Ob tej priložnosti so v lübeški Hiši Günterja Grassa (Günter Grass Haus) uredili veliko razstavo, ki predstavlja zakulisje nastajanja romana, samo zgodbo o nenavadnem Oskarju Matzerathu in sprejem romana v letih po njegovem izidu. Čeprav v romanu, katerega največji del je Grass napisal v Parizu, vojna nikakor ni prevladujoča tema, so roman Pločevinasti boben večkrat imenovali za literarno delo, ki poda odličen psihološki uvid v zakulisje druge svetovne vojne oziroma razkriva anomalije nemškega malomeščanstva.
Sem v norišnici in moj negovalec kuka skozi kukalo
Odprtje razstave je uvedlo branje iz Pločevinastega bobna, pri katerem se je Grassu pridružil Mario Adorf, ki je v filmu Volkerja Schlöndorffa - film je nenazadnje prejel tudi oskarja za najboljši tujejezični film - upodobil Alfreda Matzeratha; ključna je bila izreka besed: "Sem stanovalec neke zdravstvene in negovalne ustanove, moj negovalec me opazuje, le redko me spusti z oči; v vratih je namreč kukalo in oko mojega negovalca je tiste rjave barve, ki ne more videti skozi mene, modrookega." Opazovanje in nenehen družbeni nadzor sta bila namreč v jedru ne le nacizma, ampak sta bila vgrajena v samo malomeščansko naravo, ki je zatirala vse spontano in zavračala vse, kar ni bilo čisto po pravilih in normah higiene ter zdravega življenja; to je življenja, ki je obrodilo močno in zdravo telo, sposobno sodelovati v gospodarstvu in vojski.
Tudi Oskar Matzerath, ki o svojem svetu, Gdansku, v katerem je potekala živahna kolonialna trgovina, poroča iz svoje, žabje perspektive, ni brez napak. Zelo težko mu je verjeti, saj nekatera njegova pričevanja - na primer priznanje, da je kriv smrti svojih staršev - kasneje na laž postavijo pravi dokazi. Vendar je njegova laž čudna, saj se zdi interesno neutemeljena. Grass je namreč z Oskarjem ustvaril skoraj popolni 'antilik' bidermajerskega meščanstva in tako je slednjega tudi razkrinkal.
Svet Oskarja Matzeratha v štirih etapah
Svet Oskarja Matzeratha in svet, v katerem je roman nastajal, v Lübecku spoznavamo v štirih etapah. Prvi del razstave nam predstavi nastajanje romana. Na ogled so Grassove pesmi in nekateri drobni zapisi, ki že dokazujejo ukvarjanje z vodilno temo Pločevinastega bobna. Kot posebno dragocen eksponat pa je bil imenovan kovček z rokopisom ene prvih različic romana, ki je dolgo ležal v kleti Grassovega pariškega doma in ga je v sedemdesetih odkril ameriški literarni zgodovinar John Reddick.
Drugi del razstave nas popelje v Gdansk in v mesto umesti motive in like iz romana. Tretji del se ukvarja z Grassom in časom, ki ga je preživel v Düsseldorfu; gre za čas med letoma 1948 in 1952, ko je Grass na düsseldorfski umetniški akademiji študiral kiparstvo in grafiko. Zadnji del razstave pa se ukvarja z zgodovino recepcije romana, ki je bil do danes preveden v več kot 40 jezikov, Grassu je prinesel Nobelovo nagrado za literaturo, po njem pa je Schlöndorff leta 1979 posnel tudi film.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje