Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Vlada je v petek sprejela poročilo o stanju varstva pacientovih pravic za leto 2021. Po podatkih iz poročila je bilo lani obravnavanih 1514 vprašanj oz. zadev pacientov več kot v letu pred tem. Leto, v katerem se je na zastopnike pacientov obrnilo največ pacientov, ostaja leto 2018, ko se je število povzpelo na 10.725.

Lani je bilo hkrati izvedenih 1470 neformalnih posredovanj pri izvajalcih in 221 prvih obravnav kršitev pacientovih pravic, so v sporočilu za javnost pojasnili na ministrstvu za zdravje. Delež obravnav prijav kršitve pravice do primerne, kakovostne in varne zdravstvene oskrbe je bil 26,74 odstotka, pravice do spoštovanja pacientovega časa pa 17,18 odstotka. Najredkeje pa sta bili kršeni pravica do drugega mnenja in pravica do preprečevanja in lajšanja trpljenja, kažejo podatki iz poročila.

Glede na opravljene ure je po navedbah ministrstva posamezni zastopnik na teden opravil v povprečju 22,4 ure, za eno zadevo pa porabil v povprečju 1,33 ure. V letu 2021 zastopniki zaradi epidemije posamezen del leta niso uradovali v pisarnah, temveč so delovali od doma, po telefonu ali prek e-povezave, so poudarili na ministrstvu.

Ob pozitivnih premikih tudi številne pomanjkljivosti

V poročilo so kot pozitivna opažanja med drugim navedli dejavnosti za razbremenitev zdravnikov na primarni ravni, izboljšanje postopkov sprejema v domovih za starejše, dobro delovanje patronažne službe in korektno sodelovanje z instituti za pritožbe pri izvajalcih.

Med področji z največ pomanjkljivostmi pa so poudarili družinsko medicino, čakalne dobe, dolgotrajno oskrbo obolelih starejših, zobozdravstvo, dostopnost do ortodontov in zobne protetike, oskrbo starejših zapornikov, omejevanje obiskov in poslovitve svojcev od hudo bolnih in umirajočih ter porast stroškov prevoza pokojnikov. K omenjenim prištevajo še odnos in komunikacijo.

Ministrstvo ocenjuje, da je bilo na področju varstva pravic pacientov sicer narejenega veliko, da pa je treba storiti korak naprej pri upoštevanju ugotovitev zastopnikov in komisije, izvedenih nadzorov in ocen pacientov za uvajanje potrebnih izboljšav.

Po državi 13 zastopnikov pacientovih pravic

Delovna skupina za pripravo pravilnika o načinu določitve pacientovega zdravstvenega pooblaščenca in pisnih izjavah volje bo po navedbah ministrstva delo nadaljevala. Prav tako bodo aktivirali izobraževalne aktivnosti za podporo zastopnikom pacientovih pravic ter sprejeli poslovnik za delovanje komisije za varstvo pacientovih pravic.

Ministrstvo za zdravje na podlagi zakona o pacientovih pravicah vsako leto pripravi državno poročilo o stanju varstva pacientovih pravic za posamezno leto. Državno poročilo za leto 2021 vsebuje povzetek poročil vseh zastopnikov pacientovih pravic o njihovem delu v tem letu in povzetek dela komisije za varstvo pacientovih pravic.

Zastopnikov pacientovih pravic je trenutno 13, na voljo so v Ljubljani, Mariboru, Celju, Kranju, Kopru, Murski Soboti, Novi Gorici, Novem mestu in Ravnah na Koroškem.