Adria Airways vseh 16 letal najema. Trenutno jih sicer lahko leti le sedem. Foto: BoBo
Adria Airways vseh 16 letal najema. Trenutno jih sicer lahko leti le sedem. Foto: BoBo

"Adria Airways se sooča z zahtevnimi poslovnimi razmerami, zato poslovodstvo družbe intenzivno išče rešitve, ki bi družbi omogočile stabilnejše poslovanje. Prizadevamo si, da vse letalske operacije izvedemo po predvidenem voznem redu," so v odzivu za javnost zapisali pri Adrii Airways in potnikom svetovali, naj spremljajo aktualne potovalne informacije na njihovi spletni strani.

Agencija za civilno letalstvo (CAA) je letenje z dvema modeloma letal bombardier CRJ900, ki jih je Adria najemala od Trident Aviation Leasing Servicea, ta pa ji je najemno pogodbo odpovedal, ustno prepovedala v četrtek ob 16. uri. Pisno odločbo bodo v skladu z zakonom izdali v petih dneh. Trident je namreč po poročanju medijev zaradi dolgov Adrie tej zasegel prva letala.

Na tleh bo ostalo še eno letalo

Podobna usoda po informacijah TV Slovenija čaka še tretje letalo, ki je bilo na Brniku na popravilu, zdaj, ko so ga usposobili, pa je lastnik zahteval njegovo vrnitev v Maastricht.

Na pobudo Adrie Airways so se nato nadzorniki agencije v četrtek pozno popoldne sešli z vodstvom družbe. Na sestanku so predstavniki Adrie CAA seznanili s trenutnim položajem oz. dogajanjem v družbi in pozneje tudi pisno zagotovili, da so njihove letalske operacije z drugimi letali, vpisanimi na spričevalo letalskega prevoznika, varne. To je v izjavi za medije potrdil tudi direktor CAA-ja Rok Marolt.

Težavam Adrie Airways ni videti konca
Sorodna novica Težave Adrie Airways: dve letali naj bi prizemljili, pričakujejo se odpovedi poletov

Postopek za ohranitev licence

CAA poleg tega vodi postopek za ohranitev operativne licence Adrie Airways. Zapisali so, da ti postopki potekajo naprej neodvisno od trenutnega dogajanja v Adrii Airways.

"Postopek, ki govori o finančni kondiciji, je sicer nedvomno povezan s tem. Vse to bo gotovo vplivalo pri končni odločitvi," je dejal direktor agencije za civilno letalstvo.

Po njegovih zagotovilih agencija redno, "iz ure v uro" spremlja razmere v letalskem prevozniku. Ob tem so opozorili, da bi se lahko za podoben korak kot Trident Aviation odločilo še katero izmed drugih lizinških podjetij. "Težko napovemo, kaj se lahko zgodi, glede na to, da Adria ni lastnik nobenega letala," je za Radio Slovenija dejal Marolt.

"Če bi zaznali, da bi prišlo do odstopanja od letalske varnosti, bomo ne glede na postopek, ki ga vodimo v zvezi z licenco, nemudoma ukrepali," je zagotovil. Adria namreč za letenje potrebuje tudi spričevalo letalskega prevoznika, tudi pri tem pa jo agencija redno preverja.

Nove težave Adrie Airways - prizemljeni letali in več odpovedanih poletov

Več odpovedi poletov

Letalski prevoznik Adria Airways je sicer za petek odpovedal že več poletov. Do zdaj so odpovedali že pet jutranjih in dopoldanskih poletov, med drugim v Zürich in München. Več poletov so tudi že prestavili na poznejše ure.

Kot je razvidno s spletne strani Adrie Airways, sta bila odpovedana jutranja poleta Skopje–Ljubljana in Ljubljana–Zürich, prav tako so že odpovedali dopoldanske polete München–Ljubljana, Zürich–Ljubljana in Dunaj–Ljubljana. Popoldanski vozni red za zdaj ostaja nespremenjen, so pa več letalom že zamaknili ure odhodov.

Številne zamude so nastajale že v četrtek. Med drugim so potniki Adrie zaman čakali polete v Pariz, København in Amsterdam. Odpovedani so bili tudi poleti v Bruselj, Tirano in Prago.

Prvi mož Adrie Holger Kowarsch je sicer še v četrtek zanikal poročanje medijev, da naj bi lizinške hiše zaradi neporavnanih obveznosti odpovedale lizinške pogodbe za dve letali bombardier CRJ900. Dejal je, da pogajanja z lizinškimi hišami še vedno potekajo.

