Založba Litera je obogatila knjižno jesen. Izšli so delo Kaki vojaki avtoric Nataše Kramberger in Jane Kocjan, kratke zgodbe Iz zemlje in sanj Marka Sosiča, literarne razprave Na pomolu sodobnosti Alojzije Zupan Sosič, roman Dvigalo Toma Podstenška, pesniška zbirka Vreščeče čeri Lučke Zorko in študija Čast ni balast Mojce Ramšak. Foto: EPA
Založba Litera je obogatila knjižno jesen. Izšli so delo Kaki vojaki avtoric Nataše Kramberger in Jane Kocjan, kratke zgodbe Iz zemlje in sanj Marka Sosiča, literarne razprave Na pomolu sodobnosti Alojzije Zupan Sosič, roman Dvigalo Toma Podstenška, pesniška zbirka Vreščeče čeri Lučke Zorko in študija Čast ni balast Mojce Ramšak. Foto: EPA

Izšli so delo Kaki vojaki avtoric Nataše Kramberger in Jane Kocjan, kratke zgodbe Iz zemlje in sanj Marka Sosiča, literarne razprave Na pomolu sodobnosti Alojzije Zupan Sosič, roman Dvigalo Toma Podstenška, pesniška zbirka Vreščeče čeri Lučke Zorko in študija Čast ni balast Mojce Ramšak.

Kaki vojaki je avtorski projekt pisateljice Nataše Kramberger in ilustratorke Jane Kocjan. Je žanrsko izmuzljiv "roman v rimah in slikah", v katerem sta avtorici poskušali opredeliti, kaj je smešno in kaj žalostno. Po prvencu Nebesa v robidah, ki je prejel nagrado Evropske unije za književnost in bil nominiran za kresnika, pričujoče delo kaže določen "krč in zadrego". Kot je dejala Krambergerjeva, veliko akterjev v naravi in družbi sebe jemlje tako resno in brez distance, da je začutila zadrego ob tej ravnici in plitvini.

Zbirka Sosičevih zgodb Iz zemlje in sanj po besedah avtorice spremnega besedila Petre Vidali prenese svoj dragoceni, krhki tovor, ne da bi zdrsnila v humanistično patetiko. V enajstih tesnobnih slikah avtor subtilno izpiše zakone dialektike varuha in varovanca. Po avtorjevih besedah knjiga predstavlja poskus prestopanja iz oddaljenih obdobij ter razumevanja zrelejših časov. Kot je dejal, se v zgodbah kažeta dva motiva: nasilje na različnih ravneh in solidarnost.

V monografiji Na pomolu sodobnosti ali o književnosti in romanu je Zupan Sosičeva zbrala in prenovila deset svojih razprav, v katerih se ukvarja med drugim z vprašanji literarnosti in razlike med literarno umetnino in trivialno književnostjo. Kot je dejala, je v razpravah poskušala ubrati srednjo pot med apokaliptičnim videnjem književnosti, ki poudarja, da ta služi le užitku in profitu, in podaljški postmodernizma.

Dvigalo se ukvarja z odnosom petih posameznikov različnih socialnih statusov, ki se znajdejo več dni ujeti v skrajnih okoliščinah in majhnem prostoru, v dvigalu nakupovalno-trgovskega središča, je dejal avtor romana Tomo Podstenšek. Po besedah urednika Roberta Titana Felixa značaji in življenjske okoliščine upodobljenih oseb niso izbrane naključno, saj so med sabo ravno dovolj neskladni, da njihovo vsiljeno sobivanje lahko predstavlja problem. Na tej ravni postaja Podstenškov prvenec metafora postavljenosti posameznika v družbeno okolje.

Pesniška zbirka Vreščeče čeri je večplastna in hermetična zbirka, v kateri Zorkova poskuša ubesediti kompleksnost življenja in sveta, ujetega v mrežo časa. Po besedah urednice Petre Vidali zbirka ob prvem branju deluje kot zagonetni vozel, vendar se ta ob večkratni recepciji razveže v reko pesniške imaginacije. Kot je dejala avtorica, je zbirka nastajala štiri leta in vsebuje raznorodne pesmi, v katerih se motivi "lomijo", simboli pa imajo različne funkcije.

Etnologinja in filozofinja Mojca Ramšak se v študiji Čast ni balast ukvarja z vprašanji, kaj mislimo, ko govorimo o časti in sramoti in kako ju merimo z besedami. Kot je dejala, je sprva nameravala izvesti empirično študijo, potem pa se je oprla na druge vire: med drugim literarne, strokovne, vizualne in sodne. "Slovenci smo zelo občutljivi na družino in zemljo, zanju smo pripravljeni iti v boj, tako besedni kot fizični," je povedala avtorica. Ramšakova je s prejšnjo knjigo Žrtvovanje resnice, etnološko in antropološko študijo o obrekovanju in opravljanju, že poskrbela za akademsko uspešnico, je dejala Vidalijeva.