Subvencionirana samozaposlitev je ena najuspešnejših politik aktivne politike zaposlovanja, pa čeprav se je skoraj polovica zanjo odločila zaradi nuje. Foto: BoBo
Subvencionirana samozaposlitev je ena najuspešnejših politik aktivne politike zaposlovanja, pa čeprav se je skoraj polovica zanjo odločila zaradi nuje. Foto: BoBo

V okviru nove finančne perspektive namerava ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, ki skrbi za financiranje programov, spodbujati samozaposlovanje kot kombinacijo subvencij in programa Podjetno v svet podjetništva, ki bo predvideval različne stopnje sofinanciranja in oblike podpore pri ustanavljanju podjetij, zlasti glede na ocenjeno perspektivnost.


Država je tako v zadnjih petih letih s subvencijami za samozaposlitve v znesku 97,3 milijona evrov pomagala 23.316 posameznikom, so sporočili z republiškega zavoda za zaposlovanje. Na podlagi anket, ki so jih razdelili prejemnikom subvencije, so na zavodu ugotovili, da se jih je več samozaposlilo zaradi poslovnih priložnosti (56 odstotkov) kot iz nuje (44 odstotkov).

Sindikalist Goran Lukič iz ZSSS-ja pa je ob objavi današnjih podatkov podal malce drugačno sliko samozaposlovanja. Izpostavil je, da je delež ohranjenih samozaposlitev po petih letih le še 54-odstoten. Prav tako se je po njegovih besedah v približno istem času, kot je trajalo subvencioniranje samozaposlitev, stopnja tveganja revščine med samozaposlenimi v Sloveniji dvignila s 16,3 odstotka v letu 2007 na 23,8 odstotka v letu 2012. "Pri čemer nikakor ne smemo pozabiti na vse bolj širok pojav "lažno samozaposlenih", ko delodajalec "svetuje" delavcu, oziroma brezposelni osebi, da si uredi status samozaposlene osebe, četudi ima delo, ki ga bo opravljal, vse elemente delovnega razmerja," je še opozoril.

Pri odločitvi za samozaposlitev so najbolj prevladovali želja po večji neodvisnosti in osebni svobodi (to je navedlo 34 odstotkov anketiranih), želja po zvišanju prihodkov (19 odstotkov), pomanjkanje drugih zaposlitvenih možnosti (16 odstotkov) in želja po preverjanju podjetniške ideje (15 odstotkov).

Visok delež ohranitve samozaposlitve ter ustvarjanje novih delovnih mest
To pa se po mnenju zavoda odraža tudi v minimalnem deležu vrnjenih subvencij. Teh je bilo glede na ves izplačani denar nekaj manj kot dva milijona evrov. Če prejemnik subvencije v pogodbenem obdobju, to je dveh ali enem letu, ni ohranil samozaposlitve, je moral namreč vrniti sorazmerni del subvencije za vsak neizpolnjeni mesec.

Delež ohranitve samozaposlitve za pogodbeno obdobje dveh let je po podatkih zavoda tako znašal 85 odstotkov, medtem ko je delež ohranitve samozaposlitve za pogodbeno obdobje enega leta 94-odstoten. Uspešnost programa po besedah zavoda dokazuje tudi število novoustanovljenih delovnih mest pri samozaposlenih - v obdobju 2007-2013 je 19 odstotkov samozaposlenih ustvarilo več kot 2.600 novih delovnih mest.

"Z gotovostjo lahko trdimo, da je program pozitivno vplival na razmere na trgu dela, saj je brezposelnim in tistim, katerih zaposlitev je bila ogrožena, omogočil priložnosti za nov začetek, nikakor pa ni prispeval k umetnemu zniževanju brezposelnosti, kar so mu nekateri neupravičeno očitali," so še izpostavili.

V okviru nove finančne perspektive namerava ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, ki skrbi za financiranje programov, spodbujati samozaposlovanje kot kombinacijo subvencij in programa Podjetno v svet podjetništva, ki bo predvideval različne stopnje sofinanciranja in oblike podpore pri ustanavljanju podjetij, zlasti glede na ocenjeno perspektivnost.