V primeru Slovenije komisija opozarja na pomanjkljive informacije, ki jih zagotavljajo upravljavci omrežja za prenos električne energije in plina, kar ovira učinkovit dostop podjetij za dobavo do omrežij. Foto: MMC RTV SLO
V primeru Slovenije komisija opozarja na pomanjkljive informacije, ki jih zagotavljajo upravljavci omrežja za prenos električne energije in plina, kar ovira učinkovit dostop podjetij za dobavo do omrežij. Foto: MMC RTV SLO

Pomanjkanje preglednih, enostavnih in poceni postopkov za obravnavo pritožb potrošnikov povzroči njihovo nepripravljenost sodelovati na notranjem trgu. Direktiva o električni energiji in plinu jasno zahteva, da morajo taki postopki obstajati in dejansko zagotavljati alternativne možnosti za potrošnike.

Evropska komisija
Trgovina
Direktiva o prodaji blaga za široko uporabo in s tem povezanimi pravicami potrošnikov predvideva, da je v primeru okvare blaga v prvih dveh letih po nakupu potrošnik upravičen do popravila ali nadomestila. Pod določenimi pogoji potrošniku pripada tudi ustrezno znižanje cene ali pa lahko celo odstopi od pogodbe. Foto: MMC RTV SLO

Na področju energije si je naša država prvi opomin prislužila zaradi neustrezne obravnave pritožb potrošnikov oziroma zaradi nespoštovanja direktiv o elektriki in plinu, drugega in tretjega pa zaradi neupoštevanja nekaterih določb uredb o plinu in elektriki.

V Sloveniji pomanjkanje enostavnih postopkov za potrošnike
Komisija opozarja na pomanjkljive informacije, ki jih zagotavljajo slovenski upravljavci omrežja za prenos električne energije in plina, kar ovira učinkovit dostop podjetij za dobavo do omrežij. Poleg tega naj bi bilo v Sloveniji čezmejno usklajevanje in sodelovanje med upravljavci omrežja za prenos električne energije in nacionalnimi organi, ki je potrebno za boljše dodeljevanje omrežne zmogljivosti na čezmejnih povezavah, neustrezno.

Komisija je v primeru Slovenije ugotovila tudi kršitev zaradi neobstoja ustreznih postopkov reševanja sporov za potrošnike na nacionalni ravni. Temeljno načelo direktive o električni energiji in plinu namreč predvideva, da mora biti za vse državljane, ki uživajo prednosti notranjega trga, zagotovljena visoka raven varstva potrošnikov. "Pomanjkanje preglednih, enostavnih in poceni postopkov za obravnavo pritožb potrošnikov povzroči njihovo nepripravljenost sodelovati na notranjem trgu. Direktiva o električni energiji in plinu jasno zahteva, da morajo taki postopki obstajati in dejansko zagotavljati alternativne možnosti za potrošnike," poudarjajo v komisiji.

"Kazen" na področju energije še za 24 članic
Pri tem velja pojasniti, da Slovenija ni edina, zoper katero je komisija zaradi elektrike sprožila postopek. "Kazen" - čeprav z različnim številom opominov - je namreč doletela še 24 držav članic, kar pomeni, da sta se postopku izognili zgolj dve članici.

Kot omenjeno, pa je proti Sloveniji sprožen tudi postopek zaradi neustreznega prenosa direktive o prodaji blaga za široko uporabo in s tem povezanimi pravicami potrošnikov v nacionalno zakonodajo. Slovenija ima dva meseca časa, da odgovori na prvi pisni opomin iz Bruslja.

Potrošnik dve leti upravičen do popravila
Omenjena direktiva sicer potrošnikom zagotavlja določeno pravno zaščito po sklenitvi pogodbe s prodajalcem ob nakupu blaga za široko uporabo. Gre za izdelke, ki so primarno namenjeni za osebno uporabo in so označeni kot izdelki s kratkim ali dolgim rokom trajanja - odvisno od roka uporabnosti.

Konkretno direktiva predvideva, da je v primeru okvare blaga v prvih dveh letih po nakupu potrošnik upravičen do popravila ali nadomestila. Pod določenimi pogoji potrošniku pripada tudi ustrezno znižanje cene ali pa lahko celo odstopi od pogodbe.

Pisni opomin tudi nekaterim drugim državam
Poleg Slovenije so prvi pisni opomin na tem področju dobili še Češka, Estonija, Grčija, Latvija, Luksemburg, Nizozemska, Poljska in Portugalska.

Pomanjkanje preglednih, enostavnih in poceni postopkov za obravnavo pritožb potrošnikov povzroči njihovo nepripravljenost sodelovati na notranjem trgu. Direktiva o električni energiji in plinu jasno zahteva, da morajo taki postopki obstajati in dejansko zagotavljati alternativne možnosti za potrošnike.

Evropska komisija