Prizorišče predstave je zasnovano tako, da gledalcem omogoča, da so resnično blizu odru, kot da bi igralce na odru gledali skozi lupo. Foto: Peter Giodani/MGL
Prizorišče predstave je zasnovano tako, da gledalcem omogoča, da so resnično blizu odru, kot da bi igralce na odru gledali skozi lupo. Foto: Peter Giodani/MGL

Na Mali sceni Mestnega gledališča ljubljanskega danes premierno zaživela prva slovenska uprizoritev drame Ex, ki obravnava krizo zgodnjih srednjih let oziroma čas, ko se človek začne spraševati, ali so bile njegove življenjske odločitve prave. Režijo igre nemškega dramatika Mariusa von Mayenburga podpisuje Maruša Kink.

V precepu
V "intenzivni igri", kot jo je opredelila dramaturginja Petra Pogorevc, nastopajo trije liki. Daniel in Katarina navzven delujeta kot uspešen zakonski par, v resnici pa je njun odnos popolnoma izpraznjen. Oba sta nezadovoljna z življenjem, njuni karieri nista tako bleščeči, kot bi si želela, majhna otroka ju izčrpavata, naveličana sta in zagrenjena. Nekega večera se na vratih pojavi Danielova nekdanja ljubezen Janja, ki se je po prepiru s svojim zdajšnjim partnerjem znašla na cesti in se v obupu zatekla k njima. Njen prihod samo še prilije olje na ogenj v prepiranju zakoncev. Nestrpnostim, provociranjem, obtoževanjem in poniževanjem ni ne konca ne kraja. Izkaže pa se tudi, da Danielov odnos z Janjo nikakor ni do konca razčiščen.

"Janja zmoti rahlo ravnovesje partnerstva, ki sicer ni srečno, pa vendar dovolj uigrano, da oba obvaruje pred padcem," o predstavi zapiše Špela Virant v gledališkem listu. "Zdaj vsi trije začnejo drseti proti breznu, ki grozi, da jih bo vsesal vase. Oklepajo se drug drugega in govorijo ter govorijo, da ne bi padli." Foto: Peter Giodani/MGL

Nočni obisk v vseh treh sproži preizpraševanje in dvome. "Vidimo, da so vsi trije na točki, ko se sprašujejo, ali so v življenju sprejemali prave odločitve. Ko se začnejo zavedati, da so nekatere odločitve dokončne oziroma bodo živeli z njihovimi posledicami za vedno," je povedala dramaturginja in dodala, da je v uprizoritvi "ogromno čustev, strasti – in to ne brez razloga".

Dialogi so po njenih besedah zelo energični, dramaturgija dinamična in temperamentna, avtor pa se dokazuje kot vrhunski pisec dialogov in monologov, saj se vsak izmed likov v igri izpove skozi svoj monolog, prek katerega ga spoznamo "še bolj od znotraj".

Besedilo so v MGL-u občutno skrajšali, pri čemer je bilo vse podrejeno konceptu uprizoritve in predvsem temu, kako so rasli, se razvijali in poglabljali odnosi med igralci. Nobeden izmed likov v predstavi tudi ni samo dober niti samo slab, saj so si prizadevali za življenjskost in organskost uprizoritve. Prevajalka Anja Naglič je prevajanje opisala kot "zanimiv in ne najlažji prevajalski projekt".

Besedilo je za dramo dokaj obsežno in zelo gosto pisano ter predvideva hiter tempo uprizoritve. Von Mayenburg je po njenih besedah odličen pisec, ki zelo premisli vsak stavek.

Ko se počuti stisnjena v kot, Katarina poseže po napadalnosti. Foto: Peter Giodani/MGL
Ko se počuti stisnjena v kot, Katarina poseže po napadalnosti. Foto: Peter Giodani/MGL
Tudi scenografija in kostumografija sta bili zasnovani v duhu poudarjanja igralskega elementa predstave. Scenografka in kostumografka Vasilija Fišer je med procesom tako rekoč do zadnjega sceno spreminjala in prilagajala igralcem. Foto: Peter Giodani/MGL
Tudi scenografija in kostumografija sta bili zasnovani v duhu poudarjanja igralskega elementa predstave. Scenografka in kostumografka Vasilija Fišer je med procesom tako rekoč do zadnjega sceno spreminjala in prilagajala igralcem. Foto: Peter Giodani/MGL

Režiserka Maruša Kink, ki je sicer tudi igralka, je tokrat v MGL-u režirala prvič. Povedala je, da jo je besedilo nagovorilo predvsem s situacijami, ki so tako zelo prepoznavne, da je včasih kar malo grozljivo, ter s prelomnim časom preizpraševanja samega sebe. Pojasnila je, da si je želela narediti v prvi vrsti igralsko predstavo.

Odnosi pod drobnogledom
V uprizoritvi je po besedah Pogorevc ključna bližina, tako med igralci samimi kot med igralci in občinstvom. Zato so celotno prizorišče zasnovali tako, da gledalcem omogoča, da bodo resnično blizu odru, kot da bi igralce na odru gledali skozi lupo. K vzdušju v uprizoritvi pomembno prispeva tudi glasba Veronike Kumar.

Mojca Funkl, ki v uprizoritvi igra ženo Katarino, je povedala, da je režiserka študij zastavila zelo intimno in intenzivno. "Zelo si razgaljen kot oseba, kot lik in kot igralec," je poudarila. Nina Rakovec, ki igra Janjo, je povedala, da je privilegij tako igrati kot gledati predstavo. Po njenem mnenju gledalci potrebujejo takšno predstavo, kjer lahko "igralca vohaš, čutiš in dihaš z njim", kar se ji zdi najlepša kakovost te predstave. Jernej Gašperin, ki nastopa v vlogi Danijela, pa je dodal, da je Kink izjemno tankočutna režiserka s posluhom za igralca.

Lektor je Martin Vrtačnik, oblikovalec svetlobe Andrej Koležnik, oblikovalec zvoka Tomaž Božič.