Čeprav so cene električne energije na borzah dosegle zgodovinsko dno, domači uporabniki tega ne občutimo - energija je za gospodinjstva 40 odstotkov dražja kot za podjetja. Foto: BoBo
Čeprav so cene električne energije na borzah dosegle zgodovinsko dno, domači uporabniki tega ne občutimo - energija je za gospodinjstva 40 odstotkov dražja kot za podjetja. Foto: BoBo
Položnice, odrezki
Da bi tudi slovenski odjemalci privarčevali pri položnici za energijo, je Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) skupaj z nizozemskim tehničnim partnerjem PrizeWize konec avgusta začela akcijo Zamenjaj in prihrani, ki je namenjena zamenjavi dobavitelja električne energije in zemeljskega plina, z njo pa vabi uporabnike, ki jih zanima zamenjava dobavitelja, k skupinskemu nakupu po načelu "skupaj plačamo manj". Foto: BoBo
Da so visoke provizije pri tej akciji res lahko težava, so nam potrdili tudi slovenski dobavitelji elektrike, ki smo jih povprašali, ali nameravajo 16. oktobra sodelovati na licitaciji skupinskega nakupa elektrike v okviru akcije Zamenjaj in prihrani. Foto: BoBo
Denar
Na ZPS-ju zatrjujejo, da namen provizije, ki se zaračuna zmagovalcu licitacije, ni zaslužek, ampak pokrivanje stroškov kampanje, "ki nikakor niso nizki". Foto: BoBo
Energetiki gre še vedno vse prej kot slabo
ZPS vabi k skupinskem nakupu energije

Od leta 2007 imamo v Sloveniji liberaliziran energetski trg, a čeprav so cene električne energije na borzah dosegle zgodovinsko dno, domači uporabniki tega ne občutimo - energija je za gospodinjstva 40 odstotkov dražja kot za podjetja, dobavitelja pa je zamenjalo le vsako šesto gospodinjstvo.

Da bi tudi slovenski odjemalci privarčevali pri položnici za energijo, je Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) skupaj z nizozemskim tehničnim partnerjem PrizeWize konec avgusta začela akcijo Zamenjaj in prihrani, ki je namenjena zamenjavi dobavitelja električne energije in zemeljskega plina, z njo pa vabi uporabnike, ki jih zanima zamenjava dobavitelja, k skupinskemu nakupu po načelu "skupaj plačamo manj".

Cilj kampanje je zagotoviti cenejšo ponudbo energije za gospodinjstva brez skritih stroškov in vezave ter obuditi konkurenco na trgu, je ob začetku akcije poudarila predsednica ZPS-ja Breda Kutin.

Dražba bo 16. oktobra
Zainteresirani uporabniki se do 15. oktobra prijavijo prek spleta, kjer izpolnijo obrazec s podatki za izračun, sama prijava za sodelovanje pa je nezavezujoča.

16. oktobra bo nato dražba za najugodnejšo ceno elektrike in plina, na kateri pa bodo lahko sodelovali le tisti ponudniki, ki se bodo predhodno zavezali, da bodo prijavljenim uporabnikom zagotovili na dražbi doseženo ceno za obdobje najmanj 12 mesecev, ki se v tem obdobju ne sme zvišati. Zavezati se bodo morali tudi, da v pogodbi ne bo dodatnih stroškov ali vezav in da bodo pred potekom obdobja zagotovljene cene prijavljene uporabnike pravočasno obvestili o ceni v naslednjem obdobju.

Po dražbi bodo na ZPS-ju naredili izračune prihrankov, v drugi polovici novembra pa bo znana ponudba z oceno prihrankov.

Kolektivne nakupe energije so uporabniške organizacije sicer organizirale že v devetih članicah EU-ja, skupno se je odzvalo okoli tri milijone uporabnikov, ki so pri stroških za energijo prihranili 135 milijonov evrov. Akcije so bile tako organizirane na Portugalskem, v Španiji, Franciji, Italiji, Veliki Britaniji, Belgiji, na Nizozemskem in Danskem ter v Avstriji.

