Prodaja avtomobilov po vsem svetu pada. Foto: EPA
Prodaja avtomobilov po vsem svetu pada. Foto: EPA
Britance je po žepu udarilo tudi zmanjševanje naročil Boeinga in Airbusa. Foto: EPA
Rick Wagoner
Wagoner se očitno ne želi odpovedati lagodnemu življenju. Foto: EPA
Kriza avtomobilske industrije

Avtomobilska industrija po vsem svetu je zaradi finančne krize zašla v rdeče številke, zato se podjetja ne morejo izogniti množičnim odpuščanjem.

Na najslabšem delavci v proizvodnji
Drugi največji evropski avtomobilski proizvajalec, francoski PSA Peugeot Citroen, je tako ob nenehnem zniževanju prodaje svojih proizvodov za leto 2009 napovedal nov val odpuščanj. Podjetje, ki ga po prodaji prekaša le nemški Volkswagen, je sporočilo, da bo brez dela ostalo 3.550 delavcev v obratih po vseh Franciji. Odpuščanje bo prizadelo predvsem proizvodne delavce, potekalo pa bo po načrtu prostovljnih odhodov.

Težke razmere v Franciji
Podjetje je še lani kruh dajalo 114.000 ljudem, a v zadnjih mesecih dosegajo slabe rezultate prodaje - oktobra se je ta na mesečni ravni znižala za 7,3 odstotka. Francoski avtomobilski sektor zaposluje deset odstotkov delovno aktivnega prebivalstva v Franciji. Odpuščanja je pred časom napovedal tudi Renault, ki bo v Evropi ukinil 6.000 delovnih mest, od tega 4.900 doma.

Zmanjšanje delovnih mest v prihodnjem letu je napovedal tudi britanski proizvajalec razkošnih avtomobilov in letalskih motorjev Rolls-Royce, ki trenutno zaposluje 39.000 delavcev, od tega 60 odstotkov v Veliki Britaniji. Delo bo zaradi učinkov finančne krize in manj naročil letalskih prevoznikov Airbusa in Boeinga izgubilo 2.000 delavcev, a vodstvo ni povedalo, v katerih obratih.

A s tem zgodbe še ni konec. Nemški proizvajalec razkošnih avtomobilov Daimler bo spet zmanjšal število začasnih delavcev v Nemčiji oziroma pogodb o zaposlitvi za določen čas ne bo podaljševal. Število na novo registriranih avtomobilov v zahodni Evropi se je oktobra znižalo za 15,5 odstotka.

Tudi na vzhodu nič novega
Nič bolj rožnato ni stanje zunaj Evrope. Isuzu, drugi največji japonski proizvajalec tovornjakov, bo ukinil 1.400 delovnih mest in zmanjšal domačo proizvodnjo za deset odstotkov, Mazda, peto največje japonsko avtomobilsko podjetje, pa bo ukinila 1.300 mest. V letu 2008 bo Mazda proizvedla 48.000 avtomobilov manj, kot je bilo predvideno.

Denarja za delavce ni, direktorji pa trošijo na veliko
Ameriška podjetja General Motors, Ford in Chrysler pa so v sredo ameriški kongres zaprosila za 25 milijard dolarjev pomoči. Kljub temu, da so vsa tri detroitska podjetja na robu propada, pa direktorji omenjenih gigantov očitno prav nič ne varčujejo.

Na pogovore v Washington so na razburjenje javnosti prileteli kar vsak v svojem zasebnem razkošnem letalu, saj tudi prvi razred ni bil dovolj. Direktor General Motorsa Rick Wagoner je v prestolnico tako priletel v letalu, ki je last podjetja, vrednem 36 milijonov ameriških dolarjev. Povratni let je podjetje, ki se utaplja v težavah, stal kar 20.000 dolarjev. Za primerjavo: cena povratne vozovnice med Detroitom in Washingtonom za ekonomski razred stane manj kot 300 dolarjev.

A. P.

Kriza avtomobilske industrije