Če bo vozilo udeleženo v hujši prometni nesreči, bo sistem sam poklical na številko 112 in sporočil tudi lokacijo. (Fotografija je simbolična.) Foto: MMC RTV SLO
Če bo vozilo udeleženo v hujši prometni nesreči, bo sistem sam poklical na številko 112 in sporočil tudi lokacijo. (Fotografija je simbolična.) Foto: MMC RTV SLO

Standard za prenos podatkov (MSD – minimum set of data), ki jih bodo naprave eCall prenašale od vozila do regijskih centrov za obveščanje po govornem kanalu javnega mobilnega omrežja, je bil potrjen v okviru projekta 3GPP (3rd Generation Partnership Project) in Evropskega telekomunikacijskega inštituta za standardizacijo (ETSI). Zaradi medsebojne skladnosti opreme bo treba potrditi tudi preostale standarde in operativne zahteve s tega področja, kot to zahteva Evropski komite za standardizacijo (CEN), predvidoma do septembra 2009.

Vzporedno potekajo tudi pogajanja EK-ja z industrijo, ki se še ni opredelila za sodelovanje pri uvajanju sistema eCall v vozila, prav tako pa poteka študija o primerljivosti cene uvajanja sistema eCall v vozila v primerjavi s koristmi.

Ministrstvo za gospodarstvo
Avtomobili
"Želim si, da bi po evropskih cestah prihodnje leto vozili prvi avtomobili s sistemom eCall," je optimistična evropska komisarka za informacijsko družbo Viviane Reding. Foto: EPA
Bojan Žlender
Po Žlendrovem mnenju bi lahko eCall uporabljali tudi za odkrivanje ukradenih vozil. Foto: MMC RTV SLO

Če je avtomobil udeležen v hujši prometni nesreči, sistem eCall (eKlic) samodejno pokliče enotno evropsko telefonsko številko za klic v sili 112 in podatek o položaju avtomobila pošlje najbližji reševalni službi.

Za zdaj javni organi, proizvajalci avtomobilov in mobilni operaterji sistem eCall uporabljajo na prostovoljni podlagi, sistem pa še v nobeni državi članici EU-ja ni operativen. Komisija zato opozarja, da bi lahko, če do konca leta 2009 ne bo večjega napredka pri uvedbi sistema, predlagala ureditvene ukrepe, s katerimi bi bila ta tehnologija čim prej na voljo po vsej Evropski uniji. V Sloveniji bi sistem po zadnjih podatkih lahko začel delovati že v začetku prihodnjega leta.

"Želim si, da bi po evropskih cestah prihodnje leto vozili prvi avtomobili s sistemom eCall. Če se uvedba sistema eCall ne bo pospešila, je Evropska komisija pripravljena določiti jasna pravila, ki bodo vlade, sektor in reševalne službe obvezala k ukrepanju," je pred dnevi dejala evropska komisarka za informacijsko družbo in medije Viviane Reding.

Že zdaj se uporablja podoben sistem
Na ministrstvu za gospodarstvo, kjer bdijo nad pripravami na uvedbo sistema, pravijo, da se "pri sprejemu klicev v sili že uporablja sistem za prikaz lokacije kličočega na številko 112, ki je v osnovi pripravljen tudi za sprejem klicev eCall". "Ob uvedbi sistema eCall ga bo treba dopolniti, ker bodo eCall naprave poleg podatkov o lokaciji kličočega pošiljale tudi druge podatke, ki pa zaenkrat še niso v celoti dogovorjeni," še razlagajo na ministrstvu.

Leta 2008 je v več kot 1,2 milijona nesrečah na evropskih cestah umrlo okoli 39.000 ljudi. Prometne nesreče evropsko gospodarstvo stanejo več kot 160 milijard evrov na leto. Če bi vse avtomobile v EU-ju opremili s sistemom eCall, bi lahko letno prihranili 26 milijard evrov, medtem ko je strošek sistema za en avto ocenjen na manj kot 100 evrov.
vir: Evropska komisija

Konec leta naj bi začeli proizvajati naprave
Na ministrstvu, kjer so zadolženi predvsem za to, da se po elektronskem omrežju ob klicu na številko 112 do Centra za zaščito in reševanje prenese tudi lokacija klicatelja, so nam pojasnili, da naj bi konec letošnjega leta v EU-ju začeli proizvodnjo naprav za ta sistem. "Vzporedno potekajo tudi pogajanja EK-ja z industrijo, ki se še ni opredelila za sodelovanje pri uvajanju sistema eCall v vozila, prav tako pa poteka študija o primerljivosti cene uvajanja sistema eCall v vozila v primerjavi s koristmi," še pravijo na ministrstvu.

In kakšne so prednosti eKlica?
Bojan Žlender s Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu je prepričan, da je velika prednost sistema v tem, "da lahko reševalne ekipe pravočasno najdejo vozilo in poškodovanega voznika ali več potnikov v vozilu, če ni očividcev nesreče in udeleženi niso sposobni sami poklicati na pomoč".

"Če voznik zaspi za volanom, na cesti ni sledi, da je zapeljal na travnik, v reko ali kakšno drugo oviro. Ob takojšni intervenciji bi lahko pravočasno pomagali tudi hudo poškodovanemu vozniku, ki je brez možnosti za preživetje, če ga kdo naključno najde po nekaj urah ali celo nekaj dneh," še razlaga Žlender. Spomnimo, da so v začetku avgusta na primorski avtocesti med Razdrtim in Senožečami pod viaduktom Goli vrh našli poškodovan avtomobil, ki naj bi zletel z avtoceste, v njem pa dve razpadajoči trupli. Moškega in žensko so pogrešali že od 22. maja.

Po Žlendrovem mnenju bi lahko eCall uporabljali tudi za odkrivanje ukradenih vozil, saj mora biti za sistem zagotovljena ustrezna tehnična rešitev za natančno identifikacijo vozila in njegovo trenutno lokacijo.

Sistem eCall ne rešuje samo življenj
Novinar in predstavnik AMZS-ja, Blaž Poženel, pa je prepričan, da je "projekt eCall zagotovo projekt, ki s svojo hitrejšo odzivnostjo interventnih služb zmanjšuje zdravstvene posledice in rešuje življenja ljudi, ki so udeleženi v prometnih nesrečah". Poženel ob tem še dodaja: "S svojo odzivnostjo tako poleg človeških življenj vpliva tudi na ekonomske posledice, ki jih nesreče povzročijo državnemu sistemu, kot so zdravstvo, okolje, sociala, promet (hitrejša odprava zastojev...)."

Za mnenje smo povprašali tudi policiste, ki se s prometnimi nesrečami in njhovimi posledicami srečujejo na vsakem koraku. Leon Keder z generalne policijske uprave pravi: "Policija podpira vsakršno prizadevanje ali vpeljevanje novih tehnologij, ki bi kakor koli pripomogle k izboljšanju prometnih razmer na slovenskih cestah. S konkretnim sistemom slovenska policija uradno ni seznanjena in ga zaradi navedenega razloga tudi ne more komentirati."

Pa slabe strani sistema?
ECall ima številne prednosti, a Bojan Žlender opozarja tudi na (morebitne) negativne posledice uvajanja tega sistema: "Manj veseli bi bili možnosti, da se lahko na podlagi elektronske identifikacije, ki bo v vozilu, izvaja nadzor (hitrost, rdeča luč, vožnja po pasovih za avtobuse, napačno parkiranje) in dovoljeno ali nedovoljeno spremlja gibanje vozila ter njegovega uporabnika." Ob tem pa dodaja še, da gre "pri vseh novih tehnoloških rešitvah za tehtanje med prednostmi in slabostmi, gotovo pa ima eCall več prednosti kot slabih strani".

Standard za prenos podatkov (MSD – minimum set of data), ki jih bodo naprave eCall prenašale od vozila do regijskih centrov za obveščanje po govornem kanalu javnega mobilnega omrežja, je bil potrjen v okviru projekta 3GPP (3rd Generation Partnership Project) in Evropskega telekomunikacijskega inštituta za standardizacijo (ETSI). Zaradi medsebojne skladnosti opreme bo treba potrditi tudi preostale standarde in operativne zahteve s tega področja, kot to zahteva Evropski komite za standardizacijo (CEN), predvidoma do septembra 2009.

Vzporedno potekajo tudi pogajanja EK-ja z industrijo, ki se še ni opredelila za sodelovanje pri uvajanju sistema eCall v vozila, prav tako pa poteka študija o primerljivosti cene uvajanja sistema eCall v vozila v primerjavi s koristmi.

Ministrstvo za gospodarstvo