Caravaggio slovi kot najimenitnejši baročni portretist, pri svojem delu pa si je pomagal s primitivno fotografsko tehniko. Foto: EPA
Caravaggio slovi kot najimenitnejši baročni portretist, pri svojem delu pa si je pomagal s primitivno fotografsko tehniko. Foto: EPA
Caravaggio: Judita obglavi Holoferna (1598-99)
Caravaggio naj bi tehniko camera obscura spoznal prek učenjaka Giovannija Battiste della Porte, ki je to tehniko natančno opisal v svojem velikem enciklopedičnem delu Magiae Naturalis. Foto: EPA

Tako naj bi Caravaggio (1571-1610) med pripravami na slikanje portretov svojo delavnico spremenil v orjaško camero obscuro in v mraku na platno z belo svinčevo barvo, pomešano z svetlikajočim se barijevim sulfatom, zarisal konture portretirancev. Da se je Caravaggio pri svojem delu posluževal camere obscure, ni povsem nova ugotovitev, nova pa je domneva, da je na platno nanašal tudi fotoaktivne snovi in tako pravzaprav dvesto let pred 'uradnim' izumom fotografije že fotografiral. Na to misel so raziskovalci Caravaggiovega dela prišli, ko so na mojstrovih platnih odkrili sledi živosrebrove soli, snovi, ki se še danes uporablja v fotografskem filmu. Kot je po poročanju časopisa Guardian dejala Roberta Lapucci, vodja konservatorjev in restavratorjev na institutu SACI v Firencah, naj bi na idejo za uporabo camere obscure Caravaggio prišel prek filozofa Giovannija Battiste della Porte.

Veliki erudit, ki ga je zanimala okultna in običajna znanost
Giovanni Battista della Porta (1535-1615) je bil pravo poosebljenje renesančnega ideala. Vsestranski učenjak, radovedni raziskovalec, 'po potrebi' pa tudi dramatik. Največje delo della Porte je bila enciklopedična izdaja Magiae Naturalis (Naravna magija), v kateri je obdelal vrsto z astrologijo, okultno filozofijo, alkemijo, matematiko, meteorologijo in filozofijo narave povezanih pojavov in teoremov. V zvezi s Caravaggievim delom pa je treba omeniti della Portove izpopolnitev camere obscure. Tudi ta svoj izum je opisal v delu Magiae Naturalis (v eni izmed poznejših izdaj tega dela), obenem pa je prek opisa konveksne leče predstavil tudi delovanje človeškega očesa.

Polona Balantič