TV Slovenija je poročala, da so bili policisti zjutraj pred osnovno šolo Trbovlje in podružnično šolo Alojza Hohkrauta, saj je šola prejela grozilno elektronsko sporočilo, ki je verjetno posledica tragičnega dogodka na šoli v Beogradu.
Podrobnosti sporočila ravnateljica Osnovne šole Trbovlje Petra Čede ne želi razkriti, je pa o prejemu sporočila takoj obvestila policijo, ministrstvo za notranje zadeve, ministrstvo za šolstvo in inšpektorat za šolstvo skupaj s policijsko postajo. Kdo je poslal sporno sporočilo, za zdaj ni znano.
Ravnateljica je za Radio Slovenija povedala, da bodo varnostne ukrepe izvajali ves čas do konca šolskega leta. "Kaj pa bo storila policija, kako dolgo bomo imeli pred šolo policijo, pa težko odgovorim," je dejala.
"Mogoče so se nekateri starši odločili, da bodo otroka obdržali doma. Vendar pa sem preverila odsotnost otrok in lahko rečem, da je danes približno deset odstotkov otrok odsotnih," je dodala.
Kot je poročal STA, se v trboveljski šoli ne more priti brez predhodne napovedi, vrata šol pa so zaklenjena. Pozorneje pa so začeli opravljati dežurstva, zlasti med odmorom in poukom.
Obveščene vse pristojne institucije
V četrtek popoldne je ravnateljica staršem sporočila, da so prejeli neprimerno sporočilo kot sicer nekajkrat doslej in da je obvestila vse ustrezne institucije, ki bodo poskrbele za varnost.
"Na obvestilo smo se nemudoma odzvali in v sodelovanju s šolo izvedli prve nujne ukrepe za zagotavljanje varnosti življenja in zdravja ljudi ter varnosti premoženja, ki jih bomo izvajali, dokler bo to potrebno. Hkrati so policisti zavarovali dokaze in še zbirajo obvestila zaradi suma kaznivega dejanja," so navedli na Policijski upravi Ljubljana.
O vseh ugotovitvah bodo obvestili tudi pristojno državno tožilstvo.
Večja navzočnost policije v okolici šol
Predstavniki ministrstva za vzgojo in izobraževanje so se ob tragičnih dogodkih v Srbiji s policisti danes dogovorili, da bo v okolici slovenskih šol začasno povečana navzočnost policije. Policisti so pripravljeni na sodelovanje z vodstvi šol, da bi se skupaj dogovarjali o možnostih zgodnjega odkrivanja tveganja za morebitne pojave nasilja.
Z ministrstva so sporočili, da je odgovornost vseh, ki so vpeti v izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa, da spoštujejo predpisane protokole obravnave nasilja v šolah, ob tem pa pristope glede na dogajanje ves čas izboljšujejo.
"Moralna dolžnost vseh tistih, ki vzgajajo in izobražujejo otroke, tako doma kot v šoli, pa je, da poskrbijo za varno, urejeno, zdravo in spodbudno okolje, v katerem bodo imeli otroci in mladostniki kar največ možnosti za zdrav in vsestranski osebni razvoj," so zapisali v sporočilu za javnost.
Ključni sta zgodnje odkrivanje in preprečevanje nasilja
"Naša dolžnost je, da v slovenskih v šolah postanemo še pozornejši na vse oblike pojavov, ki bi pri učencih ali dijakih utegnili nakazovati težave, ki bi jih sčasoma lahko občutili kot nepremostljive in bi jih morebiti lahko pahnile tudi v usodna dejanja," menijo na ministrstvu.
Dodali so, da zato sodelujejo z vsemi pristojnimi institucijami, ki delujejo na polju zgodnjega odkrivanja in preprečevanja nasilja, tako v šolskem prostoru kot zunaj njega.
Ministrstvo je danes ravnateljem osnovnih in srednjih šol poslalo okrožnico s prošnjo, da se "poslušamo, sprejemamo in konstruktivno pristopamo k reševanju vprašanj in stisk vseh, vključenih v šolski prostor".
V sporočilu za javnosti so zapisali še, da je njihov skupni cilj vsem učencem, dijakom, staršem in zaposlenim v vzgojno-izobraževalnih zavodih zagotavljati občutek varnosti, ki je osnovni pogoj za normalno delujoče šolsko okolje.
Strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju so se sicer dolžni odzvati na vse oblike nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih in v primerih nasilja nad otroki v družini, pri tem pa so jim v pomoč različni sprejeti protokoli, pravilniki in smernice, je objavljeno na spletni strani ministrstva za vzgojo in izobraževanje. Za strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju ministrstvo izvaja tudi izobraževanja.
Nasilje v šolah je mogoče pomembno zmanjšati z ustvarjanjem varnega in spodbudnega učnega okolja, torej z vzpostavljanjem dobrega počutja in ozračja v vzgojno-izobraževalnih zavodih. To pomeni polno vključenost otrok v vzgojno-izobraževalni proces in v dejavnosti, ki jih otroci oziroma učenci doživljajo kot smiselne in se v njih počutijo varne, sprejete in vključene, je objavljeno na spletni strani ministrstva.
Ob tem so svojcem žrtev tragičnih dogodkov v Srbiji izrekli sožalje.
Pečan: Primarna družina je ključ
Ob tragediji v Beogradu so se tudi v Sloveniji pojavili pozivi k razmislekom o šolskem sistemu, ki bi bil pozornejši na otroke. Predsednik Združenja ravnateljic in ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva Slovenije Gregor Pečan pravi, da so njihove možnosti omejene. Otrok vzorce vedenja pridobi v družini, je opozoril.
Pečan meni, da je iluzorno pričakovati stoodstotno pripravljenost šol na dogodke, ko je bil sredni strelski napad učenca na beograjski šoli. "Nikjer na svetu šole niso pripravljene na kar koli takšnega, ker tudi ne morejo biti," je zatrdil.
Šole se po njegovih navedbah lahko hermetično zaprejo, imajo varnostnike in kamere, a še vedno ne bodo popolnoma varne, kar po njegovih besedah kaže tudi beograjski primer, kjer je bil med žrtvami tudi varnostnik. "S praktičnimi ukrepi lahko do neke mere zmanjšamo verjetnost za ekscesne dogodke, to pa je žal tudi vse," ugotavlja.
Se pa na šolah že zdaj veliko pogovarjajo o primernosti in sprejemljivosti določenih ravnanj, je zagotovil. Ob vprašanju, kdo lahko kaj naredi za čim manjšo verjetnost takih dogodkov, pa stavi na družino. Ob tem pa se strinja z nekaterimi ocenami, da je družinsko življenje pri nas že dalj časa v "totalni" krizi.
Otroci po njegovih besedah v družini pridobijo vrednote, prav tako se v družini naučijo načina vedenja. Poudaril je, da morajo biti starši odgovorni, a po drugi strani opaža, da je neodgovornih staršev ogromno.
Konkretno izpostavlja tudi dostopnost mladih do spornih vsebin na spletu. Skrbijo ga zlasti družbena omrežja, kjer je najti tudi zapise, ki slavijo napadalce. "Starši, ki ne poznajo uporabniških imen in gesel profilov, ki jih uporabljajo njihovi otroci, so neodgovorni od prvega do zadnjega," je kritičen. Dokler starši ne bodo imeli pod nadzorom otrokove uporabe spleta, tako ne pričakuje sprememb.
Kritičen je tudi do medijskega poročanja o tovrstnih dogodkih, saj po njegovem mnenju mediji prevečkrat glorificirajo napadalce. Otroci pa te informacije dojemajo drugače kot zreli odrasli, je pojasnil.
Javno pismo vzgojiteljskega društva
V Učiteljskem in vzgojiteljskem društvu – gibanju za ustanovitev učiteljske zbornice so medtem z javnim pismom pozvali k prevetritvi sistema poučevanja v javni šoli. Prav tako je treba po njihovih besedah na novo ovrednotiti odnos učitelj – učenec in šola – starš. Navsezadnje izpostavljajo, da je treba prisluhniti otrokom. "Ne dovolimo, da bodo ostali neuslišani in osamljeni tako v šoli kot ob starših," so pozvali.
Spomnili so, da je bilo že ustanovljeno Nacionalno svetovalno središče za otroke in mladostnike, ki naj bi zagotavljalo brezplačno svetovanje in pomoč otrokom, mladostnikom in staršem v primeru nasilja na šoli ali ob drugih oblikah nasilja. Vendar se šole in starši po njihovih navedbah malo obračajo nanj. Vsekakor pa bo potrebnega še veliko dela in analiz, da se nasilje na slovenskih šolah zmanjša ali odpravi, ugotavljajo.