, Green Day in trenutno izjemno vroči Kings of Leon so bili na mizi, za Pussycat Dolls je bil datum v Ljubljani celo že določen, pogajanja z Guns n' Roses pa so bila na zadnji stopnji.
A na koncu se je zgodilo to, kar se vedno zgodi pri potencialnih koncertih v Sloveniji – a) ni denarja in b) ni ustrezne dvorane, razlaga dan pred koncertom Killersov Mladen Patajac iz Simple Events, eden od samo še treh koncertnih organizatorjev, ki vztrajajo pri nas.
Začnimo pri dvorani – Hala Tivoli je dotrajana in kot taka popolnoma neprimerna za kakšne resne koncerte. Stadiona (še?) nimamo. Glasbeni organizatorji vse upe zdaj polagajo na obljubljeni športni park Stožice. A tudi z njim ni rečeno, da bo problem rešen. Zatakne se namreč pri denarju oz. pomanjkanju le-tega. "Nesodelovanje oz. nezainteresiranost sponzorjev je poglavitni razlog za mizerno koncertno sceno v Sloveniji in upam si trditi, da je ta problem edinstven v Sloveniji," razlaga Patajac.
Sponzorjev festivalska publika ne zanima?!
In jutrišnji t. i. brandiran Mobitelov koncert Killersov na Stožicah razkriva ves absurd te težave – projekt naj bi našega največjega mobilnega operaterja stal okoli pol milijona evrov, taisti Mobitel pa vztrajno zavrača organizatorje koncertov, ko ga prosijo za sponzoriranje. "Če bi ta sredstva razdelil med slovenske promoterje, ki še vztrajamo in poskušamo delati s tujimi zvezdniki po 100,000 EUR, bi sponzor imel zares veliko reklamo in v Sloveniji bi skozi celo leto imeli veliko veliko več koncertov," meni Patajac.
A interesa ni – češ da koncertna publika ni njihova ciljna publika, pravijo. Tako za Britney kot za Pussycat Dolls sploh ni bilo odgovorov na sponzorsko povpraševanje. Menedžment teh glasbenikov nato čaka na finančno konstrukcijo, ta pa brez sponzorjev kljub morebitnim obetom dobre prodaje kart preprosto ne obstaja. Patajac malce resignirano: "Kar sicer, odkrito povedano, meni (več) ne predstavlja problem - vsakokrat, ko se začnem pogajati in dogovarjati za kakega izvajalca in ko se oddajajo ponudbe, moje države nimam v mislim, ne razmišljam o tem, da bi LJ dal v ponudbo. Se pač zavedam realnosti!"
Krivi tudi mediji
Realnost pa je tudi, da je nekdaj glasbeno progresivna, alternativna (rockerska, če hočete) Slovenija v zadnjih letih popolnoma podlegla komercializaciji in najbolj širokemu okusu, zato imajo koncertni organizatorji še dodatno težavo, ko si želijo promocije koncerta. Mediji z radiem na čelu se namreč trmasto držijo forsiranja glasbenikov, ki ustrezajo "raji", izumrli so celo glasbeni uredniki, tako nujni za obstoj kakovostne glasbe na radiih.
Patajac tako opaža, da po vseh evropskih državah, vključno z balkanskimi, mediji samoiniciativno reklamirajo koncerte, medtem ko je samo v Sloveniji pa treba malodane prositi medije za napovedi. Kdo tu nosi največji delež krivde, kaj bi spremenil novi stadion in ali je sploh kaj upanja za Slovenijo, v spodnjem intervjuju.
Pravite, da je glavni vzrok za mizerno stanje koncertov velikih izvajalcev pri nas nezainteresiranost sponzorjev. Je to prav posebnost Slovenije ali na podobne težave naletite še v kateri drugi državi?
