Britanska vlada razmišlja o prenovi zakona, ki bi razvijalcem umetne inteligence (UI) omogočila uporabo gradiva, ki je na voljo na spletu, brez spoštovanja avtorskih pravic – če ga uporabljajo za besedilno ali podatkovno rudarjenje. Spletne vsebine naj bi jim pomagala pri razvoju njihovih modelov – generativni programi UI-ja se učijo iz ogromnih količin podatkov, kot so besedila, slike ali glasba na spletu, da ustvarijo novo vsebino, ki se zdi, kot da jo je ustvaril človek.
Paul McCartney je v pogovoru z BBC-jem opozoril, kako bo tovrstni ukrep lahko odpravil spodbudo za pisatelje in umetnike ter povzročil "izgubo ustvarjalnosti". "Fantje in dekleta, ki napišejo lepo pesem, pa si je ne lastijo, nimajo s tem kaj početi in kdor hoče, to lahko ukrade," je povedal glasbenik in dodal, da bi denar moral iti tudi tistemu, ki je skladbo napisal. "Ko smo bili mladi v Liverpoolu, smo našli službo, ki smo jo imeli radi, vendar je tudi plačevala račune," je dejal nekdanji član zasedbe The Beatles, ki je vlado pozval, naj še enkrat razmisli o svojih načrtih, zaradi katerih bi tudi glasbeni ustvarjalci težje preživeli.
"Mi smo ljudje, vi ste vlada. Vaša naloga je, da nas zaščitite," je poudaril pevec, ki je nedavno končal turnejo Got Back, in dodal, da morajo misliti na to, da zaščitijo ustvarjalne mislece in umetnike. "Sicer jih ne boste imeli," je pristavil McCartney, ki je sicer skupaj z Ringom Starrom leta 2023 UI uporabil, da sta iz nedokončanega demoposnetka, ki ga je zapustil John Lennon, izluščila vokale za produkcijo nove pesmi Now and Then. Skladba, označena kot zadnja izdaja Beatlov, je požela številne pohvale in bila nominirana za dva grammyja in nagrado brit.
"Vladni načrti za spremembo zakona o avtorskih pravicah, da bi podjetjem z UI-jem olajšali uporabo glasbe umetnikov, skladateljev in podjetij brez njihovega dovoljenja, postavljajo glasbeno industrijo v veliko tveganje," je svoje skrbi delil Tom Kiehl, izvršni direktor organa za glasbeno industrijo UK Music, in ukrep oklical za "hud udarec kreativnemu sektorju, ki h gospodarstvu prispeva več kot 120 milijard funtov" in "kontraproduktiven za ambicije vlade glede rasti".
"Dokazov, da rabo svojega dela lahko uspešno preprečijo, ni"
Predlog sicer omenja, da bi avtorjem dali nekaj nadzora in bi ti imeli možnost za tako imenovano "pridržanje pravic", da omenjene rabe pač ne dovolijo. Toda kritiki načrta verjamejo, da ni mogoče, da posameznik obvesti več tisoč različnih ponudnikov storitev UI-ja, da ne želi, da se njegova vsebina uporablja na ta način, ali na spletu spremlja, kaj se je zgodilo z njegovim delom. "Ni dokazov, da ustvarjalci lahko uspešno dosežejo, da se njihovo delo ne uporablja za usposabljanje UI-ja. Ta ne daje nobenega zagotovila tistim, ki delajo v glasbi," je izpostavil Kiehl.
Tiskovni predstavnik vlade je dejal, da je britanska glasbena industrija "resnično svetovnega kova" in je ustvarila "nekatere najslavnejše izvajalce v zgodovini". "Zato smo sprožili posvetovanje, da bi zagotovili, da okvir avtorskih pravic Združenega kraljestva ponuja močno zaščito za umetnike v zvezi z UI-jem," je dejal in dodal, da je cilj zagotoviti pravno varnost prek "režima avtorskih pravic, ki ustvarjalcem zagotavlja pravi nadzor, preglednost in jim pomaga pri licenciranju njihove vsebine".
Dodal je, da si vlada želi slišati stališča glasbene industrije in bo odločitve sprejemala šele, ko bo prepričana, da zagotavljajo jasnost, nadzor in preglednost za umetnike in sektor, skupaj z ustreznim dostopom do podatkov za inovatorje UI-ja. Kmalu bodo sicer predstavili nadomestni predlog, ki daje možnost, da se umetniki odločijo, da dajo dovoljenje za uporabo svoje vsebine.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje