Naloga pomorskega pilota je, da se s čolnom pripelje do ladje, se nanjo vkrca in jo pomaga varno pripeljati v pristanišče oz. iz njega. To dejavnost je v Luki Koper izvajala zgolj ena družba, Piloti Koper, ki zaposluje vse pomorske pilote. Foto: MMC RTV SLO
Naloga pomorskega pilota je, da se s čolnom pripelje do ladje, se nanjo vkrca in jo pomaga varno pripeljati v pristanišče oz. iz njega. To dejavnost je v Luki Koper izvajala zgolj ena družba, Piloti Koper, ki zaposluje vse pomorske pilote. Foto: MMC RTV SLO

Vlada Marjana Šarca je februarja z odlokom zagotavljanje pomorske pilotaže z zasebnega podjetja Piloti Koper prenesla na javno podjetje, katerega ustanoviteljica je država, upravljavec pa Slovenski državni holding. SDH je za izvajanje pomorske pilotaže ustanovil podjetje Kopp izobraževanje, s katerim je vlada konec marca sklenila pogodbo, družba pa bo dejavnost pilotaže prevzela v nedeljo. Vlada je danes dala družbi soglasje k ceni za storitev pomorske pilotaže.

V družbi Piloti Koper, ki je pomorsko pilotažo v koprskem pristanišču opravljala od leta 1996, so se zaradi po njihovi oceni neustavne in nezakonite uredbe obrnili na ustavno sodišče. To je zdaj odločilo, da vladne uredbe ne zadrži, saj je presodilo, da za to niso izpolnjeni pogoji – zaradi izvrševanja te uredbe namreč ne bi nastale težko popravljive posledice, so odločitev US-ja povzeli v Pilotih Koper.

V družbi se sicer s tem ne strinjajo in odločitve, kot pravijo, ne morejo razumeti: "V naši državi očitno protiustavno in protizakonito uničenje uspešnega podjetja s strani države naj ne bi predstavljalo težko popravljivih posledic, kar je absurd."

Piloti Koper: Vlada nezakonito in brez javne razprave podržavila tržno dejavnost

Vlada je po njihovem prepričanju nezakonito in brez javne razprave ter z izključevanjem družbe Piloti Koper na netransparenten način povsem tržno dejavnost podržavila in s tem oškodovala družbo in njene zaposlene. V podjetju ugotavljajo, da se je ministrstvo za infrastrukturo v tej zadevi večkrat sklicevalo na domnevno izredne razmere na področju pomorske pilotaže, ni pa posredovalo konkretnih podatkov o domnevnih motnjah storitve pomorske pilotaže.

Piloti Koper zavračajo tudi očitke, da so opravljali monopolno dejavnost, in so dodali, da vladna uredba monopola ne odpravlja, ampak ga ustvarja. Prav vlada je s sklenitvijo pogodbe z družbo Kopp izobraževanje tej podelila izključno pravico in torej monopol, pri čemer omenjena družba ne izpolnjuje pogojev iz uredbe in niti iz pomorskega zakonika ali zakona o gospodarskih družbah.

Po mnenju družbe sporno tudi to, da je uredbo sprejela vlada v odstopu

Vladna uredba poleg tega določa proračunsko sofinanciranje ladjarjev, ki so praviloma tuji konzorciji, z uvedbo gospodarske javne službe za pomorsko pilotažo pa je vlada nedovoljeno posegla v temeljne ekonomske svoboščine, ki jih zagotavljata ustava in primarno pravo EU-ja, še menijo v podjetju in opozarjajo, da je uredba ne nazadnje nezakonita tudi zato, ker jo je sprejela vlada v odstopu, ki za to ni imela pooblastila.

V družbi Piloti Koper so sicer prepričani, da bo ustavno sodišče, ko bo vsebinsko odločalo o zadevi, uredbo o pilotaži odpravilo oz. razveljavilo. Kot so dodali, pa jim je nepopravljiva škoda že nastala, povrniti pa jo bodo morali država ter posamezniki, ki so uredbo sprejeli in jo izvajajo.

Ministrstvo februarja: Sledimo pomorskemu zakoniku iz leta 2010

Na ministrstvu za infrastrukturo so ob izdaji uredbe februarja (takrat ga je še vodila Alenka Bratušek) pojasnjevali, da pomorski zakonik že od leta 2010 določa, da mora država za opravljanje te dejavnosti zagotoviti gospodarsko javno službo, za katero je predvidena koncesija, vendar pa ta v zadnjem desetletju ni bila pravno urejena. "Ministrstvo z nameravanimi aktivnostmi torej uresničuje zakonsko določilo, ki doslej še ni bilo realizirano," so takrat zapisali na ministrstvu.

Opozorila o represiji in mobingu v Pilotih Koper

Odločitev vlade o upravljanju za pomorsko pilotažo je sicer sledila opozorilom sindikata žerjavistov v Luki Koper, da dvema njihovima članoma, sicer zaposlenima v družbi Piloti Koper, ki opozarjata na težke delovne razmere in kadrovsko podhranjenost, grozi odpoved pogodbe o zaposlitvi ter da vodstvo podjetja kljub doseženemu stavkovnemu dogovoru aprila lani nadaljuje represijo, mobing, šikaniranje in izživljanje nad zaposlenimi v družbi.

Družba, katere lastnik in prokurist je Valter Kobeja, sicer letno ustvari milijon evrov in pol dobička, nima pa nobenih obveznosti ne do države ne do Luke Koper.