Sicer je več faktorjev, ki so povezani med seboj, je pa popolna nezainteresiranost in nesodelovanje sponzorjev med večjimi vzroki. Zagotovo pa je to unikum le v Sloveniji. Le malo je treba pobrskati po internetu, in se hitro ugotovi, da so vsaj v 90 odstotkih koncerti in festivali po Evropi pod sponzorstvom multinacionalk ali pa tamkajšnjih vodilnih podjetij. Prednjačijo mobilni in telekomunikacijski operaterji, pivovarne ter industrija pijač, banke, zavarovalnice, velike avtohiše.
Pogajali ste se z Britney, Pussycat Dolls, Kings of Leon ... Verjamem, da Kingsi pri nas (še) ne bi mogli napolniti stadiona, morda celo Tivolija ne, ampak težko verjamem, da podjetja ne bi bila zainteresirana za tako veliko ime, kot je denimo Britney, ki bi jo šli mnogi gledat že zgolj iz firbca ...
Zgrešeno je postaviti sponzorstvo le v kontekst, 'koliko ljudi bi šlo nekoga gledat'. Brez dvoma je tudi to merilo, toda glavni smoter sodelovanja neke blagovne znamke ali podjetja pri koncertni dejavnosti je, da se sponzor reklamira in oglašuje poleg velikih zvezdnikov in skupaj z imenom izvajalca podjetje doseže večji učinek na trgu. Pred leti smo se neizmerno zabavali, ko smo večinoma vsi organizatorji koncertov pri nas, ki delamo le s tujimi glasbeniki, prejemali odgovor enega izmed naših mobilnih operaterjev ''obiskovalci koncerta niso naša ciljna publi ka''. Narobe svet! To je povsem enako, kot če bi neki pivovar v Nemčiji dejal, da jih ne zanima biti prisoten na Rock am Park, ker ti ljudje niso njihova ciljna publika!
Bi novi stadion res rešil zadeve? Če sponzorjev ne zanima financiranje nasploh ...
Stadion in dvorana, moderna arena, ki sledi najnovejšim standardom, tako za šport kot tudi za koncerte ter prireditve drugih zvrsti. Brez tega koncertne scene v klasičnem smislu, kot je trenutno v Evropi, pri nas ne bo. Konec vsega. Manjši koncerti sicer še bodo, klubski in v Križankah, vse drugo pa bo zaobšlo Slovenijo. Odstranjeni bomo iz t. i. ''tour route mapa'' – Slovenijo bodo velika imena le prepotovala. Hala Tivoli je dala svoje. Dvorana je postala enostavno neprimerna. Iz tehničnega pogleda, pa tudi zaradi udobja obiskovalcev, glasbenikov in osebja, ki ga spremlja na turneji. Se pa malo bojim, da se bo pri dvorani spregledalo v današnjih časih pomemben element, ustrezna strešna konstrukcija, ki omogoča obešanje opreme – t. i. fly.
Kar pa zadeva sponzorje, moram se vrniti na trenutno 'in' zadevo, projekt, ki ga močno podpira, forsira in financira naš največji mobilni operater - The Killers; omenja se znesek kakih pol milijona evrov za cel projekt. Super, na prvo žogo! Nisem pa edini, ki zagovarja stališče, da bi sam Mobitel in predvsem koncertna scena pri nas, s pametnejšo in bolj smotrno uporabo ter delitvijo teh sredstev imela neprimerno večji učinek. Da se hipotetično taka sredstva razdelijo med 3 ali 5 slovenske promoterje, ki še vztrajamo ter poskušamo delati s tujimi zvezdniki, po 100.000 EUR, bi sponzor imel skozi celo leto zares veliko reklamo, Slovenija pa veliko več koncertov, od velikih imen (iz. t. i. A List acts) pa do manjših. Zavedam se, da je to iluzija, toda upanje umira zadnje! Tako da povezava med novim stadionom/dvorano in sponzorji ima neke skupne točke. In zares se utegne zgoditi, da bo morda celo novi Športni Park Stožice sameval, v kontekstu tistega, kar bi objektivno lahko dal slovenski koncertni sceni in publiki. Ampak, p očakajmo in dejmo se presenetiti.
Poleg omenjenega, kje sploh vidite rešitev? Navsezadnje so velika imena nekoč že prihajala v Slovenijo (Bob Dylan, Nirvana, Metallica, Lou Reed ...)
Žal pri nas, v finančnih institucijah, naša dejavnost ni prepoznana kot gospodarska dejavnost. Drži tudi, da za kaj takega doslej pri nas ni bilo tradicije (skozi neko obdobje večje število koncertov). Torej se zdi, kot da smo v začaranem krogu. Prav vsi slovenski organizatorji imajo zelo težek dostop do virov financiranja koncertov oziroma plačevanja izvajalcev. Še zelo daleč smo, kot je ponekod v tujini, ko zadostuje, da se organizator ''pojavi'' v banki le s pogodbo z nekim velikim imenom in banka sama prepozna posel (da bo na koncertu zagotovo vsaj 7.000, 12.000 ljudi) ter mu asistira pri zaključevanju finančne konstrukcije. Vem tudi za primere, ko se je naredil neke vrste 'sponzorsko-interesni pool', v katerem so sodelovali tako podjetja kot finančne instuitucije skupaj z mestom (regijo) s ciljem in jasno izraženim interesom, da se začnejo dogajati kakovostni koncerti kot obogatitev že obstoječe ponudbe ali pa kot nadgradnja.
Kakšne so možnosti, da bi Slovenija v bližnji prihodnosti dobila kak rock festival, kot jih imajo prav vse okoliške države (Nova Rock v Avstriji, Heineken v Italiji, Sziget na Madžarskem, VipIn na Hrvaškem)?
Mislim, da je to utopija. Iz prej omenjenih razlogov, drugi pa je teoretičen, namreč mnogi so mišljenja, da pri nas ni dovolj kritične mase, da bi presegli 12.000-15.000 obiskovalcev. Sam sicer ne mislim povsem tako, drži pa, da moram pri nas operirati z dvema milijonoma ljudi, od tega je morda 20.000 potencialnih kupcev kart. A za festival vseeno veljajo neki drugi standardi, in sam se nagibam, da je sicer mogoče pri nas imeti tudi okoli 40.000 ljudi na nekem koncertu oz. eventu, če ne morebiti tudi kaj več. Iz držav neposredno okoli Slovenije, pa tudi iz radija 500+ kilometrov in navsezadnje iz zahodne Evrope in Velike Britanije.
A ključno je poleg programsko močnega festivala, z zares vsaj dvema velikima imenoma, zelo huda in široko zastavljena promocija in vse to je spet povezano s sponzorji, financami. No, to kljub vsemu in z nekaj izjemami (denimo Metallica) niso enormne vsote, da bi se komu zvrtelo v glavi; mnogokrat namreč sama taka imena ''potegnejo'' prodajo že mesece pred dogodkom in je nato dosti lažje izpeljati veliko oglaševalsko kampanjo, tudi po celi Evropi. 2-3 leti sem poskušal postaviti festival. Nekaj zelo dobrih, primernih lokacij je na voljo, med drugimi Športno letališče Levec pri Celju, a nekje 2007 se je ta zamisel povsem opustila. Najhuje je, da se na neki stopnji, lokalni ali državni, gospodarski ali politični zamisel zelo podpira, ko pa je treba preiti h konkretnim potezam, od vseh teh obljub ni nič. In agenti skupin tega ne razumejo, pravzaprav jih sploh ne zanima. Zakaj bi jih, iz Evrope imajo toliko ponudb, da se zaradi Slovenije zares sploh ne sekirajo in o njej razmišljajo.
So imeli izvajalci, s katerimi ste se pogajali, kakšne izrecne zadržke proti koncertiranju v Sloveniji? So slišali kakšno "slabo reklamo" od drugih kolegov?
