Niz filmov, ki jih Kinoteka predvaja na pobudo režiserja in scenarista Milana Ljubića, je začel film Maria Försterja O, Vrba (1940). Zvrstili se bodo še Organizacija TODT (Emona Film Ljubljana, 1944), Veliko narodno protikomunistično zborovanje na Kongresnem trgu v Ljubljani (Emona film Ljubljana, 1944), Prisega slovenskih domobrancev (Emona film Ljubljana, 1944) in Försterjev Ljubljana pozdravlja osvoboditelje (1945). Dogodek je nastal v sodelovanju s Slovenskim filmskim arhivom pri Arhivu RS.
Prizori iz resnične in idealizirane osvobojene LjubljaneNajbolj reprezentativen ob dnevu zmage nad okupatorjem - boji so na Slovenskem sicer kljub nemškem podpisu brezpogojne kapitulacije trajali do 15. maja - je ravno zadnji od predvajanih filmov. Gre za projekt več v štiridesetih letih vodilnih slovenskih filmskih ustvarjalcev. Pod naslovom, ki je v časopisu Jutro 9. maja 1945 povzel bistvo tega dne, so zbrani posnetki sodelavcev Emone filma, Save filma ter nekaterih drugih posameznikov. Za Emona film so tedaj delali Mario Förster, Rudi Omota, Janko Balantič in Milan Kham, za Savo film pa je tedaj delal Metod Badjura. Zanimivi so tudi do danes ohranjeni posnetki nekaterih filmskih amaterjev; prizore osvobojene Slovenije je med drugim posnel tudi Božidar Jakac.
Film Ljubljana pozdravlja osvoboditelje je dvodelen. Po eni strani se pred nami vrstijo avtentični posnetki, spontani dokumentarni posnetki partizanov, ki prihajajo v Ljubljano, v film pa so vključeni tudi režirani pasaži, v katerih so filmarji poskušali prikazati vso lepoto osvobojenega mesta. Praznično vzdušje morajo pospremiti tudi estetsko veličastni prizori urejene vojske in lepe Ljubljane.
Narava napoveduje vojno
Umetniško zanimiv je film O, Vrba, ki ni filmski zapis o okupirani Ljubljani, pač pa bolj slutnja temne prihodnosti. Film, ki sta ga skupaj ustvarjala Förster in Omota nas ponese v Prešernovo rojstno hišo, ob tem pa nam Fran S. Finžgar opisuje notranjost hiše, Oton Župančič pa recitira Prešernovo pesem O, Vrba. To je bilo na dan, na katerega sta filmska ustvarjalca izvedela, da je Nemčija napadla Poljsko in na dan, na katerega so se temni in grozeči oblaki valili čez Karavanke. Nekakšna božja napoved vojnih grozot, ki so v naslednjih letih pretresale Evropo. Kot je zapisal Milan Ljubić, gre za "umetniško zanimivo in po svoje sluteče predvidevanje vojnih groženj onstran Karavank."
Dragocen zgodovinski dokument in neprikrita propaganda
Poseben zgodovinski dokument je film Prisega slovenskih domobrancev. Dokumentarni zapis namreč ne pušča dvoma o tem, kdo je komu prisegal in jasno je tudi videti, da so ob prisegi prisotni člani enot SS. Spet drugačnega tipa je film Veliko protikomunistično zborovanje na Kongresnem trgu. To je namreč tipični propagandni film, katerega je sicer pri Emona filmu naročila pokrajinska uprava okupirane Ljubljane.
"Ljudske množice na trgu pred tribuno, stražniki, ki pazijo na red, ljudje v narodnih nošah (isti so nekaj mesecev kasneje pozdravljali predstavnike osvoboditeljev na istem trgu), govorniki, ki govorijo o Sloveniji v združeni Evropi, o Sloveniji kot vrtu v tem delu Evrope, o enotnosti inteligence, kmetov in delavcev, o pohlepnih egoistih, ki zavoljo dobička hlastajo po človeških življenjih," je prizore iz filma, ki veliko poučnega pove tudi o propagandni moči televizijskega medija.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje