Six je prvi film oglaševal kot 'storocentno medicinsko dosleden' - torej, da bi šesteronogo bitje, sestavljeno iz treh ljudi in z enim prebavnim traktom, ki se vije od ust prvega v koloni prek vezi med anusom in usti naslednjih dveh nesrečnikov, res lahko živelo. Foto:
Six je prvi film oglaševal kot 'storocentno medicinsko dosleden' - torej, da bi šesteronogo bitje, sestavljeno iz treh ljudi in z enim prebavnim traktom, ki se vije od ust prvega v koloni prek vezi med anusom in usti naslednjih dveh nesrečnikov, res lahko živelo. Foto:

'Vse kaže, da sem posnel grozovito grozljivko, ampak kaj ne bi grozljivke morale biti grozljive? Vse je izmišljeno. Ni resnično. Pretvarjanje. Umetnost. Pustite ljudem, naj se sami odločijo, ali ga bodo gledali ali ne.

Tom Six
Tom Six
Ogorčeni Six je v elektronskem pismu za revijo Empire zapisal, da gre pri ravnanju BBFC za nezaslišano dejanje cenzure. 'Vse kaže, da sem posnel grozovito grozljivko, ampak kaj ne bi grozljivke morale biti grozljive? Vse je izmišljeno. Ni resnično. Vse je pretvarjanje. Umetnost. Pustite ljudem, naj se sami odločijo, ali ga bodo gledali ali ne. Če ne prenesejo mojih filmov, jih pač ne bodo gledali."
Srbski film
BBFC, ki sicer že od devetdesetih dalje postopoma zvišuje svojo 'toleranco', je lani o Srbskem filmu zapisala: 'Ustvarjalci trdijo, da je zamišljen kot alegorija Srbije same. Komisija priznava, da so prizori posneti zato, da šokirajo, a spolno nasilje presega, kar je po naših standardih še sprejemljivo.' Organizatorji londonskega festivala FrightFest filma niso smeli prikazati v neokrnjeni različici, zato ga raje sploh niso. Pri nas smo film lahko videli v rednem sporedu. Foto: Kolosej

Tom Six je obljubil, da bo prvi del v primerjavi z drugim kot gledanje risanke My Little Pony - in menda ni lagal.

Že prvi film o uglednem strokovnjaku za ločevanje siamskih dvojčkov, ki se odloči svojo 'kirurško sposobnost' testirati z ustvarjanjem človeške stonoge (ljudi sklene pri ustih prišiti na anus predhodnjega "člena"), je, milo rečeno, razburil. "Tokrat nočem ocenjevati z zvezdicami. Ocenjevanje z zvezdicami je za ta film neprimerno. Je film dober? Je slab? Ali ima kakšen pomen? Ta film je tak, kakršen pač je, in živi v svetu, v katerem zvezde ne sijejo," je o njem za Chicago Sun Times takrat zapisal sloviti kritik Roger Ebert.

V Veliki Britaniji bolj ali manj prepovedan
Nizozemec Tom Six (mimogrede, Six je bil eden od režiserjev izvirnega Big Brotherja) se nad tovrstno reklamo ("najostudnejši film vseh časov" in podobno) najbrž ni pritoževal. Posnel je že nadaljevanje, v katerem gre menda v prikazanih grozotah še dlje - britanska komisija za klasifikacijo filmov (British Board of Film Classification) je filmu namreč odrekla celo oznako 18 (torej: primeren samo za polnoletne gledalce), češ da The Human Centipede II (Full Sequence) pomeni "resno tveganje" za kogar koli, ne le za mladoletnike.

Mnenje BBFC-ja seveda ni zgolj informativno: razsodba pomeni, da filma ne smejo predvajati v nobenem britanskem kinematografu, prav tako pa ne smejo prodajati DVD-jev ali ponujati (zakonitega) računalniškega nalaganja.

Sprevrženi znanstvenik dobi oboževalca
O rojstvu ideje za Človeško stonogo je Six predlani povedal sledeče: "Ideja se je razvila iz neke moje neumne šale. S prijatelji sem gledal televizijo in ko so v novicah govorili o posiljevalcu otrok, sem pripomnil, da bi morali njegova usta prišiti na zadnjico zares debelega voznika tovornjaka. Vsi so menili, da bi bilo to nekaj zares groznega. In prav res bi bilo to grozno. A bolj, kot sem o tem razmišljal, bolj se mi je zdelo, da bi bila to odlična ideja za grozljivko." Toda kako to nočno moro še nadgraditi? V nadaljevanju spoznamo moškega, ki je razvil erotično fiksacijo, nekakšen fetiš na DVD prvega dela, zato sklene videno ponoviti - a še v ambicioznejšem merilu (prva stonoga je imela namreč "le" tri člene).

Popolno popredmetenje žrtev v imenu bolnega užitka
Večina filma se tako suče okrog njegovih fantazij in muk, ki jih prizadene svojim žrtvam. V enem prizoru si, denimo, okrog penisa ovije bodečo žico in, vzburjen od prizora pred seboj, posili žensko na koncu stonoge. Pri BBFC so osrednji zaplet filma opisali kot "spolno vzburjenost osrednjega lika tako ob zgolj ideji kot tudi prizoru popolne degradacije, ponižanja, mutilacije, mučenja in umora njegovih golih žrtev".

Podobno kot Ebert pri recenziji prvega dela je BBFC zavrnil kakršno koli klasifikacijo Sixove najnovejše stvaritve - z opombo, da njihove odločitve ne more spremeniti nikakršna količina naknadnega montiranja. "Skoraj nikakršne namere ni, žrtve prikazati kot kaj drugega kot objekt, predmet, ki se ga degradira in maliči za zabavo in vzburjenje glavnega junaka, pa tudi za užitek gledalca." Opozarjajo še, da film morda krši zakon o javni obscenosti, češ da "predstavlja resnično, ne le imaginarnega tveganja, da bo škodil potencialnim gledalcem".

Sporna enajsterica
V svoji 99-letni zgodovini je organizacija prepovedala le 11 filmov (od te enajsterice sta do zdaj dva filma pozneje luč sveta ugledala neokrnjena: Freaks Toda Browninga in Teksaški pokol z motorko Toba Hooperja. Nazadnje je bila prepovedana japonska grozljivka Grotesque (2009), katere ogled je bil prav tako kvalificiran kot (pre)nevarno početje. "Glavno, kar ponuja," je takrat zapisal direktor BBFCja David Cooke, je "naslajanje nad prizorom sadizma (tudi spolnega), ki je samemu sebi namen". Režiser filma Kodži Širaiši se s tako oceno ni pretirano obremenjeval: nasprotno, bil je "polaskan in navdušen", češ da je bil njegov film "zavesten in iskren poskus, užaliti tako imenovane moraliste".

Spomin na Srbski film je še živ
Pri nas je morda malo bolj odmeval lanski primer, ko je BBFC zahteval vsega skupaj 59 sprememb v zloglasnem Srbskem filmu, ki mu je na koncu vendarle prisodil nalepko 18. Gre za zgodbo o upokojenem pornozvezniku, ki ga potegnejo nazaj v industrijo. A tokrat gre za projekt, tako gnusen, tako strašen, da si niti v najstrašnejši mori ne bi mogel misliti, v kaj se spušča. Koliko je torej človek pripravljen storiti v določeni situaciji in za denar? Med najbolj šokantnimi prizori je med drugim posilstvo novorojenega otroka.

'Vse kaže, da sem posnel grozovito grozljivko, ampak kaj ne bi grozljivke morale biti grozljive? Vse je izmišljeno. Ni resnično. Pretvarjanje. Umetnost. Pustite ljudem, naj se sami odločijo, ali ga bodo gledali ali ne.

Tom Six