To je v skladu s trendom, ki smo mu priča tudi na FEKK-ju, SHOTS-u in drugih festivalih kratkega filma, kjer je iz leta v leto več prijavljenih filmov in tudi več gledalcev.

Gepack je slovenski neodvisni film, ki je nastal po scenariju in v režiji najbolj priljubljenega slovenskega uporabnika Tiktoka Žige Kukoviča oziroma Kuxale. Po več neuspelih poskusih so se ustvarjalci septembra 2022 podali v gverilsko produkcijo brez proračuna. Foto: Fivia
Gepack je slovenski neodvisni film, ki je nastal po scenariju in v režiji najbolj priljubljenega slovenskega uporabnika Tiktoka Žige Kukoviča oziroma Kuxale. Po več neuspelih poskusih so se ustvarjalci septembra 2022 podali v gverilsko produkcijo brez proračuna. Foto: Fivia
Podelitev nagrad vesna

V Portorožu se bo zvečer s podelitvijo vesen sklenil 27. festival slovenskega filma. Od torka so lahko ljubiteljice in ljubitelji sedme umetnosti v več sekcijah spremljali, kaj ima ponuditi domača filmska produkcija. Podelitev bo ob 19. uri v Avditoriju Portorož.

Ena ključnih funkcij kratkih filmov je tudi priprava na snemanje celovečernih, saj se z njimi režiserji naučijo osnov pristopa k filmanju in uporabe filmskega jezika v praksi. Tako je, denimo, Žiga Kukovič več let dobival nagrade za kratke filme na raznih domačih festivalih, preden je v lastni produkciji posnel lani najbolj gledani slovenski film Gepack. Ta je bil po odločitvi direktorja festivala tudi predvajan na Festivalu slovenskega filma, kar sicer ni običajno za filme, ki jih ne sofinancira Slovenski filmski center. Tudi med letošnjo bero kratkih filmov je več takih, ki so videti kot priprave na celovečerce. Med njihovimi avtorji je najbolj izstopajoč Jan Fabris, ki je imel na festivalu kar tri kratke filme, od tega dva v tekmovalnem izboru. Poleg njega smo lahko videli tudi filme bolj uveljavljenih avtorjev, denimo Tomaža Gorkiča, ki je v Smrtni uri združil tri generacije igralske družine Cavazza, ko upodobijo osrednjega junaka skozi različna življenjska obdobja.

Darko Štante, nekdanji dobitnik nagrade vesna za film Posledice, je prikazal animirano ekranizacijo ene najbolj slavnih zgodb Zvitorepca – Potovanje v prihodnost, ki pa se bo težko kosala z drugimi animiranimi filmi v tekmovalnem programu. Izstopata predvsem večkrat nagrajeni film Tri tičice v režiji Zarje Menart, ki s krasno animacijo oživi ljudsko pesem, in pa Maček med vrati režiserke Ane Čigon, ki hudomušno zgodbo o teritorialnosti mačk v zaključku prelevi v neposredno politično sporočilo. Še bolj osupljiv animirani film je Onkraj obraza režiserke Anje Resman, ki sploh ni uvrščen v osrednji tekmovalni program, temveč v študentskega, saj gre za avtoričino magistrsko delo. A filma ne odlikujeta samo izvirna ideja in pristop, temveč tudi izjemno profesionalna produkcija, saj med producenti najdemo avtorja animacij Koyaa Koljo Saksido in pa izkušenega producenta ter nekdanjega direktorja Slovenskega filmskega centra Jožka Rutarja.

Kratki animirani film Onkraj obraza, pod katerega se podpisuje scenaristka in režiserka Anja Resman, je bil predvajan tudi v sklopu študentskega tekmovalnega programa na Sarajevskem filmskem festivalu. Foto: UNG
Kratki animirani film Onkraj obraza, pod katerega se podpisuje scenaristka in režiserka Anja Resman, je bil predvajan tudi v sklopu študentskega tekmovalnega programa na Sarajevskem filmskem festivalu. Foto: UNG

Eksperimentalni filmi so poglavje zase, in letos smo videli nekaj izstopajočih izdelkov. Zanimiv je bil, denimo, Accretion, ki ga je režiral Blaž Murn, protagonist uvodnega filma Cent’anni in ki z osredinjanjem na razrast plesni in uničenja v razpadajoči industrijski stavbi spominja na uspešno serijo The Last of Us. Prepričljiv in zadušljiv v svoji referenčnosti je tudi popkulturni kolaž primerjave vladnih in korporativnih distopij Prihodnost … je točno takšna, kot ste si jo zamislili. Ustvarila ga je Sara Bezovšek, predlanska dobitnica vesne v tej kategoriji.

Na samosvoj način eksperimentalen film je tudi Vel Vet Vel_festival film v režiji in glavni vlogi Miha Možine. Film namreč preskakuje med žanri, od reportaže do komedije, romance in celo grozljivke, vmes pa dodaja kontekst in odvode zgodbe z zaslonskimi posnetki in videi z Instagrama in spletnih strani, hkrati pa glede na vsebino prilagaja snemalne tehnike in vire. Rezultat je nekoliko kaotičen, a predvsem zabaven in inovativen.

Letošnji program kratkih filmov na Festivalu slovenskega filma vsekakor kaže, da ima slovenska filmska produkcija svetlo prihodnost.


Iz oddaje Gremo v kino.

Zvonka Makuc in Festival slovenskega filma 2024