Thomas Kluge je tudi sicer znan po svoji tehniki magičnega realizma, podaljšanih sencah, hladnih izrazih na obrazih in neobičajnih perspektivah. Foto: kongehuset.dk
Thomas Kluge je tudi sicer znan po svoji tehniki magičnega realizma, podaljšanih sencah, hladnih izrazih na obrazih in neobičajnih perspektivah. Foto: kongehuset.dk
Resen pred odgovornostjo, ki ga čaka, ali ... srhljiv?
Danska kraljeva družina v malo bolj prozaični fotografski upodobitvi. Foto: EPA

Thomas Kluge je kraljico Margareto II in njeno družino portretiral dolga štiri leta. Na sliki Kongehuset najbolj izstopa princ Christian (spredaj in v sredini), ki so ga komentatorji takoj začeli primerjati z Damienom, od hudiča obsedenim fantičkom iz grozljivke The Omen (1976).

Kraljica je sliko naročila, da bi z njo ovekovečila 150-letnico dneva, ko je rodbina Glucksburg zavzela danski prestol; slika naj bi po svojem slogu spominjala na umetnost 19. stoletja, ko so radi portretirali vse generacije družine skupaj, po navadi v kaki tradicionalni slavnostni dvorani. Tokrat je cela družina postavljena na isto mesto v vrtu pred palačo Fredensborg, kjer je Laurits Tuxen pred več kot stotimi leti naredil zadnji družinski portret, Fredensborgbillede.

Gledajo nas samo "glavni" monarhi
"Trenutni in bodoči monarhi - kraljica, prestolonaslednik in princ Christian - gledajo naravnost v nas, drugi člani družine pa so prikazani v svojih lastnih svetovih, ki jih gledalčev pogled ne moti," je v kratki izjavi za javnost sporočila palača. "Otroci so zatopljeni v igro, razen vzravnanega in resnega princa Christiana, za katerega se zdi, da se zaveda svoje prihodnje odgovornosti."

Namerna satira
Kluge, ki po uradnem razkritju slike še ni dal veliko izjav za medije, je za The Independent povedal, da ga preseneča, da njegovo sliko direktno primerjajo z Lauritsovo. "Hotel sem odstraniti realistične upodobitve, ker danes živimo v demokratičnem svetu, in mislim, da so kraljica in njena družina zdaj simbolični. Slika je satira."

44-letni umetnik je svojo upodobitev 8-letnega Christiana, ki je drugi v vrsti za danski prestol, razložil kot "neke vrste igračko". "Postavil sem ga pred gledališki podobno kuliso in ga osvetlil od spodaj, da pokažem, da še ni odrasel, ampak da mi, gledalci, od njega vseeno pričakujemo, da bo kraljestvo popeljal v prihodnost. Hotel sem prikazati, kakšno težo nosi na svojih ramenih."

Uradni predstavnik kraljeve družine sicer noče komentirati niti slike niti javnih odzivov nanje, dejstvo pa je, da je kraljica sliko morala odobriti, preden jo je svet videl. "Bila je zelo topla in prijazna, delo z njo pa je bilo užitek," je navdušen Kluge. "Mislim, da se razume, da se je pomembno igrati z zgodovinskimi simboli in jih umeščati v našo demokracijo. Na zgodovino in kulturo moramo gledati na nove, neobičajne načine."

Kraljica-umetnica
Kraljica Margareta je po anketah priljubljenosti ena izmed najpopularnejših monarhov v Evropi, tudi sama pa se ukvarja z umetnostjo. Prispevala je denimo ilustracije za dansko izdajo Gospodarja prstanov, ki jih je odobril tudi sam JRR Tolkien.

Novi portret bo še do marca na ogled v muzeju Amalienborg (kjer mu v katalogu k razstavi pripisujejo "značilnosti magičnega realizma"), potem pa bo visel v kraljevi rezidenci, palači Fredensborg.