Ne. Proti Sloveniji sploh ne. Nepisano pravilo, resna šala je, da ''če plačaš bend, igra tudi v tvoji dnevni sobi'' (mi v žargonu rečemo na stranišču)! Obenem 100-odstotno drži, da Slovenci, kar se tiče organizacije, sposobnosti pripraviti koncert, znanja in predanosti pri delu ,niti malo ne zaostajamo za drugimi državami v Evropi. Na ravni Angležev pa še nismo. V 15 letih sem res veliko naših ljudi imel priložnost plasirati na mnoge koncerte zunaj Slovenije in doslej niti enkrat ni bilo najmanjše pripombe na račun dela in sploh obnašanja osebja. Na koncertu Bon Jovija na Dunaju 2001 je direktor Produkcije dejal, da take ekipe (86 ljudi za demontažo zvoka, luči ter konstrukcije), kot je bila naša, ni imel na celi turneji v Evropi. Edino negativnost, ki sem jo doživel v kontekstu Slovenije, je, da mi je agent pred 3 leti naravnost dejal ''ne moremo delati v hali Tivoli, ni teorije, da delamo ta m, ker je neprimerna''. In prav te dneve tuhtam, ali temu agentu spet pošljem ponudbo za Ljubljano, za isto skupino. A že vem, da mi bo povsem enako odgovoril; če je bilo pred tremi leti osnova ''we fly'', je po treh letih vsa ta tehnika in tehnologija še toliko bolj šla naprej. In v Tivoliju je nemogoče obešati opremo. In spet bo en dober bend zaobšel Ljubljano, Slovenijo. Se mi kar dozdeva, da pa bo v Zagrebu in v Beogradu. Green Day zadeva. Za drugo leto pa že vemo, kdo vse bo koncertiral v Evropi. In skorajda že molimo, da zares župan Janković zgradi, kar je namenjen v Ljubljani.
Kakšen okus imajo Slovenci za glasbo - vemo, da tu svoje koncerte razprodajo, denimo Rebelde. Smo res narod slabega okusa, ki niti ne bi znali ceniti, če bi vam uspelo pripeljati, denimo, kakšne Kings of Leon?
Rebelde res niso merilo, kajti to je proizvod televizije, instant izdelek. Obenem pa je populacija, ki je odšla na ta fenomen, povsem neprimerljiva za kakršne koli analize in zaključke. Večina tiste populacije bo koncertno dejavna šele čez 2-3 leta in do tedaj je vprašanje, kako se bo ta publika glasbeno razvila, izobrazila. Bolj relevanten vzorec je t. i. turbo folk scena/populacija. Tu se kaže osnovna glasbena izobrazba, in ključno vprašanje je, koliko te publike, ki gre na take koncerte, nato kupi vstopnico tudi za urbano, pop-rock glasbo. Se pa res bojim, da močno izgubljamo glasbeno identiteto, ki smo jo imeli v nekdanji državi, ko smo Slovenci veljali za avantgardo, rokerje (in kar je podzvrsti). Tu pa ste v veliki večini krivi mediji s prevladujočo vlogo radijskih postaj, sledijo pa jim tiskani mediji. Si lahko predstavljate, da je danes na svetu morda nekaj milijonov pesmi od na tisoče izvajalcev, na naših radijskih postajah pa se vrtijo eni in isti komadi? Neverjetno! In nato teoretično, neki ali taisti urednik ali novinar/voditelj zaprosi za akreditacijo za kak koncert, češ, saj smo vrteli tega izvajalca.
Primer: lani je v Ljubljani koncertiral Iggy Pop s Stoogesi. Skorajda prositi je bilo treba nekatere postaje (medije), da podprejo koncert, da ga napovejo … Zanimivo in dovolj zgovorno samo po sebi, veliko več se je Iggyja omenjalo in pisalo o njem ter predvajalo njegove pesmi, ko je koncert že zdavnaj minil zaradi smrti Rona Ashetona – torej kaže, da je medijem primarna negativna/žalostna novica! In zanimivo, v zadnjem obdobju zelo pogosto slišim Candy ali pa The Passenger! Pred samim k oncertom skorajda nič. K nam prihajajo Lenny (medtem je koncert že odpovedal, op. a.), Sinead O'Connor, Simply Red, David Byrne. Se je zasledilo povečano predvajanje njihovih pesmi? Kdaj se kdo spomni, da je nazadnje slišal American Women, Nothing Compares To U ali Something Got Me Started, da Talking Heads niti ne omenjam. In najpomembneje, ti moderatorji na žalost ne znajo nič povedati o tem izvajalcu, o tej pesmi, kaj pomeni in kak vpliv je imel v popularni rock-pop muziki! In potem se čudimo in sprašujemo, ali smo Slovenci narod s slabim glasbenim okusom!
