Če bi potrošnik vrednotnico zavrnil, bi mu organizator potovanja moral v letu dni po razglasitvi prenehanja epidemije povrniti vsa plačila. Foto: Reuters
Če bi potrošnik vrednotnico zavrnil, bi mu organizator potovanja moral v letu dni po razglasitvi prenehanja epidemije povrniti vsa plačila. Foto: Reuters

Posledice epidemije novega koronavirusa niso prizadele samo turističnih agencij, ampak jih čutijo tudi potrošniki. Na ravni EU-ja naj bi bilo zaradi pandemije prizadeto vsako drugo gospodinjstvo. Vlada v protikoronski zakonodaji za pomoč turističnim podjetjem predlaga uvajanje vrednotnic, ki jih lahko organizatorji potovanj izdajo potrošniku, namesto da bi mu vrnili že vplačani znesek. Unovčiti bi jih bilo mogoče v 24 mesecih od izdaje, če potrošnik tega ne bi storil, pa bi lahko od organizatorja potovanja zahteval vračilo zneska v denarju. Če bi potrošnik vrednotnico zavrnil, bi mu organizator potovanja moral v letu dni po razglasitvi prenehanja epidemije povrniti vsa plačila.

"Nesprejemljivo je, da bi se finančna kriza turističnih agencij reševala na plečih potrošnikov, ki so s krizo že finančno prizadeti," so poudarili v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), kjer so se s svojimi predlogi za rešitev problematike odpovedi potovanj najprej obrnili na ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo (MGRT), zdaj pa, zaradi neodzivnosti, še na poslance.

Med drugim so v zvezi opozorili, da za določene skupine potrošnikov vrednotnice sploh niso rešitev. Na eni strani je tu rizična skupina potnikov, denimo starejši oziroma ljudje s kroničnimi obolenji, ki zaradi nevarnosti ponovitve epidemije v naslednjih letih ne bodo potovali. Druga skupina pa so učenci, dijaki in študentje, ki so vplačali ekskurzije, dijaška potovanja, maturantske ali absolventske izlete in zanje prestavitev potovanja ni aktualna.

V turizmu je ključna vrednota zaupanje in številni se odločajo za potovanja z agencijo, ker zaupajo, do bo ta poskrbela zanje.
V turizmu je ključna vrednota zaupanje in številni se odločajo za potovanja z agencijo, ker zaupajo, do bo ta poskrbela zanje. "Komu bodo prodajale slovenske turistične agencije, če bodo izgubile zaupanje potrošnikov," se sprašujejo v ZPS-ju. Foto: Reuters

Turističnim agencijam ugodna bančna posojila

V ZPS-ju so predlagali preoblikovanje vladnih rešitev. Določili bi, denimo, da v primeru, če potrošnik v dveh letih ne unovči vrednotnice v celoti ali delno, prejme vrnjen znesek z obrestmi po letni obrestni meri dveh odstotkov. "Zahteva, da potrošniki brezobrestno kreditirajo ponudnike storitev, ni sprejemljiva, še zlasti če primerjamo pogoje v primeru moratorija za plačilo posojil, kjer zakonodajalec ni sprejel odloga obresti, ampak bankam zagotovil, da bodo obračunale vse zapadle obresti," so zapisali v zvezi.

Zavzemajo se tudi za možnost, da bi bilo vrednotnico mogoče uporabiti delno oziroma za več potovanj, kar bi povečalo njeno uporabnost in sprejemljivost. Zahtevajo, da za vrednotnice jamči država, turistična agencija pa bi morala v primeru, da potrošnik zavrne vrednotnico, denar vrniti v 14 dneh od uveljavitve zakona, ta bo agencijam namreč omogočil, da pridobijo ugodna bančna posojila in si zagotovijo pogoje za nadaljnje poslovanje.

"S predlaganimi spremembami želimo, da bo zakon pomagal turističnim agencijam, a ne na način, da bi hkrati škodoval potrošnikom, jim odvzel zakonite pravice in posledično porušil prepotrebno zaupanje potrošnikov v turistično dejavnost in turistične agencije," še dodajajo na zvezi.