Dobre štiri metre visoki kip stoji na 5,48 metra visokem podstavku in upodablja bibličnega Davida v trenutku, ko si na ramo nastavlja fračo s kamnom, s katero bo napadel Goljata. Foto: EPA
Dobre štiri metre visoki kip stoji na 5,48 metra visokem podstavku in upodablja bibličnega Davida v trenutku, ko si na ramo nastavlja fračo s kamnom, s katero bo napadel Goljata. Foto: EPA
Michelangelo: David
Ob sprehodu po Firencah je mogoče na Michelangelovega Davida naleteti kar trikrat. Poleg tistega v Gallerii dell'Accademia in na Piazzi della Signoria, najdemo bronasti odlitek še na Michelangelovem trgu (Piazzale Michelangelo), ki ponuja razgled na firenško katedralo. Foto: EPA
Matteo Renzi
Na začetku meseca je župan Renzi napovedal, da bo Rimu izstavil račun za čiščenje grafitov, ki jih za seboj puščajo zdolgočaseni, v vrstah čakajoči turisti. Država si prilašča dobiček, ki ga prinesejo prodane vstopnice za ogled Davida, ne poskrbi pa za vzdrževalna dela, razmišlja župan. Foto: EPA
Firence
Michelangelov David je že stoletja ponos prebivalcev Firenc, ki so v biblijski zgodbo o pogumnem in iznajdljivem mladeniču našle simbol svojega mesta. Foto: EPA

Sicer je bil marmorni kip Davida sprva naročen kot ena izmed dvanajstih figur Stare zaveze za okrasitev firenške katedrale Santa Maria del Fiore in je bil najprej zaupan drugim mojstrom, a po daljšem odmoru je za delo poprijel takrat komaj 26-letni Michelangelo, danes vsakomur dobro poznano umetniško ime. Kip, ki ga je izdeloval tri leta, od 1501 do 1504, je nato dobil svoje mesto drugje, kot so sprva načrtovali - na Piazza della Signoria pred sedežem mestne oblasti Palazzom Vecchio.
V Italiji poteka silovit spor zaradi lastništva tega verjetno najznamenitejšega visokorenesančnega kiparskega dela, in sicer med Berlusconijevo vlado in samimi Firencami. Zakaj so pravzaprav prebivalci Firenc tako občutljivi in navezani ravno na Michelangelovega Davida? Mladeniča, ki je s svojo hrabrostjo in iznajdljivostjo premagal grozljivega in na videz močnejšega nasprotnika, so Firence že pred stoletji 'posvojile' za svojega, saj je kot takšen predstavljal simbol Firenc. Tudi same so se na podoben način zoperstavljale svojim političnim nasprotnikom.
David že stoletja simbol Firenc
Davida so v takrat samostojni mestni državici, prav tisti, ki velja za zibelko renesančne umetnosti, postavili tako, da je mladenič, s katerim ne gre zobati češenj, gledal proti samemu Rimu. Danes stoji pred omenjeno palačo le ena izmed kopij kipa (izvirni David pa se nahaja v Gallerii dell'Accademia), v mestu, kamor se je nekoč David nemo oziral, pa sta dva odvetnika po naročilu italijanskega premierja Silvia Berlusconija po brskanju po arhivih pripravila to, kar sami imenujejo, trdne dokaze, da je renesančna mojstrovina last italijanske države in ne Firenc, poroča The Guardian.
Rim trdi tako, Firence drugače
Odziv Firenc je bil nagel in glasen, začenši s samim županom Matteom Renzijem: "Z vsem spoštovanjem do rimskih odvetnikov so nesporni dokumenti v lasti mesta in države jasni: David je last Firenc." Pravna ekipa iz Rima je pripravila devet strani dolg dokument, v njem pa med drugim zapisala, da je lastnica Italija, ki je pravna naslednica Firenške republike, naročnice kipa Davida.
Renzi, ki je med drugim izjavil, da odvetniki v Rimu avgusta očitno 'nimajo nič pametnejšega početi kot pleniti kipe', argumentira svojo trditev: "Ko je Rim postal glavno mesto Italije, je bil z odlokom iz leta 1870-1871 Palazzo Vecchio z vso svojo vsebino dodeljen Firencam, vključno z Davidom," pravi in dodaja: "David je naš, kar dokazujejo dokumenti."
Firence so se Davidu nekoč že 'odrekle'
S tem se ne strinjajo vladni odvetniki, ki pravijo, da dokumentacija, vezana na predajo palače, ne omenja Davida, "čeprav je imel do tistega trenutka že ogromno simbolno vrednost." Poleg tega, ko je bil David leta 1873 postavljen pod streho tamkajšnje Gallerie dell'Accademia, mesto ni uveljavljalo svoje pravice do njega. Leto pozneje, navajajo rimski odvetniki, pa je župan Firenc ob predaji računa Rimu za premik kipa celo zatrdil, da pripada David italijanski vladi. A Renzi vztraja pri svojem in zahteva osebno srečanje s kulturnim ministrom Sandrom Bondijem, sicer tudi objavljenim pesnikom, ki je nekaj svojih zbirk posvetil prav Berlusconiju.

Denarja za zaščito dediščine od nikoder

David prinese vsako leto v blagajno približno 8 milijonov evrov s prodajo vstopnic, kar pobere skupaj z dobičkom preostalih firenških muzejev (skupaj 30 milijonov evrov) italijanska vlada, poroča La Repubblica. Hkrati pa, očita župan, vladi še vedno ni uspelo uresničiti obljubljene podpore za zaščito dediščine Firenc.