Vodja letaliških storitev pri Fraport Slovenija Janez Krašnja je na tiskovni konferenci napovedal, da bodo večino letalskih linij, ki jih je upravljala Adria, nadomestili do konca sezone 2020. Že pred časom so namreč začeli pogovore z možnimi alternativnimi ponudniki, ki bi lahko ob morebitnem izpadu prometa zaradi propada Adrie uvedli nadomestne linije. Med prevozniki, s katerimi se na ljubljanskem letališču pogovarjajo, so tako dražji ponudniki iz združenja Star Alliance, ki do zdaj zaradi članstva Adrie niso poskušali vstopati na slovenski trg kot nizkocenovni ponudniki.
Od 29 letalskih linij na letališču jih je Adria imela 11, pet od teh pa je po besedah Krašnje zares pomembnih. Teh pet povezav v najpomembnejša evropska prometna in gospodarska središča bodo čim hitreje nadomestili.
Poslovni direktor Fraport Slovenija Zmago Skobir ob tem poudarja, da je zaradi trenutno še trajajoče poletne sezone s ponudniki težje govoriti o prihodnji. "Zato za nas ni največja neznanka, ali bodo prišli, temveč kdaj bodo prišli in našli razpoložljiva letala ter posadke," je optimističen Skobir, ki meni, da bodo omenjenih pet ključnih linij nadomestili že do novega leta.
Največja negotovost so po besedah odgovornih linije na Balkan, kamor je do zdaj letela Adria. Povezava z Skopjem naj ne bi bila vprašljiva, predvsem zaradi gospodarskega prometa na tej relaciji. Poleti v Tirano in Prištino pa so predvsem prehodni potniki uporabljali na poti na Zahod in bodo v prihodnosti odvisni od teh povezav.
Odgovorni v Fraportu so kljub propadu Adrie optimistični glede rasti prometa na ljubljanskem letališču. Po Skobirjevih napovedih bodo na letni ravni zaradi stečaja izgubili od 100.000 do 200.000 tisoč potniki, a kljub temu pričakuje pozitivno poslovno bilanco letališča.
Skobir je sicer izrazil obžalovanje zaradi propada podjetja, s katerim so vedno dobro sodelovali. Tudi plačilna disciplina Adrie se je poslabšala šele letos, zato so se v Fraportu že nekaj mesecev pripravljali na črn scenarij. Terjatve do Adrie so tudi do določene mere zavarovali, zato jih stečaj ne bo znatno finančno prizadel.
Kot pravi Krašnja je bilo zanimanja za nove linije v Ljubljano veliko, prva izmed novih letalskih linij pa bo začela delovati že novembra. Povezavo Ljubljane z Brusljem bo prevzel največji belgijski letalski prevoznik Brussels Airlines.
Brussels Airlines že uvedel novo linijo
Od 4. novembra dalje bo tako vsako popoldne, razen ob sobotah, na voljo nov polet na glavno bruseljsko letališče. Kot so zapisali v izjavi za javnost, bo linija omogočala povezave Brussels Airlines v Berlin,
København, Lizbono, London, Madrid, Oslo in Tel Aviv. Ljubljana po njihovem mnenju spada med najlepše in najbolj zelene prestolnice Evrope, ki obiskovalce očara s kulturno in kulinarično ponudbo, poleg tega je tudi odskočna deska za raziskovanje čudovite slovenske narave.
Brussels Airlines je pred desetletjem že letel v Slovenijo. Nove letalske vozovnice bodo na prodaj od srede.
Vrzel v ponudbi poletov
Nova linija bo nadomestila del izpada letalskih povezav, ki je posledica stečaja Adrie Airways. Ta je prepeljala približno polovico vseh potnikov ljubljanskega letališča.
Izpad močno skrbi slovenske turistične delavce, ki zadnja leta opažajo skokovito rast obiskovalcev. Mnogi izmed njih Slovenijo obiščejo prav z letalom, zato od vlade pričakujejo ureditev rednih letalskih povezav do Ljubljane.
Največ zanimanja tujih letalskih družb naj bi bilo še za linije v Frankfurt, München, Zürich in Dunaj. Med interesenti naj bi bili poleg Lufthanse tudi njeni hčerinski družbi ‒ Austrian Airlines in Swiss.
