Novembra lani sta v moskovskem zaporu pristala 35-letni Oleg Vorotnikov in 27-letni Leonid Nikolajev. Ob tem je treba vedeti, da mlada Rusa, ki sta v priporu brez sojenja sedela do prejšnjega tedna in ki so ju (po njunih besedah) policisti pri aretaciji temeljito zbrcali, jima na glavi poveznili plastične vrečke in ju več ur prevažali okrog, nista kaki speči teroristični celici ali zakrknjena zločinca, pač pa umetnika.
Natančneje: Vorotnikov in Nikolajev sta člana Vojne, radikalnega umetniškega kolektiva, ki je v zadnjih letih ruske oblasti razjaril z stopnjujoče (pre)predrznimi intervencijami in čigar nasilno preganjanje je v ruski javnosti zasejalo strah, da se vračajo sovjetski časi brezkompromisne cenzure režimu nenaklonjenih ustvarjalcev.
Od letečih mačk do "obešanj" priseljencev
V zadnjih treh letih so člani Vojne nanizali performanse, kot je lažna eksekucija priseljenskih delavcev v moskovski veleblagovnici, improviziran punkkoncert v sodni dvorani, metanje živih mačk v prodajalce na blagajnah McDonaldsa (da bi jim "olajšali utrujajoč delovnik") in seveda risanje ogromnega penisa na dvižni (!) most v Sankt Peterburgu.
Proti "farsi malega Medvedka"
V domovini so zanimanje širše javnosti prvič pritegnili februarja 2008, dva dni, preden se je na oblast, kot je bilo mogoče pričakovati, povzpel Dimitrij Medvedjev. Dvanajst aktivistov Vojne (med njimi je bila tudi visoko noseča ženska) je "zavzelo" moskovski biološki muzej in tam pod napisom "F**** za dediča - Medvedka!" uprizorilo orgijo. S performansom so skušali opozoriti na, kot so se sami izrazili, "farsične in pornografske volitve", na katerih je Medvedjev podedoval Putinov prestol.
Skupina, ki je bila obtožena zaradi razpečevanja pornografije, se je morala po tem podvigu preseliti v podzemlje. Položaj se je menda tako zaostril, da so morali glavni aktivisti nenehno menjati stanovanja in se odpovedati uporabi mobilnih telefonov, da jih roka pregona ne bi izsledila.
Njihovi podvigi so medtem postajali vse bolj velikopotezni. Za marsikoga je nenadkriljiva njihova "potegavščina" iz lanskega junija, ko so na most poleg Zvezne varnostne službe (naslednice KGB-ja) naslikali ogromen falus, ki se je, ko se je most dvignil, da so pod njim lahko plule ladje, dvignil ob omenjeno stavbo. (Tako so hoteli opozoriti na poostrene varnostne ukrepe, ki so jih v mestu uvedli med gostovanjem Mednarodnega gospodarskega foruma).
Glave gibanja v ilegali
Vodja in osrednji ideolog skupine, 48-letni Aleksej Plutser-Sarno, zase pravi, da le redko dvakrat preživi noč na istem kraju ter da v državo in iz nje potuje prek slabo nadzorovane meje s Kazahstanom. Čeprav se v javnosti iz očitnih razlogov ne pojavlja, je pred dnevi prek Skypa spregovoril za britanski The Independent. "Sicer se pa korumpirani ruski policisti ne ukvarjajo z lovom na obubožane umetnike. Raje se ukvarjajo s kriminalom in lovijo poslovneže, od katerih lahko kradejo," je povedal o svoji "nevidnosti".
"Če izvajalec svoje dejanje razume kot umetnino, če se z njim strinjajo tako strokovnjaki kot občinstvo, kaj je torej? Prestopništvo ali umetnost? Skušamo se bojevati proti oblasti, ki je resnični zločinec," ga citira The Independent.
Posledice so lahko zelo resne
Omenjeni "resnični zločinec" se je med tem znesel nad Vorotnikom in Nikolajem. Priprta provokatorja sta na svobodi šele od včeraj, ko jima je sanktpeterburško sodišče končno določilo varščino (300 tisoč rubljev). Možaka sta obtožena huliganstva na podlagi ideološkega, političnega, rasističnega ali verskega nasilja, kar pomeni, da ju lahko, če bosta obtožena, čaka do pet let za zapahi. (Sodili jima bodo zaradi performansa, v okviru katerega so člani Vojne na moskovskih ulicah na glavo prevračali policijske avtomobile).
Niti Banksyjeva podpora ni zalegla ...
Prejšnji mesec jima sodnik varščine ni hotel določiti, pa čeprav je 80 tisoč funtov v sklad za njuno osvoboditev namenil sam Banksy, sloviti anonimni urbani umetnik, ki je za zagato Vojne izvedel iz medijev.
Duh ruskih futuristov sto let pozneje
Umetniško izražanje Vojne sicer v ruski javnosti ni naletelo na enoglasno odobravanje, je pa bila njihova zgoraj opisana slika falusa (z naslovom Tič v primežu KGB) pred kratkim nominirana za prestižno državno priznanje na področju sodobne umetnosti. "Vojna nadaljuje izročilo ruskih futurisov z začetka 20. stoletja," je za omenjeni časopis povedala Olesja Turkina, kuratorka Ruskega muzeja v Sankt Peterburgu. "Tič v primežu KGB demonstrira falično, patriarhalno naravo naše države". Malo manj razumevanja je sicer pokazala za preobračanje policijskih avtomobilov, vseeno pa se ji zdi "absurdno", da storilcem sodijo enako kot skupinam skinheadov, ki so krivi zločinov iz sovraštva.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje