vedno sam odloči, katere podatke bo zaupal kateremu podjetju in pod kakšnimi pogoji," je pojasnila Kalanova.
Poudarila je, da je moč na strani posameznika, da preveri ponujene pogoje in se šele na podlagi tega odloči, ali bo svoje podatke zaupal še eni dodatni družbi, ali pa mu na drugi strani njegova zasebnost pomeni več kot ponujene ugodnosti, zaradi česar ponudbe pač ne bo mogel izkoristiti. "V vsakem primeru pa bi svetovala, da posamezniki, če se to le da, na spletu nastopajo anonimno, torej z uporabo e-naslova, ki ga ustvarijo prav za namen spletnih nakupov in uporabe drugih spletnih storitev ter ne izdajajo osebnih podatkov," je še dodala Kalanova.
Koliko uporabniki izkoriščajo popuste pri nakupu vstopnic, je odvisno od koncerta do koncerta, pravi Tot. "Gledano z marketinškega vidika: če merimo na določeno občinstvo, jih absolutno izkoriščajo. Ampak to velja tudi za druge ponudbe. Če damo hudo restavracijo, se bo povečalo število ljudi, ker vsi govorijo o tem. Podobno je s hoteli. Vsaka stvar, ki je dobra, prinese dodatne uporabnike. Koncert morda še bolj, če je označen na samem koncertu z našo blagovno znamko, daje dodatno tržno vrednost," je še pojasnil Tot.
Poleg kuponov za koncert še nagradna igra
A nevarnosti pri puščanju osebnih podatkov niso le pri nakupu kuponov, temveč tudi pri nagradnih igrah. Tri dni pred samim koncertom, ko je na spletnem portalu, ki je ponujal kupone, pisalo, da je bilo za Cecin koncert prodanih že več kot 4.000 vstopnic (mimogrede omenimo, da stran nagradi vsakega 1.000. kupca s praktično nagrado), je organizator na svoji strani na Facebooku in prek izbranih elektronskih naslovov sprožil še nagradno igro za 50 najhitrejših interesentov, ki so morali za dve brezplačni vstopnici poslati čim prej na ponujeni elektronski naslov svoje ime in priimek, naslov in telefonsko številko.
"Kar se tiče 'davka' sodelovanja v določeni nagradni igri - če ne z drugim, plačamo s tem, da bomo v prihodnje obsuti z dodatnimi neželenimi e-sporočili ali SMS-sporočili. Pri sodelovanju v nagradni igri se namreč skoraj brez izjeme strinjamo s tem, da se naši osebni podatki začnejo uporabljati za neposredno trženje. Zavedati se je treba, da smisel, ki stoji za vsako nagradno igro, ni dobrohotnost podjetij, temveč zbiranje osebnih podatkov, za katere danes že vrabci čivkajo, da so postali tržno blago, katerih cena raste iz dneva v dan," je pojasnila Kalanova.
Ob tem svetuje, naj posamezniki na spletu nastopajo anonimno, z uporabo e-naslova, ki ne izdaja osebnih podatkov (npr. imena in priimka). "Tak e-naslov naj bo tudi drugačen, kot je naslov, prek katerega posameznik npr. komunicira s svojo banko ipd. Poleg tega se velja na splošno izogibati vsaki e-pošti, ki prihaja iz domene gmail.com, yahoo.com ali podobno. Resna podjetja namreč uporabljajo lastne domene. Če torej pošiljatelja e-pošte ne poznamo, svetujem, da se taka e-pošta enostavno izbriše brez odpiranja. Je pa seveda odločitev ponovno na strani posameznika," je sklenila Kalanova.
A vendar - v primeru zlorabe je posameznik največkrat prepuščen samemu sebi, saj je bila odločitev za posredovanje osebnih podatkov povsem njegova lastna odločitev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje