Prvi plakat za Neighborhood Watch se zaradi tragične smrti Trayvona Martina kar naenkrat ne zdi več tako ... posrečen. Foto: IMDb
Prvi plakat za Neighborhood Watch se zaradi tragične smrti Trayvona Martina kar naenkrat ne zdi več tako ... posrečen. Foto: IMDb
Neighbourhood Watch
Fox je tako pred dilemo: je bolje trg preplaviti z oglasi, ki Neighborhood Watch nedvoumno ožigosajo za lahkotno komedijo o bitki z Nezemljani, ali pa potihniti in počakati, da se afera pomiri?
Apocalypto
Leta 2006 so pri Disneyju, ki velja za do družin prijazno, nekontroverzno korporacijo, najbrž vili roke, ko je bilo treba promovirati film za antisemita in nasilneža sveže ožigosanega Mela Gibsona.
So Američani do filma Kupili smo živalski vrt res ostali hladni zato, ker so dva meseca prej v poročilih spremljali dramo s pobeglimi in na koncu pobitimi živalmi?

V zadnjih nekaj tednih se odgovorni pri studiu 20th Century Fox po poročanju New York Timesa na vse pretege skušajo s svojo komedijo Neighborhood Watch, ki je bila zastavljena kot naslednja velika poletna uspešnica, distancirati od kakršne koli asociacije na nedavni tragični primer umor Trayvona Martina, ki še vedno močno odmeva po ZDA. Martin, neoboroženi temnopolti najstnik, je konec februarja, kot vemo, umrl pod streli pripadnika sosedske straže.

Foxova postopna strategija umika svojega filma iz medijev se je začela prejšnji mesec, ko so najprej odstranili vse napovednike in promocijski material za film, v katerem Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill in Richard Ayoade igrajo štiri predmestne može, člane "sosedske straže", ki morajo rešiti svojo sosesko - in posledično svet - pred napadom Nezemljanov. Zveni neškodljivo, a studio skrbi, da bo burna javna debata okrog streljanja ljudi odvrnila od filma, katerega snemanje je stalo več kot 50 milijonov dolarjev (nekaj deset milijonov pa bi bilo treba vložiti še v njegovo trženje).

Če bo film Neighborhood Watch v resnici "omadeževan" s smrtjo Trayvona Martina, bo to najbrž tudi zato, ker je prvi napovednik od vseh mogočih stvari pokazal ravno naše štiri protagoniste, kako ob hip hop glasbeni podlagi v temnih oblačilih "patruljirajo" po svoji soseski. Za piko na i Jonah Hill celo z roko nakaže gesto stiska prožilca na pištoli. (Neimenovani, a menda dobro obveščeni vir je za New York Times sicer razkril, da opisanega prizora v samem filmu sploh ni, ampak da ga je režiser Akiva Schaffer posnel dodatno, kot parodijo na stereotipni imidž lokalnega silaka, ki obenem ne razkrije resničnega "sovražnika" v filmu - vesoljcev.)

V sporočilu za javnost, ki je pospremilo umik napovednika, so pri Foxu izrazili svoje sočutje z vsemi, ki se jih je smrt Trayvona Martina dotaknila, in obenem poudarili, da njihov film "nima absolutno nobene zveze s tragičnimi dogodki na Floridi".

Za zdaj še ni znano, kakšna je trenutna strategija za njegovo promocijo in distribucijo. So pa, kjer se je le dalo, umaknili tudi prvi plakat: Američanom dobro znani logo zveze National Sheriffs’ Association, na katerem je vlomilec komaj opazno spremenjen v nezemljansko silhueto. Na Facebookovem profilu filma ga zdaj oglašujejo z "nedolžno" fotografijo, ki spominja na komedijo Ghostbusters, s katero film skušajo primerjati. Zgoraj omenjeni vir poroča še, da bo naslednji korak razkritje in močno poudarjanje "vesoljskega" elementa zgodbe - adut, ki ga sicer ne bi razkrili toliko pred premiero, če sploh.

Mela Gibsona se leta 2006 preprosto ni dalo ignorirati
Seveda pa to ni prvi primer, da je resnično življenje zmešalo štrene hollywoodski pravljici. Leta 2006 so na primer pri Disneyju film Apocalypto morali na trg poslati pičle štiri mesece po pijanskem antisemitskem izpadu njegovega režiserja Mela Gibsona, ki je bil v tistem hipu najbrž najbolj osovraženi človek v Ameriki. Pri Disneyju so očitno zavzeli držo, da "je vsaka reklama dobra reklama" in se škandala niso niti trudili pomesti pod preprogo; film so celo oglaševali kot "Apocalypto Mela Gibsona".

A danes je družbenopolitično ozračje precej drugačno. "Bolje je biti preveč takten kot premalo," je za New York Times komentiral strokovnjak za odnose z javnostjo Dennis Rice, ki je stal za promocijo Apocalypta. "Vsako sekundo, ko je nekaj objavljeno na spletu, to škodi ali pa koristi tvojemu filmu."

Leta 2001 s filmom o bombnem napadu pač ni šlo
Fox bi seveda lahko zamaknil datum premiere, ki je trenutno napovedana za 27. julij - a izkušnje pričajo, da bi to povzročilo več škode kot koristi. "Prestavljanje premiere filmu škodi," je ocena Davida Fosterja, producenta filma Collateral Damage iz leta 2002. V njem je Arnold Schwarzenegger igral gasilca, ki je družino izgubil v bombnem napadu. Premiera je bila sprva načrtovana na oktober 2001, a je bila nato zaradi usodnega 11. septembra zamaknjena za štiri mesece. Film se seveda kljub temu ni najbolje odrezal in velja za enega manj donosnih Schwarzeneggerjevih projektov.

Izgovori ali razlogi?
Leta 2002 so pri Foxu tako prestavili premiero trilerja Phone Booth, ker je ravno takrat "ostrostrelec z obvoznice" postrelil deset ljudi. Lani so spremenili taktiko in v kinematografe spustili film We Bought a Zoo, pa čeprav je le dva meseca pred tem iz zasebnega živalskega vrta v Ohiu (podobnega tistemu, ki ga prikažejo v filmu) pobegnila čreda levov, tigrov in drugih živali, ki so jih nato morali postreliti. Nobeden izmed teh dveh filmov ni bil silna uspešnica, ne da pa se zagotovo vedeti, koliko vpliva ima pri tem datum premiere.