Kaj napovedujete tako reklamiranemu koncertu Killersov? Večino kart je Mobitel podelil, večina ljudi pozna le Human, precej jih je tudi v samem Mobitelovem dokumentarnem filmčku o pripravah na koncert priznalo, da gredo na koncert le zato, "ker bo pijanka" in "ker so dobili zastonj karte".
Prav zaradi takih oznak je pristop Mobitela h koncertu zgrešen. Torej, ali naj bo zastonj ali pa naj je redni, komercialni koncert. Zastonj za vse ljudi v Sloveniji in tujini, brez kakršnih koli omejevanj za vstopnice. Zanimivo bo videti, koliko ljudi bo dejansko prišlo na koncert iz vse te množice razdeljenih vstopnic. Nekdo, ki kupi vstopnico, se bo potrudil, da res tudi pride na koncert. Iz samega Mobitela sem tudi že slišal, da si nekateri želijo lepega vremena, da ne bi slučajno nato bilo slabo vreme izgovor zaradi manjšega obiska. Killersi so sicer zanimiva skupina, trenutno med boljšimi, a so še kar daleč od velikih in pomembnih bendov. Mislim, da če bi bili v Sloveniji kot običajen, komercialen koncert, da bi napolnili Križanke, morebiti imajo kapaciteto za velik Tivoli. Z redno, običajno ceno vstopnic med 35 in 40, tja do 50 evrov.
Kakšne posledice konkretno ima tak brandiran koncert za vas kot organizatorje koncertov?
Upam, da ne slabih. V osnovi ''corporate events'' ali ''branded shows'' niso nič napačnega. Na urejenih tržiščih. Pri nas, ki smo daleč od tega, pa je druga pesem. Prvo vprašanje, ki se mi je porajalo, je bilo, kako naj sam, ali pa Igor Vidmar, ali pa Tomaž Purkart gremo na ta isti trg z našimi koncerti in '' zahtevamo'' od tega istega občinstva 40, 50 evrov za karto, ko pa jih nekdo deli okoli ali pa jih prodaja po 21 evrov?! A vseeno je pozitivno, da se nekaj takega zgodi. Morda bo zares ta projekt kaj malega premaknil pri podjetjih glede sponzoriranja koncertov, na splošno pa, tak tip koncerta nekih slabih posledic na trgu, kot je trenutno naše, ne more bistveno pustiti. Je pa vseeno anomalija, da koncerta ne dela organizator koncertov. V Sloveniji smo žal ostali le še trije, in upam, da Vidmar namerava organizirati še kak koncert. V primerjavi s Killersi me veliko bolj ''skrbi'' razplet in posledice Madonne. Ker so povsem druge igre v ozadju, drugi interesi, in iz tega koncerta ter ''modus operandi'', katerega določeni ljudje izvajajo, utegne Slovenija potegniti zares kratko. Vem in brez dvoma trdim, da pravim organizatorjem s tem, ko so se odločili za Madonno v Ljubljani, Slovenija kot taka in njeno tržišče sploh ni v interesu. A to je predolga zgodba, na katere delni razplet je potrebno počakati do konca julija.
Koga bi si, denimo, vi želeli videti v Sloveniji na koncertu?
Najbolj si želim videti v Sloveniji novi stadion in areno. Aja, to nista benda! Mnoge bi si želel. Želim si, da Ljubljana (Slovenija) spet pride na redni seznam postaj turnej. In čeprav sem rokersko usmerjen, me ne bi prav nič motilo, če bi tudi Kylie ali Christina Aguilera prišli k nam, kot tudi ne na primer AC/DC, Aerosmith, Metallica, največja želja pa mi je videti v Ljubljani na odru Erica Claptona. To bi bilo za prste polizat!
Kaja Sajovic
kaja.sajovic@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje