Države bodo na odsekih z največ zastoji cestnino za tovornjake lahko povišale za 175 odstotkov. Foto: MMC RTV SLO
Države bodo na odsekih z največ zastoji cestnino za tovornjake lahko povišale za 175 odstotkov. Foto: MMC RTV SLO
Reforma direktive o evrovinjeti

Gre za spremenjeno direktivo, ki upošteva tudi načeli "uporabnik plača" in "onesnaževalec plača", česar prejšnja ni upoštevala, hkrati pa upošteva tudi onesnaževanje in hrup. Država članica bo tako lahko ob upoštevanju onesnaževanja zraka zaračunala od 1 do 16 centov za prevoženi kilometer. Točen znesek bo sicer odvisen od evroemisijskega razreda, prepotovane razdalje in časa potovanja.

Drago povzročanje hrupa
V konkretnem primeru to pomeni, da bodo slabši, starejši tovornjaki za prevoženi kilometer po avtocestah plačali več kot novejši, do okolju prijaznejši tovornjaki. "Cena ustvarjanja hrupa" pa naj bi se gibala od 0,2 do 1,1 centa.

Dogovor je po mnenju državnega sekretarja na ministrstvu za promet Igorja Jakomina za Slovenijo ugoden, saj je v direktivi med drugim ohranjena vez med pobiranjem pristojbin od zunanjih stroškov in porabo tega denarja. Slovenija se je namreč ves čas zavzemala za to, da se tako zbrana sredstva porabijo namensko. Direktiva države članice obvezuje, da dobiček od zaračunanih zunanjih stroškov (onesnaževanje in hrup) namenijo za projekte spodbujanja trajnostnega razvoja prometa.

Tudi prometne konice bo treba plačati
Nova direktiva upošteva tudi zastoje, in sicer bodo države na mestih z največ zastoji lahko zaračunavale višjo cestnino. Ta del cestnin sicer sodi med infrastrukturne in ne zunanje stroške, države pa bodo smele cestnino na krajih z največ prometnimi zastoji povečati na največ 175 odstotkov med največjimi prometnimi konicami, vendar ne več kot pet ur na dan. Na odsekih, kjer je zastojev malo, bo moral biti strošek cestnin ustrezno nižji. EU za cestninjenje tovornjakov sicer povprečno zaračunava od 15 do 25 centov za kilometer.

Ministri so se dogovorili tudi za prehodno obdobje novega zaračunavanja cestnin. Tako bodo do okolja prijaznejši tovornjaki z oznakami euro 5 in euro 6 nekaj časa še oproščeni plačevanja zunanjih stroškov. Za tovornjake euro 5 se to obdobje konča 31. decembra 2013, za tovornjake euro 6 pa leta 2017.

Kljub dogovoru pa gre le za okvir, ki določa višino zaračunavanja cestnin, saj se bodo države članice EU-ja o o načinu cestninjenja še naprej odločale same.

Reforma direktive o evrovinjeti