Foto: BoBo
Foto: BoBo

Leti 2020 in 2021 sta bili zaznamovani z epidemijo covida-19 ter ukrepi za reševanje njenih posledic. To se je odrazilo tudi na obsegu dodeljenih državnih pomoči. Potem ko njihova vsota vse od leta 2015 praviloma ni presegala 500 milijonov evrov, je leta 2020 poskočila na 1,7 milijarde evrov, ne dosti nižja je bila tudi leta 2021.

Ponovno rast državnih pomoči v letih 2020 in 2021 ugotavlja najnovejše poročilo o državnih pomočeh, ki so ga pripravili na finančnem ministrstvu. Skupaj z ukrepi za reševanje posledic covida-19 so dodeljena sredstva državnih pomoči predstavljala dobre tri odstotke bruto domačega proizvoda, kar je največji izdatek za krizne ukrepe po letu 2013, so zapisali.

Od skupaj 1,7 milijarde evrov izplačanih državnih pomoči v letu 2021 je bilo kar 1,1 milijarde evrov namenjenih za reševanje gospodarskega položaja kot posledice izbruha epidemije. Preostalih 559 milijonov evrov je bilo namenjenih preostalim kategorijam pomoči.

Pomoči, ki niso vezane na epidemijo, se niso bistveno spremenile

Če ne upoštevamo pomoči zaradi covida-19, se v zadnjih treh letih struktura in razmerje med največjimi kategorijami pomoči v Sloveniji nista bistveno spremenila. Največji delež ohranjajo pomoči za varstvo okolja in energijo, sledijo pomoči za zaposlovanje, raziskave, razvoj in inovacije ter transport.

Za ukrepe na področju varstva okolja in varčevanje z energijo je bilo v letu 2021 namenjenih 164,1 milijona evrov oz. 29,3 odstotka vseh pomoči v tem letu.

Drugo največjo kategorijo pomoči predstavljajo v Sloveniji pomoči za zaposlovanje. V letu 2021 je bilo za ta namen izplačanih 127,6 milijona evrov oz. 22,8 odstotka vseh pomoči. Skorajda celoten znesek je bil namenjen za zaposlovanje invalidnih oseb in prilagoditev delovnega mesta za invalidne osebe.

Pri pomočeh za raziskave, razvoj in inovacije je bilo v zadnjem obdobju opaziti padec. Za te namene je bilo predlani izplačanih 63,6 milijona evrov državnih pomoči, kar je 19 odstotkov manj kot leta 2020.

Pomemben obseg državnih pomoči se dodeli tudi transportnemu sektorju, leta 2021 se je njihova vsota oblikovala pri 105,5 milijona evrov. Večinoma je bila namenjena za železniški promet.

V letu 2021 se je povečal še obseg regionalnih pomoči, pomoči za kulturo, za razvoj širokopasovnega omrežja ter kmetijstva, medtem ko se je trend pomoči za majhna in srednje velika podjetja obrnil navzdol.

Državne pomoči so bile večinoma izplačane kot subvencije. Sledijo pomoči v obliki znižanja prispevkov za socialno varnost ter davčnih oprostitev in izjem.

Ministrstvo je učinek dodeljenih pomoči v povprečju ocenilo kot pozitiven

Primerjava z EU-jem kaže, da ima Slovenija primerljiv obseg in strukturo državnih pomoči. Več kot polovico državnih pomoči članice namenjajo za spodbude na področju okolja in varčevanja z energijo, kar sovpada s prizadevanji za doseganje okoljskih in energetskih ciljev Unije. Spodbude na področju okolja in varčevanja z energijo tudi v Sloveniji predstavljajo največji delež vseh državnih pomoči.

Poročilo, s katerim se bo v kratkem seznanila vlada, vsebuje tudi oceno o uspešnosti dodeljenih državnih pomoči. Ministrstvo za finance je skupni učinek dodeljenih državnih pomoči v povprečju ocenilo kot pozitiven.

Državne pomoči predstavljajo tista javna sredstva, ki jih javni organi selektivno dodeljujejo subjektom, ki delujejo na trgu, s čimer ti subjekti pridobijo gospodarsko prednost pred konkurenti, ki je pod običajnimi tržnimi pogoji ne bi imeli. Prav zaradi negativnega vpliva na konkurenco in trgovino so državne pomoči po pravilih EU-ja v splošnem prepovedane in se lahko dodelijo le izjemoma.