V Avstriji "poraženi" ponudniki dodatno znižali cene
Prav avstrijski primer pa izpostavljajo na primerjalni spletni strani ponudb zavarovalnic, bank in distributerjev elektrike Varčuj24, kjer to akcijo sicer pozdravljajo, a svarijo pred izkušnjo iz te države, ki je po njihovih trditvah negativna.

Že pred začetkom akcije so pozvali ZPS, da zagotovi čim večjo preglednost s tem, da navede, kje je mogoče preveriti ponudbe distributerjev elektrike, saj opozarjajo, da Agencija za energijo od uveljavitve novega energetskega zakona iz marca letos primerja le še osnovne ponudbe brez akcijskih in drugih posebnosti, kar je v zdajšnjem času akcij premalo za celoten pregled trga.

Pojasnjujejo, da bi avstrijski uporabniki privarčevali precej več, če bi se odločili za obstoječo ponudbo na trgu kot za tisto v akciji avstrijske zveze potrošnikov in podjetja PrizeWize, ki je bila konec leta 2013, rezultati pa so bili znani na začetku letošnjega leta.

Princip delovanja je bil enak kot v Sloveniji, sprva se je prijavilo 260.000 gospodinjstev, pogodbo pa jih je nazadnje sklenilo 100.000. Avstrijska primerjalna spletna stran Durchblicker je nazadnje izračunala, da bi uporabniki privarčevali povprečno še 65 odstotkov več (pri elektriki 40 odstotkov in pri plinu 86 odstotkov), če bi primerjali ponudnike, preden so podpisali pogodbo za zamenjavo dobavitelja.

"S to akcijo uporabniki niso dobili najcenejšega ponudnika, saj so dobavitelji, ki niso zmagali na dražbi, znižali ceno za zahtevano visoko provizijo zveze potrošnikov in podjetja PrizeWize. Tako so ponudili cene, ki so bile precej ugodnejše, kot je bila cena ponudbe zveze potrošnikov po dražbi," komentira Reinhold Baudisch, direktor največje spletne strani v Avstriji za primerjavo ponudnikov elektrike.

Pred visokimi provizijami organizatorja svarijo tudi slovenski dobavitelji
Da so visoke provizije pri tej akciji res lahko težava, so nam potrdili tudi slovenski dobavitelji elektrike, ki smo jih povprašali, ali nameravajo 16. oktobra sodelovati na dražbi skupinskega nakupa elektrike v okviru akcije Zamenjaj in prihrani, ki jo pripravlja Zveza potrošnikov Slovenije.

V ljubljanskem podjetju Elektro energija so poudarili, da akcijo skupinskega nakupa pozdravljajo, saj gospodinjskim odjemalcem električne energije in zemeljskega plina omogoča nakup energentov po cenah, ki so sicer običajne za nakupe večjih količin, obenem pa tovrstna akcija lahko predstavlja dobaviteljem tudi poslovno priložnost. A so dodali: "Ob tem pa želimo opozoriti na dejstvo oziroma nevarnost, da zaradi razmeroma visokih provizij, ki jih pričakuje organizator tokratne akcije za vsako sklenjeno pogodbo med dobavitelji in odjemalci, prihranek za gospodinjstva ne bo tako občuten, kot bi sicer bil, če se organizator provizijam odpove," so zapisali za MMC.

Podobno razmišljajo v družbi Elektro Celje Energija, pri kateri so na ZPS naslovili odprto pismo, v katerem zvezi očitajo, da so uporabnikom zamolčali nekatere pomembne informacije. Tako med drugim poudarjajo, da akcija ne zagotavlja, da bo elektrika prišla iz 100-odstotno obnovljivih virov, da ni govora o obprodajnih storitvah (tukaj Elektro Celje izpostavlja svojo ponudbo: brezplačna mobilna aplikacija, izposoja merilcev porabe, plačila na mestih brez provizije ...), provizijo, ki jo je treba plačati nizozemskemu partnerju (po informacijah iz družbe 30 evrov za vsako sklenjeno pogodbo), zavračajo pa tudi trditve o (v primerjavi z EU-jem) visokih cenah električne energije v Sloveniji.

V Elektru Celje zato pravijo, da na dražbi ne bodo sodelovali, ZPS-ju pa sporočajo, da bodo "kupcem ponudili nižje cene kot jih boste na licitaciji dosegli vi, pod istimi pogoji".

Iz Elektra Gorenjska pa so nam odgovorili, da bodo verjetno sodelovali na dražbi za električno energijo, dokončno odločitev pa bodo sprejeli, ko bo znano število odjemalcev, ki bodo sodelovali v kampanji, "in ko bo znan tudi končen strošek, ki ga bo organizator množičnega nakupa zaračunal za vsakega odjemalca. Ti stroški so trenutno precej visoki," so dodali tudi oni.

Na dražbi bodo najverjetneje sodelovali tudi v družbi Elektro prodaja EU, so sporočili iz družbe.

ZPS: "Namen provizije ni zaslužek"
Obrnili smo se tudi neposredno na ZPS, kjer so nam zatrdili, da namen provizije, ki se zaračuna zmagovalcu dražbe, ni zaslužek, ampak pokrivanje stroškov kampanje, "ki nikakor niso nizki". Naštevajo vzpostavitev tehničnih orodij za prijave, brezplačno klicno središče za uporabnike, izračune ocene prihrankov in organizacijo zamenjave ponudnikov za veliko število uporabnikov, izpeljavo dražbe in komuniciranje z javnostjo in dobavitelji. "Brez pokrivanja stroškov tudi kampanje za vse uporabnike ni mogoče izpeljati. Pokrival jih bo zmagovalni dobavitelj na dražbi, uporabniki bodo z zamenjavo samo prihranili," zatrjujejo.

Spomnili so, da so evropski uporabniki prihranili že več kot 135 milijonov evrov s sodelovanjem v skupinskem nakupu energije, realno pa so njihovi prihranki še večji, saj je na splošno velik del ponudnikov kot reakcija na skupinski nakup znižal cene, poudarjajo. Ob tem dodajajo, da ni vse v ceni, saj je po njihovih besedah vstopni pogoj na dražbo kakovostna ponudba, saj morajo sodelujoči na dražbi predhodno sprejeti določene pogoje.

Prepričani, da že vplivajo na trg
"Da so prihranki mogoči, kažejo tudi odzivi nekaterih ponudnikov na kampanjo ZPS-ja. To pomeni, da že vplivamo na trg in da ima naša kampanja dobre možnosti za uspeh. Končna odločitev je na strani potrošnikov, ki se bodo prijavili. V drugi polovici novembra bodo prejeli oceno prihrankov in ponudbo. Takrat se bodo odločili, ali jim zmagovalna ponudba ustreza - glede cene in pogojev," so zapisali.

Prepričani so, da se jih s postavljanjem takšnih vprašanj poskuša očrniti, uporabnike pa odvrniti od tega, da bi se pridružili kampanji. Dodajajo, da so nevladna in neprofitna organizacija, ki je kljub prepričanju mnogih ne financira država, in morajo za to, če hočejo delati v korist uporabnikov, pokrivati stroške dejavnosti.

Akcija kot pot do ugodnejših ponudb
Uporabnikom pri Varčuj24 sicer vseeno svetujejo, da se priključijo akciji, ker bo večje število omogočilo nižjo ceno in obenem povečalo konkurenco med dobavitelji, saj bo očitno, da so uporabniki pripravljeni prestopiti k ponudniku z najboljšo ponudbo.

Dodajajo le, naj, preden podpišejo pogodbo, preverijo še ponudbe drugih ponudnikov elektrike prek Agencije za energijo ali primerjalnih spletnih strani.

Energetiki gre še vedno vse prej kot slabo
ZPS vabi k skupinskem nakupu energije