Knjiga je izšla pri Cankarjevi založbi. Foto: Mladinska knjiga
Knjiga je izšla pri Cankarjevi založbi. Foto: Mladinska knjiga

Delo Nikar ne upajte, da se boste znebili knjig govori predvsem o knjigah in odnosu do knjig, o sodobnem marginaliziranju pisane besede, usihanju zbranega branja, pa tudi o zbirateljstvu, kuratorstvu, bralnih navadah in dobri, stari, nikoli izkoreninjeni cenzuri.

Intelektualno bogastvo
Živahna sogovornika nekaj malega povesta tudi o filmu – od ekspresionizma in neorealizma do Borata –, toda glavnina pogovorov se dotika knjig.

In na tem področju de Tonnacova sogovornika briljirata in navdihujeta. Z ezoteriko občasno distancirata, da bi nas z aforizmi znova vrnila v igro. Malo se tudi postavljata. Ampak z razlogom.

O knjigah, zgodovini civilizacije in vsem, kar se tiče intelektualnega angažiranja, razpravljata tako elokventno, da se bralcu zvrti v glavi. Med obračanjem strani si preprosto ponižen, kot si denimo ponižen ob obisku dublinskega Trinity Collegea in njegove stare knjižnice.

Delo je prevedel Jaroslav Skrušny. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Delo je prevedel Jaroslav Skrušny. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić

Zato ne preseneča, da se je fotografija njene notranjosti znašla na ovitku slovenske izdaje. Tam se ti zdi, da si obkrožen z vsem znanjem sveta.

Carrièrovo ustvarjanje
In prekleto blizu temu prideta tudi Carrière in Eco. Drugega ni treba posebej predstavljati, Carrière pa verjetno potrebuje kratek uvod; ker se je ukvarjal predvsem s scenaristiko in poučevanjem, je med intelektualno elito verjetno manj znan, čeprav je kot eden najvidnejših in najproduktivnejših evropskih scenaristov spisal predloge za nekatere najboljše filme Louisa Malla, Miloša Formana in predvsem Luisa Buñuela, s katerim je sodeloval najdlje.

Hvalnica knjigi
Iztočnica pogovorov je hvalnica in zagovor tiskane knjige – v odnosu do moderne tehnologije, sodobnih bralnih navad, padca koncentracije in preostalih motečih elementov, ki so bili v času snemanja (leta 2008) za založništvo dejansko skrb vzbujajoči.

Časovna distanca med izvirnikom in slovensko izdajo bi na prvi pogled utegnila pričujočo knjigo delati irelevantno, vendar ocena ne zdrži. Fizična knjiga se je medtem vrnila in obrnila trend branosti (v odnosu do elektronskih naprav) navzgor, ampak to ni samo knjiga o tehnoloških pasteh (npr. brezmejnosti spleta, kjer po Carrièru ni ne reda ne hierarhije), predvsem je knjiga o "kulturi duha".

Umberto Eco. Foto: EPA
Umberto Eco. Foto: EPA

Za oba je knjiga še vedno najbolj trdoživ in zanesljiv medij za prenos podatkov in znanja, čeprav Eco, daleč od ludizma, ne pozabi omeniti, da bi v primeru požara iz svoje hiše najprej rešil računalniški disk s svojimi besedili!

Simon Popek

Drugačen pogled na razvoj tehnologije
Carrière in Eco nista le strastna bralca in predavatelja, temveč tudi zbiralca, od redkih in prvih izdaj do inkunabul. Do novih tehnologij sta duhovito kritična, celoten razdelek denimo namenita hitro zastarelim (in lahko pokvarljivim) "trajnim nosilcem".

Za oba je knjiga še vedno najbolj trdoživ in zanesljiv medij za prenos podatkov in znanja, čeprav Eco, daleč od ludizma, ne pozabi omeniti, da bi v primeru požara iz svoje hiše najprej rešil računalniški disk s svojimi besedili!

Intelektualna zabava
Razpon tematik, ki se jih Carrière in Eco lotevata, je osupljiv – od antike in srednjega veka do sodobnih trendov, od Tračanov in Galcev do montažnih tehnik Leva Kulešova -, njuna erudicija pa tako brezmejna, da ji težko najdemo par.

Ne, Nikar ne upajte, da se boste znebili knjig ni zvezek o minljivih debatah na temo elektronske ali fizične knjige, temveč preprosto knjiga o znanju. Recimo naravnost: to je intelektualna zabava prvega ranga.