Že povsem na začetku pojasnjuje, zakaj se je odločil za naslov, ki vključuje dva termina - protestantiko in protestantistiko. Tako je nedvomno povedano, pravi, da gre "za besedila o protestantizmu in hkrati za besedila, ki obravnavajo in preučujejo protestantizem iz protestantskih izhodišč in ki so pri tem opredeljena in zavzeta 'za protestantizem'". Iz celotne knjige pa je nato mogoče razbrati, zakaj in v kakšnem smislu mu je protestantsko krščanstvo blizu, bližje kot katoliško ali pravoslavno.
Med razlogi za svojo opredelitev v nadaljevanju navaja veliko zanimanje za verska vprašanja že v gimnazijskih letih v Idriji, ko je hodil tako k verouku kot k debatnemu oziroma marksističnemu krožku, ki ga je, kot se spominja, nekaj časa vodil Jože Pučnik, na njem pa so obravnavali tudi Kardeljev Razvoj slovenskega narodnega vprašanja. Omenja še prevzetost ob ogledih kulturnih spomenikov Ravenne, ob katerih ga je odbijala napihnjenost in načičkanost baročnih cerkva, kakršne dominirajo tudi v Sloveniji in dajejo pečat našemu katoliškemu dojemanju svetega prostora. Razlike med cerkvami s skupnimi koreninami v Svetem pismu vidi na več ravneh in obenem opozarja, da je tudi protestantizem le skupni, zbirni pojem za usmeritve, ki sicer delujejo kot Evangeličanska in Reformirana cerkev, luterani, kalvinci, baptisti, metodisti itn. Protestantske cerkvene stavbe so, še poudarja, v primerjavi s katoliškimi ali pravoslavnimi, preproste, brez kipov Jezusa, Marije ali svetnikov, pogosto tudi brez slik. Kajti cerkev v protestantskem pojmovanju ni svetišče, svet prostor, temveč le zbirališče skupnosti vernikov, v katerem ne poklekajo in se ne križajo, temveč poslušajo pridigo, skupaj molijo in prejemajo zakramente.
Bistveno vez med različnimi oblikami protestantskega krščanstva pa Kerševan vidi v vztrajanju pri evangeliju in štirih med seboj povezanih "samo": samo po milosti, samo po Kristusu, samo po veri in samo po Pismu. Vse to in še kaj se je, povzema, pri njem že zgodaj izteklo v kritičnost do religije in kritiko religije, ki jo je pri svojih 25 letih predstavil v knjižici Religija in sodobni človek. Takratni zavrnitvi filozofskih, zgodovinskih in psiholoških argumentov za religijo in "dokazov za boga" se, kot poudarja, tudi danes tako rekoč v ničemer ne odpoveduje.
Protestanti(sti)ka je zbornik Kerševanovih razprav in člankov, v zadnjih petnajstih letih ob različnih priložnostih objavljenih zlasti v periodičnih publikacijah. Jedro knjige so besedila, napisana in predstavljena lani in predlani ob 500. obletnici Trubarjevega rojstva, ter besedila, nastala predvsem za publikacije Slovenskega protestantskega društva Primož Trubar Stati in obstati ali ob predavanjih. Avtor jim je dodal nekaj spisov, ki so ostali raztreseni po različnih revijah in zbornikih, in še ne objavljeni besedili o Petru Kupljeniku in slovenskem zgodovinskem spominu ter o idrijskih protestantih 16. stoletja.
Vsebina knjige je sicer tematsko razdeljena na štiri sklope: Protestantizem danes, Trubariana, Priložnostno, a bistveno in Ob praznovanju in spominjanju. Osrednji postavi v Kerševanovih razmišljanjih sta seveda Martin Luther in Primož Trubar, ključni osebnosti nemške in slovenske reformacije ter vsega nenadomestljivega, kar sta, skupaj z uveljavitvijo narodnega, pri nas tudi knjižnega jezika, dala svojim rojakom. Marko Kerševan zato poudarja pomen Trubarjevega "služenja Božji besedi za slovensko besedo, za slovenski jezik in posledično za konstituiranje slovenskega naroda kot naroda slovenske besede, slovenskega jezika".
Iztok Ilich, radio ARS
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje