Izid malo več kot 400-stranske živahne kronike Hollywood on the Tiber, ki bo izšla pod streho angleške založbe Sticking Place Books, je napovedan za 16. januar.

Na naslovnici knjige je igralka Anita Ekberg v kultnem prizoru iz filma Sladko življenje, posnetem ob rimskem vodnjaku Trevi. Foto: Amazon
Na naslovnici knjige je igralka Anita Ekberg v kultnem prizoru iz filma Sladko življenje, posnetem ob rimskem vodnjaku Trevi. Foto: Amazon

Rim je v 50. in 60. letih preteklega stoletja doživel vzpon kot središče evropske filmske industrije, tamkajšnji slavni studii Cinecittà so privabili številne tuje produkcije. V nasprotju z domačo italijansko filmsko produkcijo so bili ti filmi v angleškem jeziku in namenjeni predvajanju po svetu. A čeprav je bil trg za številne od teh stvaritev predvsem ameriški, so bili nadvse priljubljeni tudi v drugih državah in seveda Italija ni bila nobena izjema pri tem.

Agenta, prijatelja in zaupnika filmskih zvezd ...
Hank Kaufman
in Gene Lerner, tako življenjska kot poslovna partnerja, sta se leta 1953 iz New Yorka preselila v Rim. Tam sta postala agenta, prijatelja in zaupnika nekaterih največjih filmskih zvezd, med drugim Anite Ekberg, Ave Gardner, Anne Magnani in Simone Signoret. Lerner je umrl leta 2004, Kaufman pa osem let za njim. Knjigo spominov Hollywood na Tiberi sta sicer napisala že v poznih 70. letih preteklega stoletja, a je bila do zdaj objavljena zgolj v italijanščini leta 1982. Sveža angleška izdaja vsebuje tudi nov predgovor Sandyja Liebersona, ki je s Kaufmanom in Lernerjem delal v Rimu.

... ter krmarjenje med njihovimi ambicijami in ekscentričnostjo
Založnik je knjigo opisal kot mešanico epskega in intimnega z bleščečo zasedbo filmskih bogov in boginj, pripoveduje pa o tem, kako sta Kaufman in Lerner postala neopevana gibalca tega edinstvenega in neponovljivega obdobja. Par je v Rimu ustanovil agencijo za talente, ki je postala vozlišče čezcelinskih koprodukcij med Italijo, širšo Evropo in Hollywoodom.

Skoraj dve desetletji sta krmarila med ambicijami in ekscentričnostjo filmskih legend in se soočala z gospodovalnimi italijanskimi producenti. Po besedah založnika je knjiga ganljiva, iskrena in strastna zakladnica anekdot in spoznanj o obdobju prvih paparacev, ki prinaša blišč in vztrajnost slavnih in filmskega ustvarjanja. "Hollywood ob Tiberi se je zdel bleščeč, a v resnici je škodoval italijanski kinematografiji. Razosebil jo je z uvajanjem oddaljenih in kulturno tujih modelov, ki so kontaminirali močnejše tradicije in potisnili glavne italijanske producente v tujino. Skoval sem slogan Hollywood na Tiberi, a sem zmeraj obsojal njegove toksine," je med drugim zapisal Gene Lerner.

Kompleks studiev Cinecitta je Benito Mussolini ustanovil leta 1937 za služenje filmske industrije fašističnemu režimu. Filmsko mesto, znano tudi kot
Kompleks studiev Cinecitta je Benito Mussolini ustanovil leta 1937 za služenje filmske industrije fašističnemu režimu. Filmsko mesto, znano tudi kot "Hollywood na Tiberi", je od Rima oddaljeno približno deset kilometrov, tvori ga 40 hektarjev snemalnih površin, 19 filmskih studiev in številna produkcijska poslopja. Zlata doba tega studijskega kompleksa je bila v 50. letih preteklega stoletja, a se je izpela s koncem 60. let. Foto: Wikipedia Commons

Ob že omenjenih imenih je knjiga spominov polna pestrega dogajanja, med drugim povezanega tudi z Marlonom Brandom, Robertom Aldrichem, Federicom Fellinijem, Hedy Lamarr, Gino Lollobrigido, Irene Papas, Leejem Strasbergom in Francom Zeffirellijem.

Brando z odprtimi usti in izbuljenimi očmi strmel v Sophio Loren
V poglavju o Marlonu Brandu in rimski premieri filma Na pristaniški obali (On the Waterfront) Elie Kazana v letu 1954 avtorja knjige pišeta o tem, kako sta ga v kino pospremila v črnem cadillacu. Brando pred ogledom filma ni vedel, da bo njegov glas sinhroniziran. Igralec je bil tudi "nepripravljen na histerijo" zaradi "kričeče množice", ki ga je zajela, ko je stopil iz avtomobila. A tudi že v notranjosti avtomobila je bil popolnoma živčen, ko je sedel poleg 19-letne Sophie Loren.

Sorodna novica 90 let brezčasne Sophie Loren, ki je "še zmeraj vpeta v proces samoodkrivanja"

"Brando je iz mrmranja naredil umetnost. Toda v nobenem filmu še ni dosegel popolne neartikuliranosti, ki ga je zdaj premagala, niti tako nenavadnega sopihajočega sinhroniziranega posnetka, kot je bil tisti, ki ga je spodbudil frontalni aparat Sophie Loren ... Marlonova prizadevanja, da ne bi strmel, so bila tako farsična kot njegov začetni sinhronizirani posnetek. Ni mogel izreči niti besede in razen občasnega nasmeha drug drugemu sta sedela v nemirni tišini. Kadar koli se je zdelo, da Sophia gleda drugam, se je Marlon obrnil z odprtimi usti in izbuljenimi očmi ter strmel v Sophio," je po navedbah časopisa Guardian mogoče prebrati v knjigi.

Ko je Brando zaradi sinhronizacije poskušal zapustiti kino, ga je Lerner opozoril: "Vsi bodo pisali o tvojem odhodu. Rekli bodo, da sovražiš film, da si se mu odrekel, kar koli." Razburjenega igralca so nekako prepričali, naj obišče bližnji bar in se prikrade nazaj v kino pet minut pred koncem filma. "Ko so se v kinu prižgale luči, je Brando stal in se naslonil čez medetažno ograjo, da bi odzdravil divjemu aplavzu in vzklikom bravo," je še mogoče prebrati.

Sorodna novica Umrl je igralec Sean Connery, poosebitev brezčasnega šarma

"Njuha zadeve. Morda je na čem še hujšem"
Avtorja pišeta tudi o tem, kako sta Avo Gardner našla v "histeričnem" stanju, ker je bil njen ljubimec, italijanski igralec Walter Chiari, "zasvojen" s kokainom. "Njuha zadeve. Morda je na čem še hujšem," je jokala in ju rotila, naj "nekaj storita".

Je Connery Aniti Ekberg obljubil poroko?
V knjigi opišeta tudi nebleščečo plat industrije, ki jo nemara najbolje ponazori odziv Anite Ekberg, ko je slišala, da jo želi srečati kak režiser: "Kdo je on, še en tak, ki me hoče samo osvajati ali pa buljiti v moje telo?" Ko je izvedela, da se je Sean Connery poročil z Diane Cilento, je bila igralka glede na knjigo spominov povsem potrta in je dejala Lernerju: "Rekel mi je, da se bova poročila ... Moški izkoriščajo. Ko gre za pravo ljubezen, sem vedno zavedena." Prav Anita Ekberg je tudi na naslovnici knjige Hollywood on the Tiber.