Najprivlačnejši za množice je še vedno Banksy - za številne mlajše umetnike tudi zgled. Foto: Unruth
Najprivlačnejši za množice je še vedno Banksy - za številne mlajše umetnike tudi zgled. Foto: Unruth
Roa
Roa je belgijski grafitar, ki večinoma riše živali (in jih vrača v urbano džunglo). Foto: Unruth
Os Gemeos
Os Gemeos je portugalska beseda za dvojčka; dvojčka pa sta tudi grafitarja, ki se skrivata za tem imenom. Foto: Unruth

Umetnost ulice je nekoč pripadala le redkim, a prav ti redki, ki so jo občudovali in jo navadno sredi noči z razpršilci, vedri barve in čopiči ustvarjali na sicer dolgočasnih sivih zidovih, so jo s pomočjo svetovnega spleta razširili med množice ter poskrbeli za njeno popularnost. Ulična umetnost še vedno buri duhove, kot se je to pred kratkim zgodilo v Los Angelesu, vendar pa ni več obsojena le na mimoidoče občinstvo, ki pogosto niti ni prepoznalo njene sporočilne in estetske vrednosti.

Od hobija do umetnosti
Z razvojem spleta in različnih socialnih omrežij ter blogov vsakdo lahko izrazi svoje mnenje in pokaže svoje stvaritve oziroma kar mu/ji je všeč. V malo manj kot desetletju je žanr od tega, da je bil pojmovan kot vandalizem, s pomočjo spleta pridobil kredibilnost kot eden najbolj raznolikih in ustvarjalnih delov urbane kulture. Navdahnjene pri Banksyju, ki mu je uspela pot od zanimive senzacije do avtorja 60.000 dolarjev vrednih platen, hollywoodskih filmov in 'bestselerjev', današnje generacije mladih umetnikov v svojem ustvarjanju pogosto izhajajo iz svojih nekdanjih hobijev (primer je tudi nekdanja natakarica Polly Morgan, ki služi z nagačevanjem živali).

"Danes nekdo v Rusiji, na Kitajskem ali v Afriki označi prijatelja na fotografiji in v le nekaj urah prav ta fotografija obkroži svet," meni Jeffrey Deitch, direktor muzej moderne umetnosti v Los Angelesu, kjer je trenutno na ogled velika razstavo o ulični umetnosti. Deitch - tisti direktor, ki je najprej odprl vrata muzeja grafitarjem in drugim, potem pa obsodil vse tiste, ki so se v lastni režiji lotili okoliških zidov - meni tudi, da je ulična umetnost najvplivnejše gibanje zadnjih tridesetih let. "Prodor urbanih kultur je zelo velik, vplivajo pa na vse od rolkanja do visoke mode. Nekatere izmed teh fantov je najel Louis Vuitton, da so oblikovali njihove torbice."

Največje platno sveta
Središče tega prodora pa je Sebastian Buck, entuziastičen Anglež, ki se je ustalil v Los Angelesu in leta 2008 ustanovil spletno stran Unurth. Stran je postala ena izmed najvplivnejših, pomagala je odkriti marsikatero vzhajajočo zvezdo (na primer Roa in Escif) in oblikovati imena, kot so Blu, JR ter Os Gemeos. Danes pa jo je mogoče obravnavati kot največje platno sveta.