Ena od lizinških hiš, od katerih Adria Airways najema letala, je zaradi neporavnanih obveznosti odpovedala dve pogodbi, zaradi česar so letala modela bombardier CRJ900 ostala na tleh. Foto: BoBo
Ena od lizinških hiš, od katerih Adria Airways najema letala, je zaradi neporavnanih obveznosti odpovedala dve pogodbi, zaradi česar so letala modela bombardier CRJ900 ostala na tleh. Foto: BoBo

Za ministrstvo ključna povezljivost Slovenije

"Država ne more pomagati, ker firma ni v državni lasti. Poleg tega so bilance tako slabe, da bi bila vsakršna državna pomoč metanje denarja stran," je v odzivu na dogajanje dejal premier Marjan Šarec.

Na dogajanje so se z izjavo za javnost odzvali tudi na ministrstvu za infrastrukturo, kjer so zapisali, da obžalujejo situacijo, v kateri se je znašla Adria Airways. "Ministrica Alenka Bratušek je še kot poslanka ves čas opozarjala, da je bila prodaja nemškemu kapitalskemu skladu napaka in da bi morala takratna vlada oziroma Slovenski državni holding za Adrio Airways poiskati strateškega lastnika iz letalske panoge, ki bi zagotovil dolgoročni obstoj in razvoj tega letalskega prevoznika," so zapisali na ministrstvu in dodali, da nimajo vzvodov za pomoč Adrii, ki že od leta 2016 ni več v državni lasti.

Predlog zakona o subvencioniranju nekaterih linij že pripravljen

"Naša ključna skrb v tem trenutku je, da je zagotovljena maksimalna varnost njenih letalskih operacij. V primeru prenehanja obratovanja Adrie Airways pa je naša odgovornost, da zagotovimo povezljivost Slovenije z zunanjim svetom tudi prek letalskih povezav, zato smo pripravili zakonski predlog, ki bo, če bo to seveda potrebno, omogočil subvencioniranje nekaterih letalskih linij," so še zapisali na ministrstvu in dodali, da je morebitna vzpostavitev gospodarske javne službe na področju letalstva, s katero bi omogočali povezljivost Slovenije s svetom v primeru stečaja Adrie Airways, zapleten in dolgotrajen postopek, ki ga mora odobriti Evropska komisija.

Kaj naj storijo potniki?
Potniki, ki so zaradi težav Adrie Airways ostali brez poletov ali imajo ti zamudo, naj skušajo težave najprej rešiti z letalskim prevoznikom, če pa na ta način ne uspejo, se lahko obrnejo na nadzorne organe, pristojne za pravice potnikov, svetuje agencija za civilno letalstvo. Pravice potnikov so odvisne od več dejavnikov in so določene v uredbi o pravicah letalskih potnikov. V vsakem primeru mora letalska družba, ki polet odpove ali pričakuje zamudo več kot petih ur, potniku ponuditi izbiro med povračilom cene vozovnice ter spremembo poti bodisi takoj, ko je to mogoče, bodisi pozneje po izbiri potnika, če mu to bolj ustreza, na spletni strani pojasnjuje Zveza potrošnikov Slovenije.


Do odškodnine je potnik upravičen, če so za to izpolnjeni določeni pogoji iz uredbe, in sicer je pomembno, kdaj je bil potnik o odpovedi obveščen in ali mu je letalski prevoznik ponudil alternativni polet znotraj časovnih okvirov, ki jih določa uredba.

Na splošno velja, da potnik ni upravičen do odškodnine, če je bil o odpovedi poleta obveščen najmanj dva tedna pred odhodom. Poleg tega do odškodnine ni upravičen, če so za odpoved leta krive izredne razmere, katerim se ne bi bilo mogoče izogniti, tudi če bi bili sprejeti vsi ustrezni ukrepi. Kadar gre za zamudo in ne odpoved poleta, so potniki upravičeni do odškodnine, če v končni namembni kraj prispejo najmanj tri ure po prvotno predvidenem prihodu. Odvisno od posameznega primera imajo potniki lahko pravico do odškodnine, spremembe poleta, povračila cene vozovnice ter oskrbe s hrano in pijačo in zagotovitve nastanitve. Do odškodnin ob tem niso upravičeni le ob odpovedih poletov, temveč tudi takrat, kadar na končni cilj prispejo z več kot triurno zamudo. Na Zvezi potrošnikov Slovenije sicer opažajo težave predvsem pri izvrševanju in uveljavljanju nekaterih pravic, ki so sicer v zakonodaji povsem jasne.