Družbe krepijo svoje povezave do Ljubljane
Del potnikov do Bruslja bo prevzel tudi madžarski nizkocenovni letalski prevoznik WizzAir, ki je v zimski sezoni 2019/2020 sicer ukinil letalsko povezavo iz Ljubljane v Bruselj, znova pa bo letel od 31. marca 2020.
Povezave krepijo tudi že prisotni prevozniki. Air France je število poletov povečal s šest na 13 tedensko, obenem pa se številu potnikov prilagaja z večjim letalom. Družba LOT Polish Airlines je število poletov povečala s sedem na osem tedensko, zadnje čase pa pogosto letijo tudi z večjim letalom Boeing B737.
Air Serbia je na svoj vozni red že poleti dodala Niš, na liniji Ljubljana‒Beograd pa se večjemu številu potnikov prilagajajo z uporabo airbusov A319 namesto letal znamke ATR. Montenegro Airlines je število poletov povečal s štiri na pet tedensko, ruski Aeroflot pa namesto s suhoji leti z airbusi A319. Družba Turkish Airlines medtem ohranja obseg, a bo po navedbah Fraporta po potrebi zagotovila večja letala.
Vlada bo v četrtek obravnavala možnost subvencioniranja nekaterih letalskih linij in ustanovitev novega letalskega prevoznika.
Pravice potnikov ob stečaju
Na tržnem inšpektoratu potrošnike opozarjajo na pravice, ki jih imajo ob odpovedi poleta. Če je potrošnik kupil vozovnico pri Adrii, bo terjatev oz. odškodnino lahko prijavil v stečajni postopek. Drugače pa velja za letalski prevoz, ki je del paketnega potovanja.
Potrošniki, ki so vozovnico kupili pri Adrii, polet pa je bil odpovedan, bodo terjatev lahko prijavili v treh mesecih po oklicu oz. začetku stečajnega postopka. Tržni inšpektorat pričakuje, da bo kranjsko okrožno sodišče, kamor je bil v ponedeljek vložen predlog za stečaj in ki mora o tem odločiti v treh dneh, stečaj oklicalo v sredo.
Inšpektorat medtem potrošnikom, ki imajo kupljena paketna potovanja pri turističnih agencijah, kjer so poleg letalskega prevoza vključena tudi nastanitev in morebitne druge storitve, svetuje, da se obrnejo neposredno na turistične agencije, s katerimi imajo sklenjene pogodbe.
"Pri teh pogodbah namreč ni nujno, da je agencija kupila let pri prevozniku Adria Airways, temveč pri kakšnem drugem letalskem prevozniku in bo potovanje tudi nemoteno izvedla. Tudi če je bil polet kupljen pri letalskem prevozniku Adria Airways, to še ne pomeni, da potovanje ne bo realizirano. Za izpolnitev take pogodbe odgovarja organizator potovanja, in sicer ne glede na to, ali vključene potovalne storitve izvaja sam ali jih izvaja drugo podjetje," so v sporočilu za javnost poudarili na inšpektoratu.
Turistične agencije bodo tako za izpolnitev pogodbe lahko iskale alternativne možnosti prek drugih letalskih prevoznikov. "Pri tem seveda lahko pride tudi do kakšnih zamud ali odloženih poletov, zato predlagamo potrošnikom, da so v takšnih primerih strpni," so navedli na inšpektoratu.
Ob tem so spomnili, da pravice potnikov ob zamudah, odpovedih poleta in zavrnitvi vkrcanja sicer ureja evropska uredba. Pristojni nacionalni izvršilni organ za pravice letalskih potnikov je Agencija za civilno letalstvo (CAA), zato inšpektorat potrošnikom predlaga, da se za informacije obrnejo neposredno na agencijo.
Težave za kongresni turizem
Največ preglavic odpoved poletov povzroča v kongresnem turizmu, kjer sezonsko največ transportnih zmogljivosti potrebujejo ravno spomladi. V potovalni agenciji Nomago so zaradi tega v dogovoru s ponudniki turističnih storitev že razširili in okrepili storitev InterCity, ki Ljubljano povezuje z večjimi letališči v okolici. Poleg tega načrtujejo povečanje čarterskih zmogljivosti za določene dogodke.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje