Taksisti se bojijo nelojalne konkurence. Foto: Guliver/Getty Images
Taksisti se bojijo nelojalne konkurence. Foto: Guliver/Getty Images
false
Junija so v Franciji zaradi Ubra stavkali taksisti, ki se jim je promet zmanjšal za 40 odstotkov. Dosegli so prepoved delovanja nizkocenovnih taksistov UberPOP. Foto: Reuters

taksijem, bo vstopilo na hrvaški in srbski trg, kar močno razburja taksiste, ki so voznike Ubra že primerjali z "divjimi" taksisti.

Ameriško podjetje Uber, ki je svojo pot začelo kot zagonsko podjetje v Kaliforniji, se je iz lokalnega ponudnika cenovno ugodnih prevozov spremenilo v svetovni fenomen, ki povzroča ogromno preglavic taksislužbam. Zdaj bo Uber, ki uporabnikom prek mobilne aplikacije omogoča, da med nepoklicnimi vozniki poiščejo najugodnejšega za želeno pot, prodrl tudi na hrvaški in srbski trg.

Izvršni direktor podjetja za vzhodno Evropo Anthony Le Roux je potrdil, da se bo nova storitev najprej pojavila v Zagrebu in v Beogradu. Odločitve, kdaj točno bo Uber na voljo na Hrvaškem in v Srbiji, še niso sprejeli, saj zdaj poteka prilagoditev poslovnega modela trgu. "Na vsakem trgu pričakujemo nasprotovanje, zaradi tega pazljivo proučujemo zakonodajo, preden vstopimo. Mislimo, da trgi v tej regiji ne predstavljajo večjega izziva," je povedal Le Roux.

Uber - nelojalna konkurenca
Uber, ki trenutno deluje že v 58 državah po svetu, namreč skoraj v vsaki naleti na zakonodajne ovire. Največji problem družbe je, da je voznik lahko praktično kdor koli, ki ima izpit za avto, čeprav nima zahtevane licence za opravljanje vožnje taksija. Uber trdi, da zelo podrobno preverjajo in redno spremljajo vse voznike, sodelujejo pa tudi z obstoječimi taksislužbami, čeprav jim večina taksislužb nasprotuje. Tudi hrvaški taksisti so večinoma dejali, da bo šlo za nelojalno konkurenco, prevoznike pa primerjali z "divjimi" taksisti, ki storitve opravljajo na "črno".

Delovanje Ubra bodo po napovedih hrvaškega pravnika Gorana Jarića omejili tudi na Hrvaškem, saj njihovo delovanje ni popolnoma skladno s hrvaškimi zakoni o cestnem prometu. Dodal je, da bo najbolj priljubljena in najcenejša med storitvami UberX na podlagi hrvaškega zakona lahko le posebno obliko javnega prevoza, za katero so potrebni posebni predpisi lokalne samouprave.

Če pa bo Uber zadostil vsem predpisom na Hrvaškem, verjetno ne bo več najcenejši, saj bo imel podobne stroške kot drugi taksisti. Jarić je dejal, da bo morala cena prevoza pokriti davek, gorivo, amortizacijo, zavarovanje in prispevke. Kot je še pojasnil, bodo verjetno tudi Uberjeve storitve, kot so Taxi, Black Car, SUV ali druge, morale imeti tudi dovoljenja za navaden prevoz s taksijem ter obenem izdajati račune, ne glede na to, da se plačevanje opravlja preko aplikacije.

Nekatere storitve Ubra ponekod že prepovedali
Sodišča v Nemčiji, Franciji, Italiji, Belgiji in nekaterih drugih državah članicah EU-ja so že prepovedala nekatere izmed Uberjevih storitev, kot je, denimo, najcenejša Uberpop, v kateri storitve opravljajo vozniki, ki nimajo profesionalnih dovoljenj za javni prevoz. Sedeža EU-ja je medtem napovedal, da bodo kmalu določili, ali je Uber taksislužba ali digitalni servis za povezovanje voznikov in potnikov v prevozu.

Le Roux je pojasnil, da Uber ni prevoznik, saj v lastni nima svojih vozil, ljudje, ki opravljajo prevoze, pa niso zaposleni. "Naši sodelavci povprečno zaslužijo več kot konkurenca, zato je Uber boljši," je poudaril Le Roux.

Sicer pa Uber že išče sodelavce, pred kratkim je objavil razpis za oglaševalskega strokovnjaka v Zagrebu, med poletjem pa so objavili tudi več razpisov za druge vodilne menedžerske posle v Zagrebu in Beogradu. Uber načrtuje tudi širitev v druga večja mesta v regiji, posebej naj bi jih zanimala turistična mesta na hrvaški obali.