Plesalci morajo na odru pokazati, da uživajo. Foto: Osebni arhiv
Plesalci morajo na odru pokazati, da uživajo. Foto: Osebni arhiv
Hiphoperka s treningov vedno odide dobre volje. Foto: Osebni arhiv
Plesalcem preboj med tiste, ki plešejo za znane glasbenike, lahko uspe z veliko truda. Potrebna pa so tudi poznanstva. Foto: Osebni arhiv
Ples izboljša telesno in duševno pripravo posameznika, poleg tega pa tudi združuje in socializira. Foto: Osebni arhiv
Z nagradami. Foto: Osebni arhiv
Mladinska skupina. Foto: Osebni arhiv

"Brez mojih plesalcev, od otrok do mamic, treningov, druženja, nastopanja in vodenja plesne šole bi bila drug človek. Vse to je namreč del mene. To preprosto sem," je priznala 26-letna hiphoperka.

Kot koreografinja se je prvič preizkusila pred 13 leti, ko je bila v sedmem razredu osnovne šole, resneje pa se je treniranju tekmovalcev posvetila pred sedmimi leti. Pod njenim okriljem trenirata tudi Laura Višnar in Maša Štucin, ki dosegata odlične rezultate, tako na slovenskih kot mednarodnih tekmovanjih.

Večji uspehi na evropskih in svetovnih tekmovanjih:
4. mesto:
SP 2010 - Laura Višnar in Maša Štucin v kategoriji HH pari pionirji
1. mesto: Svetovni pokal 2011 - Laura Višnar in Maša Štucin v kategoriji HH pari pionirji
3. mesto: EP 2011 - Laura Višnar in Maša Štucin v kategoriji HH pari pionirji
3. mesto: SP 2011 - Laura Višnar in Maša Štucin v kategoriji HH pari pionirji

Špela je za dekleti pripravila koreografijo tudi za letošnje evropsko prvenstvo zveze IDO v Kopru. "Koreografijo smo sestavile skupaj, saj spodbujamo plesalce, da se čim bolj vključujejo v plesni razvoj," je povedala Mandelčeva in dodala, da bo na EP-ju skrbela še za dve plesni skupini: "Koreografiji za mladinsko malo hiphopersko skupino New generation in člansko hiphopersko malo skupino New era je sestavil Erik Bukovnik, moje delo pa je bilo treniranje teh skupin."

Delo koreografa pa ni le sestavljanje plesnih korakov, pravi Špela: „Poleg koreografiranja imamo trenerji tekmovalnih skupin pod svojim okriljem tudi izbiro in pripravo plesnih kostumov, izbiro in pripravo glasbe ter psihično pripravljenost plesalcev. Ker s svojimi varovanci preživimo kar nekaj časa, jih nehote tudi vzgajamo in poskušamo voditi skozi mladostniška leta.“

Več o plesalki, trenerki in koreografinji Špeli Mandelc pa lahko preberete v spodnjem intervjuju.


Kakšna je po vašem mnenju vloga koreografa?
Vloga plesnega koreografa zajema sestavljanje različnih koreografij. Določene koreografije so tako sestavljene na določeno pesem, medtem ko nekatere tekmovalne hiphoperske skupine plešejo koreografije na različno glasbo. Poleg koreografiranja imamo trenerji tekmovalnih skupin pod svojim okriljem tudi izbiro in pripravo plesnih kostumov, izbiro in pripravo glasbe ter psihično pripravljenost plesalcev. Ker s svojimi varovanci preživimo kar nekaj časa, jih nehote tudi vzgajamo in poskušamo voditi skozi mladostniška leta. Če povzamem, naša vloga zajema precej več funkcij kot le delo plesnega koreografa.

Kako je videti vaš proces ustvarjanja koreografije?
Proces ustvarjanja je lahko zelo različen. Velikokrat je odvisno od tega, za koga, katero zvrst in za kakšen namen sestavljaš koreografijo. Nekatere tekmovalne koreografije so namreč narejene izključno na določeno glasbo in temo, medtem ko druge ne. Največ idej se po navadi razvije in zgodi med poslušanjem glasbe, saj te glasba kar sama vodi do novih koreografij. Brez glasbe bi bil ples dokaj osamljen. Ker veliko časa preživim na poti, se mi je že zgodilo, da sem si koreografijo zamislila kar med potjo, pozneje pa sem jo v plesni dvorani razvila naprej. Velikokrat dobim ideje tudi med svojimi plesalci, ko nevede naredijo kakšen zanimiv gib ali korak in ga nato razvijem in nadgradim po svoje.

Kdaj napoči čas, ko se plesalec "upokoji" in se preizkusi kot koreograf ali učitelj plesa?
Da plesalec postane koreograf ali učitelj, ni treba, da se upokoji, velikokrat to deluje vzporedno. Poleg tega sem mnenja, da za dobrega koreografa ali trenerja ni treba biti sam izvrsten plesalec. Kot sem že omenila, delo trenerja zajema koreografiranje, izbiro kostumov, vodenje in pripravo plesalcev. Trener plesalcev tako si ali pa nisi. Vsi plesalci namreč niso rojeni koreografi ali trenerji. Trenerstva se ne da naučiti, pride spontano.

Kaj so pozitivne strani plesa?
S plesom vplivamo na motorične in gibalne sposobnosti posameznika, izboljša telesno in duševno pripravo posameznika. Poleg vsega tega nas ples združuje, socializira, z njim rastemo in se veselimo. Iz svoje izkušnje povem, da s treningov vedno odidem dobre volje. Kljub telesni utrujenosti me plesalci navdajo s pozitivno energijo.

Pa negativne strani plesa?
Negativne strani plesa lahko omenimo pri profesionalnih plesalcih, mislim pa predvsem na razne poškodbe, ki se pojavljajo v vseh športnih disciplinah.

Kaj vam ples pomeni?
Meni ples pomeni vse. Brez njega si namreč ne znam predstavljati vsakdana. Plešem že od 4. leta. V celem življenju, če odštejemo počitnice, ko treningov ni, sem brez plesa preživela le dva meseca. Brez svojih plesalcev, od otrok do mamic, treningov, druženja, nastopanja in vodenja plesne šole bi bila drug človek. Vse to je namreč del mene. To preprosto sem.

Plesni svet je zelo težek in pogosto negotov. Ali se pri nas lahko živi le od plesa?
Če bi se poglobila samo v ples in bi bila to moja služba, menim, da bi s tem lahko živela. Bistvo je predvsem v tem, da plesalci čutijo energijo in radost, ki jim jo daješ, ko nekaj delaš s srce. Če oni to začutijo, potem je to to. Poleg tega menim, da smo Slovenci plesni narod.

Kako spodbujate svoje varovance, kaj jim rečete tik pred nastopom?
Ko plesalci odidejo na oder, si želim le, da odplešejo, tako kot znajo, in da pri tem uživajo. Plešejo namreč zato, ker v tem uživajo, in mislim, da morajo to pokazati tudi na odru. Razne tehnične nepravilnosti se odpravijo že na predhodnih treningih.

Kako ocenjujete plesno stanje v Sloveniji?
Kljub že odličnemu plesnemu stanju v Sloveniji mislim, da se ta še dviguje. Slovenci smo dobri v vseh zvrsteh plesa (moderni tekmovalni plesi, street plesi, standardni in latinskoameriiški plesi ...), tako da ene same ni mogoče izpostaviti, saj bi s tem zapostavili druge.

Bi lahko izpostavili kakšnega posameznika/-ico, o kateri se bo v prihodnosti še veliko slišalo?
Če gledam svoje tekmovalce, potem sta to zagotovo Laura Višnar in Maša Štucin, ki v svojih zvrsteh dosegata odlične rezultate, tako na slovenskih kot mednarodnih tekmovanjih.

Kaj po navadi plesalcem predstavlja največjo željo, cilj – osvojitev lovorike svetovnega prvaka ali da pleše za uveljavljenega glasbenika?
Vse ob svojem času. Večina tekmovalcev si verjetno želi dobrega rezultata, saj s tem namenom tudi trenirajo. Se pa vedno in povsod najdejo posamezniki, ki izstopajo in bodo v prihodnosti verjetno imeli višje cilje kot večina.

Kako lahko sploh pride do zgoraj omenjenega sodelovanja?
Z veliko truda in želje, poleg tega pa poznanstev, ki ti to lahko omogočijo, saj ves današnji svet na tem principu tudi deluje.
Pija Svetec