Avstrijski skladatelj in dirigent Gustav Mahler (1860–1911) na posnetku iz leta 1907. Foto: Wikipedia/Moritz Nähr
Avstrijski skladatelj in dirigent Gustav Mahler (1860–1911) na posnetku iz leta 1907. Foto: Wikipedia/Moritz Nähr

Gustav Mahler je med septembrom 1881 in aprilom 1882 dirigiral v Deželnem gledališču. Leta 1882 je v njem izvedel svojo prvo opero, Verdijevega Trubadurja, eno izmed desetih v tem času. Kot pianist je nastopil na koncertu Filharmonične družbe, predhodnice današnje Slovenske filharmonije. Njegova prva dela so bili različni glasbeni poskusi, pozneje je ustvaril več pesniških ciklov, ves preostali glasbeni opus pa je vseboval le dva glasbena žanra: glasbene pesnitve in simfonije. Leto pred smrtjo je bila izvedena Osma pod njegovo dirigentsko palico, Deveta je bila že napisana, vendar še neizvedena. Prav Deseta, zadnja in nedokončana, spodbuja najresnejša eksistencialna vprašanja, kot so ljubezen, smrt, izdaja in bistvo umetnosti.

Avtor besedila radijske igre, ki je za naš radio napisal že več del, Marko Elsner Grošelj vpeljuje lik mačka Sigmunda, ki ustvarja samoironično podobo Mahlerjevega sveta. Opira se na znana dejstva, vendar ustvari živo in poetično misel, s tem pa seže globlje v Mahlerjevo življenje in ustvarjanje.

Premiera igre Mahler bo na sporedu v četrtek, 26. septembra, ob 22.05 na programu Ars. Na spletni strani programa Ars in na spletni platformi RTV 365 pa bo še mesec dni na voljo za poslušanje.

O odločitvi za pisanje o Mahlerju pravi: "Nobena osebnost, noben lik se mi ni zdel tako izjemen za radiofonijo kot prav Mahler, ne samo zaradi svoje delno ali pogojno romantične oziroma razviharjene, disonatne glasbe, pač pa tudi zaradi vseh dogodkov, ki so vplivali na moj izbor. Ena izmed vzporednic je film o skladatelju, ki ga je ustvaril režiser Ken Russell in je močno razburkal mojo domišljijo, nato film Smrt v Benetkah s proslulim Adagiettom iz Pete simfonije, vse znane in manj znane dokumentarne in knjižne zgodbe njegovega življenja z Almo Schindler, izguba hčera in neutolažljiva prizadetost, obdobje secesije, prelom stoletja in tisočletja … Nato moj sprehod po Hribarjevem nabrežju, kjer stojim pred Mahlerjevim kipom in se sprašujem o tistem skrivnem glasbilu, ki ga je kipar dal v roke skladatelju, kot da še zmeraj piše Deseto nedokončano, ki je naslov pesmi iz moje prve pesniške zbirke, in se je s tem tudi začela moja obsesija, moja očaranost z Mahlerjevo glasbo."

Režiser radijske igre Igor Likar. Foto: Arhiv Uredništva igranega programa
Režiser radijske igre Igor Likar. Foto: Arhiv Uredništva igranega programa

V svojem bogatem ustvarjalnem opusu režiser igre Igor Likar, tudi slovenski pesnik, dramaturg, scenarist in publicist, ki je te dni dopolnil enainsedemdeset let, ostaja najbolj zapisan radijskemu mediju, še posebej pa se je posvetil radijski igri. Od leta 1979 je deloval kot režiser v Uredništvu igranega programa, kjer je režiral skoraj dvesto dramskih besedil, dokumentarnih iger in eksperimentalnih zvočnih del, priredil šestinštirideset besedil in jih napisal štiriindvajset. Je pretanjen opazovalec in poslušalec sveta, ki do temeljev raziskuje in razmišlja o smislu, o vzrokih in namenu človekove eksistence. Radiotelevizija Slovenija ga je prav letos nagradila za življenjsko delo. Prav zadnja v njegovem opusu je tokratna radijska igra Mahler, ki ga je vsebinsko izzvala in navdihnila, že zaradi glasbe pa je odprla tudi možnosti za raziskovanje in ustvarjanje zvočnega sveta.

Tonski mojster Matjaž Miklič med snemanjem radijske igre na slovenski obali. Foto: Arhiv Uredništva igranega programa
Tonski mojster Matjaž Miklič med snemanjem radijske igre na slovenski obali. Foto: Arhiv Uredništva igranega programa

Grošelj si je "zamislil zvočni prostor, kjer se zgodi igra o skladatelju, nekakšno zvočno kuliso morskega dna ali akvarija izmišljenih podob in konkretnih zvokov stvarnega okolja na eni strani, in zvokov v moji glavi – predstavi likov na drugi strani. Iz te kombinacije sem črpal navdih, kot je Mahler izkoristil razpon čustev v orkestrski predlogi z vsemi sredstvi."

Zato ni čudno, da je bila taka besedilna predloga navdihujoč poligon za občutljivega ustvarjalca zvočnih pokrajin, kot je Igor Likar. Radijska ekipa v studiu, ki sta jo sestavljala še tonski mojster Matjaž Miklič in glasbena oblikovalka Darja Hlavka Godina, razmišlja: "Že ob branju besedila sem popolnoma na novo dojela Mahlerjevo življenje in glasbo. Ob ustvarjanju radijske igre z Igorjem Likarjem, Matjažem Mikličem, Vilmo Štritof (dramaturginjo), Ano Krauthaker (asistentko režije) in vso igralsko ekipo so se mi razprle nove, dotlej neznane možnosti, globine in lepote radiofonskega ustvarjanja."

Lik Mahlerja je interpretiral Branko Šturbej, njegovo ženo Almo Nataša Barbara Gračner, mačka Sigmunda Lotos Vincenc Šparovec, druge vloge pa so odigrali še Boris Ostan, Gašper Rojc, Gregor Gruden, Zoja Miklič, Matej Puc in Zvone Hribar.